• Anonym (intresserad)

Gränslösa barn?

Med gränslös menar jag barn som beter sig på samma sätt gentemot totala främlingar som mot sina nämaste. T.ex. pussas, kramar, hoppar upp i famnen, säger intima saker.

För länge sedan läste jag att det ofta förekommer hos barn som nyligen blivit adoperade och att det hade med anknytning att göra. Stämmer det? Vad kan "göra" att barn bli så? Finns det barn som är så "utan orsak"?

Är du insatt, så berätta gärna vad du vet?

• Svar på tråden Gränslösa barn?
  • Anonym

Min dotter kan vara så ibland och hon har autism

• Regnig måndag

Ett av mina var så i 2-års åldern ungefär om du med intima saker menar som "jag älskar dig", "mamma", "pappa".. Det var ingen som helst fel på anknytningen, hon älskade hela världen och alla i den alldeles kolossal mycket och helt övertygad om att hela världen älskade henne minst lika mycket.

Jag lät det bero och gjorde inte så mycket. Det gick över rätt fort.

Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • Tramptass

Det KAN bero på att barnet har en osäker anknytning till sina föräldrar, ja.

• Fanny b

När det gäller adopterade barn så handlar detta om att barn som adopteras från barnhem inte har en anknytningsperson utan de lär sig tidigt att ta kontakt med den personal som finns på barnhemmet. Det är av den anledningem som adoptivföräldrar kan få som råd att när de får hem sitt barn så ska de inte i början låta någon utomstående ta hand om det, mata och trösta te x. Detta är för att adoptivbarnet ifråga ska få en bra anknytning till sina adoptivföräldrar.

• Anonym (intresserad)
    Regnig måndag skrev 2013-04-16 17:59:35 följande:
    Ett av mina var så i 2-års åldern ungefär om du med intima saker menar som "jag älskar dig", "mamma", "pappa".. Det var ingen som helst fel på anknytningen, hon älskade hela världen och alla i den alldeles kolossal mycket och helt övertygad om att hela världen älskade henne minst lika mycket.

Jag lät det bero och gjorde inte så mycket. Det gick över rätt fort.
    Det var det jag avsåg med intimt, men det var inte riktigt så små barn jag tänkte på. Snarare 5-6 åringar och även barn som är så längre än en "period".

Jag tror det är mer regel än undantag att riktigt små barn går igenom perioder av att vara framfusiga eller jätteblyga och det var inte riktigt så jag menade.
    Anonym skrev 2013-04-16 17:58:42 följande:
    Min dotter kan vara så ibland och hon har autism
    Tror du att det beror på hennes diagnos?
    Fanny b skrev 2013-04-16 18:03:52 följande:
    När det gäller adopterade barn så handlar detta om att barn som adopteras från barnhem inte har en anknytningsperson utan de lär sig tidigt att ta kontakt med den personal som finns på barnhemmet. Det är av den anledningem som adoptivföräldrar kan få som råd att när de får hem sitt barn så ska de inte i början låta någon utomstående ta hand om det, mata och trösta te x. Detta är för att adoptivbarnet ifråga ska få en bra anknytning till sina adoptivföräldrar.
    Det var precis det jag hade hört. Tack för att du friskade upp mitt minne.

...men icke adoptivbarn då?

Ett personlighetsdrag eller p.g.a något?

• Litet My

Även barn med Npf kan vara såna, min älste var grymt distanslös som mindre, är bättre idag dock, han fyller 8 nu.

• fiori84
    Anonym (intresserad) skrev 2013-04-16 22:39:16 följande:
    Det var det jag avsåg med intimt, men det var inte riktigt så små barn jag tänkte på. Snarare 5-6 åringar och även barn som är så längre än en "period".

Jag tror det är mer regel än undantag att riktigt små barn går igenom perioder av att vara framfusiga eller jätteblyga och det var inte riktigt så jag menade.

Tror du att det beror på hennes diagnos?

Det var precis det jag hade hört. Tack för att du friskade upp mitt minne.

...men icke adoptivbarn då?

Ett personlighetsdrag eller p.g.a något?

Många autisktiska barn är distanslösa så jag är helt övertygad om att hon är det pga hennes diagnos just i hennes fall.
    Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • keron

Min dotter som fyllar 6 år snart är sådan. Dock upplever jag det som att hon börjat bli lite "bättre" med det där. Jag tror inte att det handlar om problem med anknytningen med henne däremot, då våra andra tre barn inte är sådana ö h t. Vi försöker få till en utredning på henne nu.

Svar på tråden Gränslösa barn?