• JoJo Flikkan

Testiklar..

Jag har en son på drygt 1år som ska till barnläkaren för att dom inte hittade hans testiklar på BVC, jag kan känna dom precis innanför pungen, någon som vet något om detta? Han ska till läkaren nästa vecka men man är ju nervös och känner att man behöver lite fakta om detta innan... 

När han var nyfödd och några månader gammal så sa dom att han hade två testiklar, vid 10 månader hittade dom bara en och nu vid 1år så hittade dom ingen...??!! Konstigt... Tänker lite att det är ju kallt och så...

Ni som har/haft pojkar i 1års åldern, ligger deras testiklar alltid i pungen eller kan dom ligga precis innanför?
    Alla erfarenheter kring detta mottages tacksamt!! (hittar inget på google som verkar stämma..)  

• Svar på tråden Testiklar..
  • vetlanda tjej

På min son kan dom vara "borta" ibland när man byter blöja men om man känner så hittar man dom :) han är 16 månader!

• JoJo Flikkan

Tack för svar!! 

Då ligger dom alltså inte alltid "på plats" Skönt att höra att dom  kan flytta sej lite utan fara.

Såg också i texten som zeebra länkade till att på vissa så kan dom"krypa upp" vid beröring eller kyla, hoppas på att de är nått sånt!! Får känna lite bättre vid nästa bad

Om det är så att operation skulle behövas så känns det väldigt jobbigt för mej (självklart gör det ju det för alla föräldrar) men börjar gråta bara av tanken.. Men måste man så måste man ju...  

• JoJo Flikkan

Om man skulle behöva operera, hur stort är då ingreppet?  Jag förstår ju att det beror lite på fall till fall, men hur var det på din son zeebra? 

• Natulcien

Vi var också på ett läkarbesök angående "försvunna testiklar" när sonen var drygt 1 år. Då hade jag bara kunnat känna dem ibland...men ofta var de "borta". Men det var inga konstigheter. De kan bete sig så, tydligen, d.v.s. åka lite upp och ner. Och några månader senare så slutade de "försvinna".

• zeebra

Sonen blev nedsövd, vi hade satt ett emlaplåster på honom innan vi åkte dit så han var bedövad.
    Jag fick vara med tills han somnade, kommer inte ihåg nu hur lång tid det tog, men minns att jag var förvånad att det gick så snabbt.
    Sen satt jag med honom på uppvaket tills han vaknade.
    Läkaren hade även opererat ett bråck som han hade.
    Vi fick träffa läkaren innan vi åkte hem, och så fick vi infolapp om allt och hur man sköter om såret osv. Vi åkte hem på eftermiddagen samma dag. Dagen efter lekte han som inget hade hänt :) det svåra var att han inte fick köra sin bobbycar, traktor osv.

• zeebra

Sen tror jag det var 6 mån senare som vi var på återbesök och läkaren som hade opererat kollade att allt såg fint ut.
    Det kändes väldigt bra att vi fick träffa läkaren före, under och efter.

• Paisley

Gör såhär om du vill veta säkert:
    Sätt honom i ett riktigt varmt bad en bra stund (kanske 20 min). Känn efter med handen när han fortfarande sitter kvar. Har de ramlat ner så betyder det att de är rörliga och det är alltså ingen fara. På din beskrivning att du kan känna dom precis ovanför så låter det som att han inte behöver opereras, för då är de alldeles på väg ner.

Detaljerna är helheten
Svar på tråden Testiklar..