• MiaMorot

Bebis med sned nacke

Min dotter är nu snart 6 månader. För 1 månad sen fick hon diagnosen torticollis. Vi var hos en barnsjukgymnast och fick både töjningsövningar och stryrkeövningar som vi skulle göra hemma. Fick en jättebra känsla när vi var där. Det kändes som att "ja men det här blir ju bra. Vi behöver bara träna lite"
    Nu har vi tränat och stretchat i en månads tid, och det är snart dags för återbesök. Men jag ser verkligen inte någon förbättring alls. Ibland tycker jag hon till och med är sämre än vanligt. 

Jag blir orolig att det inte är nackmuskeln som är problemet? 

Har såklart läst en del, och man läser ju om allt från kotförskjutningar till hjärnskador.  

Blir alldeles nervös!

Vad är era erfarenheter?

Fler som haft barn med torticollis? Hur mycket tränade ni? Hur lång tid tog det innan ni såg en bättring? 

• Svar på tråden Bebis med sned nacke
  • anonimus

min systersson blev diagnostiserad med Kiss-syndrom, du kan leta upp information angående detta på nätet, mest att hitta på engelska, kanske något att fundera på?

• bluefruit

Hej

Vi har en som som har haft det. Såg att han bara vred huvudet åt ett håll från att han var nyfödd tills han var flera månader.
    När han var tre veckor upptäckte jag en stor knäl på ena sidan halsen och blev ju helt förskräckt. Var på läkarundersökning och ultraljud.
    Började på sjukgymnastik där vi fick övningar som vi skulle göra hemma flera gånger om dagen, jag upplevde det jättejobbigt men alla inom vården var helt oberörda och sa att ja ja det går över och brukar inte ge några men... men det lugnade inte mig! Men vi fortsatte med övningar ganska länge och när han var ett år så hade det helt gått över. 

'Det går att behandla med hjälm för att barnet inte ska få deformaterad skalle.

Hoppas det gått bra!

Fråga om du vill veta mer!

Ta ut vård av barn dagar när du går på sjukhuset med barnet så slipper du ta föräldradagar om du vill.

Kram! 

Svar på tråden Bebis med sned nacke