flisan222 skrev 2013-04-16 23:43:54 följande:
Jag och sambon har kommit till insikt med att våra kostvanor är bedrövliga och lagt om dom helt nu och är inne på vår andra vecka. Denna gång äter vi inte efter nån speciell diet utan med sunt förnuft och mår toppen !.
Vi gillar mycket och god mat så LCHF är tyvärr inget för oss då vi har svårt att sluta äta när vi är lagom mätta när man ska äta feta ostar, såser(älskar sås), kött, korv och allt möjligt mumsigt
Vi äter just nu skitgod mat varje dag och kilorna verkligen rasar av oss och jag verkligen känner att blodsockret ligger på en jämn nivå hela dan
Till frukost kan det bli:
*Havregrynsgröt (fiber. mycket godare än vanlig) med lågkalorisylt eller osötad äppelmos. Ibland nått russin på eller kanel, nötter, tärnat äpple och ett glas mjölk till , Kanske ett ägg eller ett finncrisp
* 1-2 Kokta ägg, 2 finncrisp med skinkost eller färskost och en skinkskiva och gurka på, Ett glas mjölk eller yoggi mini 0.1% fett och utan tillsatt socker
* Mellanfil med lite musli som innehåller nötter och frukt men inte tillsatt socker. Ett finncrisp eller en banan eller ett ägg till det.
Till lunch eller middag kan det bli :
* Kotletter med potatis, lök, morötter, buljong, tomatpure, vitlök, salt, peppar, timjan eller om vi kastar i lite andra kryddor. Skiva och lägger i lergrytan med köttet ovanpå och in i ugnen 1,5 timme medans vi gör nått annan

Verkligen snabbmat!
Iom att vi upptäckt hur snabbt, nyttigt och gott det är att laga i lergryta så blir det lätt flera gånger i veckan nu med antingen kött eller kyckling
*Kasslersallad med lite vit fiberpasta i och sen tar man vilka grönsaker man vill

Italiensk salladskrydda och några droppar vinäger i så smaker det fantastiskt. För den orädde ta nån matsked olja också.
*Sallad med ris frysta ärtor,majs och parika (kokta såklart) och sen i med tomat, gurka, sallad och rensa i en grillad kyckling och koka några ägg.
*Lövbit med lite gorgonzolaost i och som sen får puttra med lite minimat eller matlagningsgrädde, kalvfond, salt, peppar, lite andra goda kryddor som jag inte mins och en tsk gele i. Blev gudomligtgott och till det åt jag en potatis och en god grönsallad men varför inte lite kokta grönsaker istället om man har det hemma.
*Köttfärslåda. potatis och lök i en form som du saltar och pepprar lite och gärna lite timjan. Sen en köttfärssås med rivna morötter i och färska champinjoner. Sen MASSA smak av tex vitlök, fond, timjan, oregano, salt, peppar, örtkrydda eller vad man gillar som jag hällde över potatisen och så in i ugn tills potatisen var mjuk.
" Kasslerwook. Bara tärnad kassler och wookgrönsaker med massa goda kryddor. Sen satt jag i lite extra lök och herikuverts och liiite ris som jag hade över sen gårdagen. Kan serveras med lite fraishe med vitlök eller örter i om man vill.
*Grillade kycklingfileer med rotfrukter i ugn. Tex potatis, morötter, lök och rödbetor och till det en sallad och en klick av lättfraishe med vitlök eller örter. Men gillar man yoghurt bättre eller kessela kan man ju ta det
"Hungrig undr dan eller på kvällen:
Då blir det en banan eller ett äpple, 1 eller 2 kokta ägg, yoghurt men den är så fettsnål så efter 10 min är man hungrig igen, finncrisp med färskost och skinka på, liten kopp fil med lite musli.
Som sagt just nu har vi snöat in på lergrytan så alla kyckling och kötträtter blir däri men annars så mer recept kommer i dagarna då jag ska försöka låta den vara
Ärtsoppa är bra mat också om man vill ha en snabblunch eller spenatsoppa med ägg. Omelett ska inte heller underskattas
Grejen är att för oss är välkryddad mat hela grejen. Att krydda så det smakar himelsk och istället för massa feta såser så kör vi just nu i lergryta då det blir fantastisk sky utan massa fett utan enbart det som kommer från köttet med massa smak i .
Till måltiderna äter vi såklart mycket sallad i alla det slag. Vanlig grönsallad, kokta grönsaker, vitkålssallad som vi har purjo, morötter, paprika och ibland lite snittgurka i och en viktväktar lag som den marineras i. sen blir det rivna morötter och lite sånt också eller tomat och lök med liiite olja på och salladskrydda
Vi äter pasta, potatis, ris men försöker äta lite mindre av det och väljer tex vit fiberpasta.
Tack för insperationen :) Jag försöker dock att inte äta så mycket kolhydrater så jag har tagit bort pasta, ris och potatis och ersätter med grönsaker istället.
I morse åt jag 1,5 dl turkisk youghurt med banan och två finncrisp med kalkon. Nu till lunch blev det kycklinggryta med krossade tomater, vitlök, lök och zuccini. Till det åt jag kokt broccoli.