• Serendipitet

Barncykel till snart 8 åring. 20" eller 24"?

Min tjej är ca.130 cm lång. Fyller 8 år i september och cyklar just nu på en 20"s cykel som ser så liten ut för henne. Har höjt styre och sadel men det ser fortfarande ut som hon har en förliten cykel och har knäna uppe vid bröstet när hon cyklar.

Nu när det är vår kommer vi ju att cykla en del och då vill jag att hon ska sitta bra.

Vad jag har hittat så:
    110-140 cm - 20" ca 6-9 år
    130-160 cm - 24" ca 8-12 år      

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Svar på tråden Barncykel till snart 8 åring. 20" eller 24"?
  • Echo

Ta med henne till affären och låt henne provcykla. Jag skulle tro att 24 funkar, men hon kanske tycker den är för stor.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Busbellan

Jag skulle gissa på 24 tum men det kan ju variera mellan olika cyklar. De har ju olika ramstorlek också så alla 24 tum är inte lika stora så ta med henne och prova
    Min dotter som är 115 cm kan cykla på 20 tum nu, är biltemas vi har och den är ganska liten så där hade antagligen 20 tum blivit alldeles för liten för din dotter 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Serendipitet

Tack för svar, får nog göra det. Blir nog enklast så jag får se hur hon sitter. Hon vill nog ha den även om hon inte skulle sitta så bra ;) Hon cyklar ju på rätt fort med 20" och är ju van vid den men har själv börjat säga att den känns liten.

Hur har ni andra gjort? När har ni bytt? Har ni bytt tidigt/sent och varför?   

• Serendipitet
    Busbellan skrev 2013-04-16 21:27:46 följande:
    Jag skulle gissa på 24 tum men det kan ju variera mellan olika cyklar. De har ju olika ramstorlek också så alla 24 tum är inte lika stora så ta med henne och prova
    Min dotter som är 115 cm kan cykla på 20 tum nu, är biltemas vi har och den är ganska liten så där hade antagligen 20 tum blivit alldeles för liten för din dotter 

Blir att låta henne provcykla/sitta. Tänkte mest att det var en " fråga men om det även beror på ramstorleken så blev det för komplicerat.

Rek. ni begangnat eller ny i denna åldern? 
  • Busbellan
    Serendipitet skrev 2013-04-16 21:30:47 följande:

Blir att låta henne provcykla/sitta. Tänkte mest att det var en " fråga men om det även beror på ramstorleken så blev det för komplicerat.

Rek. ni begangnat eller ny i denna åldern? 
    Tycker inte det spelar någon roll faktiskt
    Hittar man en fin begagnad så tycker jag det funkar lika bra som en ny.
    Vi har köpt ny till första barnet, fårn biltema. Billiga men funkar hur bra som helst och håller nu till lillasyster att ärva  
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Csillag

Jag hade köpt 24 tums. Min dotter hade 12 16 20 26 Hoppade över 24 då hon växte så snabbt på längre. Hon fick sin 26 tum för 3 år Sedan (då va hon 9 år) Hon hade kunnat klara sej de året me att ha 24 tum men året efter hade ja får köpa ny igen så vi gick upp till 26 direkt Grabbarna har haft 12 16 20 En grabben kommer nog kunna hoppa över Som sin syster medans hans tvillingbror kommer få ta dom ordnings vis. Hur de blir me våran minsta får vi se när den tide kommer.

• Serendipitet

Här har det varit 12", 16", 20" känns som det byts ofta och därför har vi tidigare köpt begangnat men känns som om de kanske kan har 24" och 26" lite längre och det är värt att köpa ny? Stämmer det?

Beror ju självklart på hur mycket de växer så som Csillag skrev.. att hennes ena hoppade över 24".

• Krokodillan

Våra flickor fick 24-tumscyklar i åttaårspresent. Då var de knappt 13o cm långa. Vi hade tänkte köpa nya, men upptäckte att cyklarna är ganska dyra när de kommit upp i den storleken. Vi hittade jättefina på Blocket och med tanke på hur de hanterar/förvarar sina cyklar känner jag att det var rätt att köpa begagnat. Nästa gång får det bli nya. Storleken var bra, hur som helst!

• Serendipitet

Åh! vad bra. 

Ska låta henne provsitta och sedan blir det nog en billigare på biltema. Blocket där vi bor är inget bra.  

Svar på tråden Barncykel till snart 8 åring. 20" eller 24"?