• smalltownmom

Hostar så hon kräks

Har en dotter på 3år..
    Hon har under en veckas tid nu hostat...från o till så hon kräks,,dock varit pigg o kunnat vara på dagis med.Dock idag efter dagis så var hon trött o gnällig hostat mer än vanligt på dagis under dagen gör hon hemma nu med..
    Kollade tillslut tempen då hon kändes varm...39,2
    Förståeligt hostade rejält i omgångar o har kräkits..även klagat på huvudvärk samt magont.

Saken är den att hon vid 8mån ålder hade kikhosta..så tydligen kan det hänga kvar rätt länge att dessa barn kräks lättare har jag hört av både hennes läkare mf..så okey.
    Men hon är även diagnostiserad förkylningsastma...ger henne av medicinen när det är såhär men det är liksom varken eller...jag tycker inte det hjälper..hon har både flutide,airomir och singulair...jag märker ingen skillnad på hostan o hennes problem...har vart(senast) för ett ½år sedan på kontroll hos barn..men dom sa bara att det är bara o köra på som vanligt...men dom har ej sett henne såhär..

Har ni några tips..hur kan jag göra det lättare för henne..har ni barn med förkylningsastma? hur medicinerar ni?hur reagerar dom?
    Har även en son som haft förkylningsastma..växt bort nu..han svarade bra på med. 

• Svar på tråden Hostar så hon kräks
  • Ellikapellika

Hög feber och hosta som blivit värre kan vara lunginflammation så jag skulle uppsöka läkare med henne om jag vore du.
    Jag har själv förkylningastma och ibland funkar inte medicinen så jag får söka vård. Har lätt att dra på mig lunginflammationer också.
    Äldsta tösen har också förkylningastma med brukar klara sig på Bricanyl.
    Denna gången har hon dock hostat tills hon kräkts, men är pigg däremellan och har ingen feber.

• Daniel 723
    Ellikapellika skrev 2013-04-16 22:27:36 följande:
    Hög feber och hosta som blivit värre kan vara lunginflammation så jag skulle uppsöka läkare med henne om jag vore du.
    Jag har själv förkylningastma och ibland funkar inte medicinen så jag får söka vård. Har lätt att dra på mig lunginflammationer också.
    Äldsta tösen har också förkylningastma med brukar klara sig på Bricanyl.
    Denna gången har hon dock hostat tills hon kräkts, men är pigg däremellan och har ingen feber.
    Bricanyl fungerade för vår pojke när han var liten, när han hostade så kräktes var det oftast slem som kom upp. 
  • SockerStinn

Så hade min dotter ofta när hon var mindre, var aldrig någon lunginflammation utan bara hosta och lättutlöst kräkreflex, i kombo med astma. Varm röd saft var det som funkade bäst. På den positiva sidan lärde hon sig tidigt att gå till toaleten när hon kände en kräka på väg. Slutade kräkas på golvet samtidigt som hon slutade med blöja typ

• erica91

Kan hon inte ta Ventoline? Det verkar akut, det tar jag, plus att det slemlösande. Precis som Flutide är, men den är mer i förebyggande syfte.

• smalltownmom

Nyss hävt ett "anfall" hostade o hostade så hon kikna...till slut fick hon upp massa slem..kändes som om hon skulle kvävas i det..gav sedan mot hennes vilja airomir...blev bättre hon somnade till slut om...men började precis att hosta igen:/

Ingen feber längre varade bara i några timmar. 

• marienna

Mina barn m förkylningsastma kräks oftast vid varje förkylning, samlar på sig mkt slem som ju måste upp. Behöver mkt vatten och så brukar vi ge singulair pulver på kvällen som brukar hjälpa bra mot 2,5 åringens hosta iallafall .Söt saft hjälper till att lösa upp slemmet också. Värre om slemmet stannar kvar än om de kräks upp det.

• Lindsey Egot the only one

Min son har förkylningsastma och han blir inte bra förrän efter två veckor med behandling av seretide. Vid akut tar vi både seretide och airomir. Airomir är som bricanyl och när det inhaleras så verkar det omgående. Seretide är både kortison och luftrörsvidgande. Den tar vi i flera veckor efter hostan började. Ibland blir man tvungen att använda den hela tiden morgon och kväll.

• Lindsey Egot the only one

Mitt råd.
    Använd inhalatorn för kortison under en längre period 5-10 veckor så ska du se att det blir bättre på sikt.

• Mormor07

Eftersom din dotter har förkylningsastma ska du alltid åka in till barnakuten när hon inte svarar på den medicin ni har hemma. Då behöver hon sjukvårdens hjälp, kanske andas i mask så att det släpper.

• glassen

Inga tips, men det är jobbigt med barn som hostar så de kräks. Min son har gjort det sedan han var liten. Det har blivit bättre, men fortfarande hostar han så han kräks så fort han får tillstymmelse till förkylning. Vissa perioder kan han hosta tills han kräks flera gånger i veckan i månader. Det är svårt att hitta något som underlättar tycker jag. Ger bisolvon, men undrar om det egentligen har någon effekt. Man får sitta med kräkhinken beredd på nätterna och hoppas man hinner samla upp det mesta.
    Hoppas din tös snart blir bra. Lycka till.  

Svar på tråden Hostar så hon kräks