• Anonym (=()

Svåra cellförändringar?

Har fått brev idag att jag har cellförändringar och måste göra en kompletterande undersökning. Har haft lätta cellförändringar tidigare och de gick bort av sig själv...är nog 5-6 år sedan. Men det är svårt att inte bli orolig. Och sen den långdragna processen det blir om det är svåra cellförändringar. Har båda mamma och moster som fått cancer i underlivet och det bidrar ju såklart. Min fråga är, ni som fått svåra cellförändringar fick ni vänta länge på besked?

• Svar på tråden Svåra cellförändringar?
  • April 23

Väntade på provsvaren i två veckor sen OP 3 veckor senare. Men bara så du vet betyder det inte att du får cancer utan det tar flera år innan det går från svår cellförändring till livmoderscancer.... Så sa min läkare iallafall så det kändes lite lugnare!! Nu går jag på en kontroll var 6:e månad och ska göra det i tio år! Lycka till!

• Jolines mamma

Jag hade med svåra förändringar och fick vänta ett par veckor på resultatet. Blev opererad inom en månad trots att jag var gravid. Alla prover har varit bra sedan dess.

• waris

Fick rätt fort operation efter provsvar, fick sen göra den igen för det var av den sämre sorten. Har inte haft några problem efter det. Samt att jag fått ett barn, fick cerklage så ska du ha barn så be läkarna ha koll iom tappen blir försvagad/ förkortad efter konisering. Även om cellförändringarna är svåra så upptäcks de långt innan de ger ev ger cancer. Men har du det i släkten så håller läkarna extra koll på dig. :)

Svar på tråden Svåra cellförändringar?