• Anonym

bra eller dåligt med p-piller?

varför vill barnmorskor, nästan uteslutande, att man ska använda p-piller (såvida man inte har blodpropp i släkten)? 

jag vill inte ha hormoner i min kropp men när jag var ung och ville ha annat skydd skrev barnmorskan ut p-piller ändå och det har jag ätit sen dess.

känns som att det är det som är standardalternativet... och har man svårt att få mens eller liknande ska man äta p-piller. jag gillar inte alla dessa hormoner och det är så många som mår dåligt av dom... och barnmorskorna tar inte alla på allvar om man skulle må dåligt av användandet.  hade en kompis som blev avvisad och inte kallad för kontroll/byte av preventivmedel när hon testat sina ett tag och många tjejer får dålig sexlust ironiskt nog.

jag är nog egentligen lite anti p-piller... hur ställer ni er i frågan?

• Svar på tråden bra eller dåligt med p-piller?
  • Anonym

samma här. var hos bm igår och jag sa att det fanns en korrelation mellan nedstämdhet och hormonella medel. hon bara, det tror jag inte. sedan sa hon att blir man nedstämd kan man antidepressiva utskrivet..men vad bra, ännu mer piller. eller bara sluta med skiten och må bra. tyvärr är jag en ppilleranvändare pga att jag och min man är extremt fertila och jag har fått göra ett antal aborter trots pessar och kondom...tråkigt att allt ör svart eller vitt för min del

• Anonym

ja, jag förstår inte varför de höjer p-piller till skyarna samtidigt som man vet att många får problem och mår typ sämst av dem... det är lite irriterande faktiskt. synd att ni blir gravida så lätt :/ kan ju vara jobbigt det också...

funderar på p-dator kanske? fast det låter nästan för bra för att vara sant och jag vet inte hur mycket man kan lita på det  ;) 

• Mollzor
    http://www.dagensarena.se/opinion/yonna-waltersson-brann-p-pillren/

Har inte ätit p-piller på flera år. Jag började när jag var 15, åt det i flera år, sedan testade jag p-plåster, men nu använder jag bara kondom. Förstår inte hur biverkningarna och riskerna ska vara värt det. MIN KROPP och MIN LUST är värd garanterat mer.

Jag har aldrig träffat en kille som inte har velat ha sex med mig när jag har velat använda kondom. Klart man har träffat idioter som inte har velat, men ingen som någonsin har vägrat. Alla vill ju ligga liksom. Jag med!

Det känns jävligt skönt att veta att om jag inte har lust att ha sex så är det för att jag inte har lust och inte för att jag är uppfackad av några jävla piller.

Plus att det är sjukt smidigt, och man slipper allt kladd. 
  • Leola

Jag har inte märkt av att jag skulle må sämre när jag ätit minipiller, och min sexlust är alltid lika stor både med och utan. Är det ovanligt att tycka att minipiller är ett bra preventivmedel för en själv?

Dock är ju minipiller och p-piller två olika slags preventivmedel, ni kanske bara diskuterar vanliga p-piller? Såna har jag aldrig prövat..

• Tricia

P dator har jag använt. Den är säker så länge man använder den noggrant. Dock blir det ca 10 dagar innan mens som blir röda. Alltså avhållsamhet eller kondom gäller. Och sen har man mens efter det. Så man kan inte ha oskyddat sex när man vill.

• Anonym (f)

Jag vet precis vad du menar ts. Jag åt p-piller i tonåren, och när jag slutade fick jag nästan en religiös uppenbarelse - jag hittade tillbaka till mig själv. Och jag visste inte att en del av mig var borta förrän jag slutade med dem...

Nu har jag varit utan i 15 år och mår super. Första tiden efter använde jag p-dator, och efter barnen kopparspiral.

Jag skulle nog säga att p-dator bara är lämpligt om man har en fast relation och barn inte skulle vara en fullständig katastrof. den ger 97% säkerhet om man använder den rätt, och den är ganska dyr.

Kopparspiral är egentligen det ultimata, men det är inte alltid den funkar. Jag menar att preventivt funkar den kalas, men den kan ställa till med andra problem, såsom mellanblödningar, mensvärk, stora blödningar, den kan sticka din partner och är inte jättekul att sätta in för en del.. Mitt råd där skulle vara att prova och ge den ett halvår. Man kan ju alltid ta ut den om det inte skulle funka

• Anonym

Tycker man ska undvika p-piller till varje pris så länge det inte finns ett medicinskt skäl att äta den typen av läkemedel. Riktigt kraftig mens kan vara ett sådant skäl.

Alla som äter p-piller kissar ut ett överflöd av hormoner och dessa hamnar i naturen, med negativ påverkan på både djurliv och på andra människor som i sig hormonerna via sitt dricksvatten. Till exempel sjunker fertiliteten, detta kan vara en bidragande orsak.

• Anonym

Har aldrig ätit p-piller och kommer aldrig att göra det heller. Kondom är det som gäller för mig, ett väldigt smidigt p-medel då man slipper allt kladd också. Usch för att ha sperma rinnandes ur en flera timmar efter sex, förstår inte hur tjejer kan gå med på sex utan kondom... men men :P

Svar på tråden bra eller dåligt med p-piller?