• Stelly

    Hjälp med sövningstips... zzz

    Hej!

    Har en mycket glad och livlig 16-månaders som alltid haft svårt att komma till ro och sova, både dag som natt. Hon sövs i vagnen dagtid (det enda som funkar, tror jag) och jag ammar henne/ligger bredvid henne på kvällen. Rundorna med vagnen blir dock senare och senare på dagen och tar längre och längre tid... Vissa dagar har jag gett upp och så har hon helt enkelt inte fått sova den dagen. Det funkar rätt bra, hon håller sig rädd glad och pigg och sover extra länge på natten istället. Dock upplever jag hennes sömn på kvällen de dagar hon inte sovit på dagen som väldigt lättstörd och hon vaknar ofta och gråter och vill helst att jag ska ligga bredvid så hon kan snutta (andra kvällar, när hon sovit lunch, sover hon tungt och skönt själv till dess att vi går och lägger oss).
    Ska jag fortsätta kämpa med sövningarna dagtid? Numera brukar hon somna först vid 14-15tiden (om hon somnar) och det brukar ta minst 30 minuters vagnande innan hon slappnar av och somnar. Hon gäspar lite men verkar inte supersupertrött. Kvällstid tar det cirka 40-50 minuter att natta henne om hon sovit på dagen och 5 minuter om hon varit vaken.
    Hon brukar få sova tills hon vaknar på dagen och det brukar då bli cirka 1,5 timmar (men ibland bara 40 minuter och ibland 2,5 timmar). Allt som allt sover hon cirka 13 timmar per dygn. 
    Ska vi ge upp dagsovningen eller ska jag fortsätta erbjuda henne vagning på eftermiddagarna? (Något annat funkar inte, hon skulle aldrig ligga stilla i sängen hemma även om jag låg bredvid och även om jag ammar henne). Eller ska jag helt enkelt testa att plocka bort dagsömnen en vecka? (Alltså sluta gå ut och vagna henne). Och se om kvällarna kanske blir lugnare efter ett tag? Är det väääldigt tidigt eller finns det fler därute med kids som slutade sova dag så tidigt?

    Och ja, det här är mitt första barn ;)

    Tusen tack på förhand 

Svar på tråden Hjälp med sövningstips... zzz