• Anonym (Flyttar snart)

Vilket jävla folk!

Börjar allvarligt bli förbannad! Bonusarna har upplägget "fri tillgång till både mammas och pappas hus" vilket innebär att de sover varannan vecka men springer fram och tillbaka hela dagarna och uppehåller sig där de känner för. Till saken hör den att jag ansvarar för matinköpen här hemma, men man vet aldrig om det finns nåt att äta hemma eftersom någon kan ha varit där under tiden man varit borta och ätit upp det eller anv nån ingrediens man skulle ha till kvällens middag osv.... Nu har de dessutom börjat sätta i system att plocka med sig hem till mamman, saknas nåt i kylen? Då åker man inte till ica utan till pappas kyl!! Äldsta bonus klampar in med skor i köket minst ett par ggr i veckan, river ut nåt ut skafferiet eller kylen och cyklar sen hem till mamman. Jag är så grundligt förbannad så jag vet inte vart jag ska ta vägen!!!!!! Är detta ok beteende? Jag är dessutom gravid i 8 mån och med foglossningar så det är inte så att jag njuter av att gå på affären och släpa hem kassar.

• Svar på tråden Vilket jävla folk!
  • Fiona M

nej, det är inte OK, tycker din man det?
    mat bör ätas på plats, inte tas med (och tar man slut på något säger man till, som man gör i alla hem...)
    hela syftet med "fri tillgång" till båda hemmen måste väl vara att umgås mer med båda föräldrarna, så då missar man ju målet om den ena utnyttjas.

• Anonym (Tonårsmamma)

Du och pappan får sätta sig ned och prata med "ungjävlarna" som inte vet hur man uppför sig!

• sextiotalist

Ett, din man får ansvara över matinköpen
    Sedan får ni ta obäket att inte handla en gång i veckan, utan varje dag och precis så mycket det går åt under en dag.
    Ni kan sluta äta middagar när barnen ska vara hos sin mamma.
    Efter ett tag kommer de inse,
    Nix, det finns aldrig något att hämta i kylen för att ta med sig till mamma
    Oj, kommunikation, jag kanske bör prata med pappa om jag hade tänkt att äta/fika hemma hos honom, så att det finns något hemma     

• TigerLinn

Vad är det för fel på föräldrar som uppfoatrar sina barn så fel? Har en bonus som under tonåren alltid frågade om han och hans tjej skulle laga någon egen mat eller baka. Han frågade inte för att be om lov utan för att kolla att de som de skulle använda inte var tänkt till nått speciellt.

Om din man inte tycker om detta beteende så prata med barnen. Ni kanske kan prata ihop er med mamman om ni har bra relation? Om hon är någorlunda normal kan hon ju Knappast tycka om att barnen med sitt beteende får henne att framstå som snål och aldrig ha mat hemma.

Om din man inte bryr sig så får han ordna med handling och ansvar för mat se till att ha en matbudget så ser han snabbt hur mkt extra han måste handla pga barnens beteende.

• snällochgla
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2013-04-17 06:24:51 följande:
    Du och pappan får sätta sig ned och prata med "ungjävlarna" som inte vet hur man uppför sig!
    Precis! Rätt troligt ett en tonåring inte har en susning om eller minsta tanke på att det som finns i kyl och skafferi kostar pengar och att någon har burit hem det!!!
  • Ramborg
    snällochgla skrev 2013-04-17 07:48:33 följande:
    Precis! Rätt troligt ett en tonåring inte har en susning om eller minsta tanke på att det som finns i kyl och skafferi kostar pengar och att någon har burit hem det!!!

Jag tror faktiskt de inte tänker på det. Jag var själv ganska tanklös som tonåring och blev förvånad på riktigt när jag flyttade hemifrån. Så mycket pengar som gick åt på ica! Och så jobbigt att bära hem allt hela tiden!

Prata med barnen.
    42.
  • Lindsey Egot the only one

Ni måste prata med barnen ang att maten ni köpt är till för maten ni ska tillaga och vill de ha mat får de 1: ta reda på vad som ska tillagas och laga maten till hela familjen.
    2: invänta till nån av ER vuxna tillagat maten och serverar den.
    3: mat som tas ur ert kylskåp/frys/skafferi tillagas och äts i ert hem.

Det är ju annars väldigt behändigt för den andre föräldern att säga fixa 2 liter mjölk så får ni betala för den. Inte alls ok.

• Anonym (nej)

Förbannat irriterande betéende men inte alls ovanligt ens i "kärnfamiljer". Få tonåringar tänker längre än sekunden framåt, dom är jämt hungriga och oftast inser dom inte att maten,  limpan, pålägget och de nybakta bullarna kanske ska räcka till alla i hushållet...

Problemet behöver dock aldrig uppstå om inte föräldrarna stoppade huvet i sanden utan talar om hur fan man uppför sig och vilka regler som gäller i ett hushåll!  

• Anonym (Tonåringar)

Jag lärde mina barn redan när dom var små att alltid fråga om dom fick ta en macka eller annat i kylen. Dom är idag väldigt noga med att tänka på att brödet , mjölken ska räcka till alla i familjen. Vi är en stor familj, min sambo och jag har barn sedan innan och gemensamma barn, så det är nödvändigt att man tar hänsyn till varandra och att barnen är tydliga med när dom ska sova här och äta här.

• fjonkelina

Det får väl ligga på din mans ansvar att se till hur barnen uppför sig och att era matpengar inte är biomammans matpengar. Det är väl bara att prata med maken om det? Om han anser att barnen ska ha den servicen så får väl han stå för handlingen och inte du.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
Svar på tråden Vilket jävla folk!