• swallow the big moon

Åka utan eller åka med?

Jag och min man vill åka utomlands i höst en vecka, till något varmt och soligt land. 5 åringen ska följa med men vi har även en 1 1/2 åring som vi funderar på att lämna hemma. Klarar han av att vara utan oss 1 vecka? Vad vinner han mest på att vara nere i solen eller få vara med mormor ( som för övrigt spenderar väldigt mycket tid med sina barnbarn. Den lilla går direkt till mormor när han ser henne och jag "finns" inte längre för honom) vad hade du valt?

• Svar på tråden Åka utan eller åka med?
  • lightfish

Varför inte försöka ta med mormor istället? 1 vecka är för länge om det inte är ett nödvändigt ont; dvs att ni ligger på sjukhus och barnet inte kan vara med.

Vi var på Gran Canaria med vår 2,5-åring och vår 8 månaders och det var en utmaning men sen var vi i Grekland ca 8 månader senare och det var intressant. Men ni har en 5-åring som borde klara av att lyssna och en 1,5-åring går att sysselsätta ganska bra och har ni bara med er en bra vagn så löser det sig mesta!

• RöttÄrSött

Jag hade valt att ta med det yngre barnet. Främst för att en vecka är alldeles för länge, men är det (enligt min erfarenhet) ofta de klängiga barnen som har mest behov av föräldrarnas närhet.

De barn jag mött som blivit lämnade hemma har ganska snabbt blivit ganska gnälliga och instabila, då föräldern återkommer får de knappt lämna rummet för barnet är rädd att de försvinner igen.

• Annaeu

Först tänkte jag att såklart att 1-åringen ska följa med. Men om man tänker vad han har mest utbyte av så är det inte fel att han är med din mormor. Mormor kan nog ge mer än en utlandsresa. Han förstår ju ändå inte att han är utomlands. Och ni hinner nog ta med honom när han blir äldre.

• swallow the big moon

Tack för svar. Han är inte klängig utan kan vara hos vem som helst. Han har sovit hos mormor 1 natt då och då. Mormor kan ej följa med som någon föreslog då hon driver hotell och värdshus så hon måste vara på plats.dock låg säsong i höst men hon måste finnas i huset för personalen ( dom bor på övervåningen på värdshuset! Risken är väl att bebisen BLIR klängig om jag försvinner 1 vecka från honom? Åh det är svårt att veta OM han tar skada på någotvis. Kanske ska korta ner resan till 5 dagar? Åh de är svårt tycker jag, vill helst åka med bara stora killen så han får all uppmärksamhet och få mamma o pappa "för sig själv"

• RöttÄrSött

Kan inte alla åka till solen och sedan åker ni en helg med femåringen någonstans i Sverige?

En 1,5-åring (eller om denne är två i höst?) har det ganska bra med sol och bad, det brukar inte vara impopulärt

• Majsan70

Jag var på semester utan barn en gång när min yngsta var ca 1,5 år. Han klarade det utmärkt så han var hos mormor, men MIN semester blev inte rolig då jag höll på att längta ihjäl mig.

• swallow the big moon

Absolut kan man välja olika alternativ :) kanske bäst att ta med honom ändå, men flygplan, värme , unnar jag honom? Eller är de lite själviskt att ta med honom?

• RöttÄrSött

Ärligt talat ts låter det som du redan bestämt dig... Du vänder allt till att det är bäst att lillen blir hemma.

Jag hade inte haft några problem att ta med mitt barn på en flygning men annars kan ni väl vänta till nästa höst eller vår då?

• Astrid09

Vi åkte med vår 1,5 åring till gran canaria i vintras, gick hur bra som helst och han älskade det. Förstod mycket väl att vi var på semester och "pratar" fortfarande om när han flög flygplan. Givetvis har ert barn säkert det jättebra med mormor men om anledningen till att han inte ska med är för att han inte skulle uppskattade det eller ha ut nått av det för att han skulle vara för liten så tycker jag ni ska tänka om:)

Svar på tråden Åka utan eller åka med?