• Anonym

Nikotinabstinens eller är förhållandet bara kört?

Jag är gravid i v 13 och har slutat röka för några dagar sedan, minskade drastiskt på ciggen redan när jag plussade för nästan två månader sedan, så har kanske blivit 1 cigg om dagen i snitt, mer vissa dagar, inget andra dagar. Har hela tiden haft som mål att sluta helt när jag kommer in i andra trimestern. Jag vet att det är fel att röka när man är gravid och att jag medvetet om att jag stryper mitt barn men tyvärr är jag en svag människa. Jag tänker iaf inte röka en endaste cigg nu tills barnet är fött och jag har ammat klart så ni som tänkte skriva vilken hemsk människa jag är gör er inte besväret, jag är redan medveten om detta.

Nu till min fråga. När jag är ensam eller med vänner eller familj så känner jag mig inte alls deprimerad. Utan är lycklig för livet och barnet som skall komma. Kan hålla upp med ciggen i flera dagar utan problem. Men så fort jag är med min sambo så sätter abstinensen igång något fruktansvärt... blir helt förtvivlad och kan gråta i flera timmar och kan verkligen inte förstå att jag för några månader sedan planerat att skaffa barn med honom. Tanken på att jag nu måste ha med honom att göra i hur många år som helst får mig att känna mig så uppgiven.

Är så arg på mig själv för att jag inte gjort slut tidigare och känner att jag enbart valt honom för att jag är desperat och rädd för att vara ensam. 

I mina ögon är han bara en egoist som enbart tänker på sig själv men har lätt att lova saker när han behöver något men sen när jag behöver honom så vill han inte finnas där. 

Igår sa jag t.ex. till honom att jag var lite deppad för en sak och som svar får jag "mm" och efter det somnar han i en timma, vilket jag kan ha viss förståelse för om han nu är trött efter jobbet. Men när han sedan vaknar så tar han inte upp detta alls utan det är glömt eller något. Det sårar mig något fruktansvärt. 
    Önskar jag hade en vän/livskamrat att prata med om saker som gör en ledsen. Är det inte det man har en partner till? Kan verkligen inte se hur vi skulle fungera tillsammans med ett barn. 

Jag sa dessutom till honom för några dagar sedan att han kanske kan försöka vara lite extra stöttande nu när jag ska sluta röka. Vill även säga att han fortsätter röka så hans beteende kan inte ursäktas av nikotinabstinens. 

Vi har varit tillsammans i drygt 3 år. 

Min fråga är, tror ni att detta beror enbart beror på mina nikotinabstinens eller kan det vara så att vi kanske inte bör vara tillsammans? 

• Svar på tråden Nikotinabstinens eller är förhållandet bara kört?
  • Anonym

googla narcisissm 
    tuvaforum 

• Anonym

Kollade kriterierna för narcissism och de mesta verkar inte stämma. Enda som verkligen stämmer är väl att han är extremt oförmögen att sätta sig in i andras känslor, men tror inte detta gör honom till narcissist. 

• Anonym

Nej, han är extremt väluppfostrad faktiskt. Gör alltid ett gott intryck på föräldrar och vänner och så.
    Är det någon som är ouppfostrad av oss så är det faktiskt jag.

Men du tror problemet ligger hos honom/vårt förhållande och att det inte bara är jag som överreagerar pga nikotinabstinensen? 

• Anonym

Men det är väl inte väluppfostrat att inte se och bekräfta någon som mår dåligt??

• Anonym

Jag hade nog kallat det svinigt snarare än ouppfostrat... Men har väl ingen betydelse egentligen. Antar då att du inte tror detta beror på mina abstinens. Tack för svaren!

• Anonym

Ikväll när vi tittar på tv så går han plötsligt in i sovrummet och säger "hej då", dock på ett glatt sätt med glimten i ögat. Efter en kvart kommer han iaf ut och är sur för att jag inte kom in efter honom. Detta var tydligen en invit till sex... Är detta normalt eller överreagerar jag pga abstinensen?

• Anonym

Du verkar fullt upptagen med att leta fel hos honom samtidigt som du saknar ciggen....

• Anonym

Mkt möjligt... Hur länge håller det i sig? Bör vi vara ifrån varandra till abstinensen lagt sig? Mår ju hur bra som helst om vi är ifrån varandra...

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-18 00:37:08 följande:
    Mkt möjligt... Hur länge håller det i sig? Bör vi vara ifrån varandra till abstinensen lagt sig? Mår ju hur bra som helst om vi är ifrån varandra...
    Jag har hört att första 3 veckorna är värst. Men sen kommer abstinensen periodvis.
  • N4L

Så det vore vettigt att ge förhållandet en månad då...
    Men om jag fortfarande känner extrem ångest hela tiden då bör jag kanske ta upp det med honom och prata om separation.

• Anonym
    N4L skrev 2013-04-18 00:45:04 följande:
    Så det vore vettigt att ge förhållandet en månad då...
    Men om jag fortfarande känner extrem ångest hela tiden då bör jag kanske ta upp det med honom och prata om separation.
    Självklart!
Svar på tråden Nikotinabstinens eller är förhållandet bara kört?