• Emmeliina

Bärnstenshalsband till hund

Har hört att bärnstenshalsband ska vara bra mot fästingar till hundar. Min veterinär rekomenderade det i samband med Frontline för att dryga ut det, men jag tycker Frontline känns så starkt, när man inte ens helst ska röra hunden 30 min efteråt känns det inte så bra för den stackars hunden.

Någon som har erfarenhet av det?
    Är alla bärnstenshalsband lika bra?

Nicole 110322
  • Svar på tråden Bärnstenshalsband till hund
  • Majsan70

Vad gäller bärnstenshalsband så vet jag inte..har aldrig hört talas om det.

Men jag vill gärna tipsa om Aloevera Veterinary spray från Forever Living Products. det är en spray som är bra för lite av varje men den håller även fästingar borta. Använder den både till min hund o till hästen med goda resultat. Dessutom blir pälsen fin och den är giftfri.

• Emmeliina

Okej det har jag aldrig hört talas om ens. Sprayar man det varje dag? Var köper man det? Hur verkar det?

Nicole 110322 <3
  • Majsan70
    Emmeliina skrev 2013-04-17 12:42:54 följande:
    Okej det har jag aldrig hört talas om ens. Sprayar man det varje dag? Var köper man det? Hur verkar det?

http://www.foreverliving.se/

Jag sprayar på det lite då o då. Du köper det hos återförsäljare som du kan hitta i ovanstående länk. Hur det verkar vet jag inte men fästingarna håller sig borta.

Det har som sagt många användningsområden o jag köpte det främst för sårvård till dotterns ponny men fick reda på att det skrämde bort även fästingar och det tsämde. Ponnyn hade en enda fästing förra året och den satt på mulen o där hade jag inte sprayat.
  • Majsan70
    Emmeliina skrev 2013-04-17 12:53:02 följande:
    Okej, tack för tipset! Ska absolut kollas upp :)

Ja gör det. Vill man ha extra kraftig effet kan man blanda ut med deras heatlotion som luktar typ Jenka. Har dock inte jag gjort. Skönt att slippa gifter.
  • hundpuss

Jag har aldrig provat bärnstenshalsband på min hund, men vet de som har och de tycker det funkar. Det är väl kanske inte vetenskapligt bevisat, det beror säkerligen på var man bor /var man promenerar / hur mkt fästingar där är rent generellt osv. 

Frontline skulle jag aldrig använda, varken droppar eller halsband av liknande typ.
    Finns ju flera artiklar som publicerats ang hundar som blivit låga, slöa, märkliga, vissa rent av labila. Så jag tror inte att det är bra att använda dessa produkter, och att veterinärer kan rekomendera det det begriper jag inte. (Högst subjektiv åsikt dock)  

Jag använder inga medel mot fästingar öht, jag plockar bort de jag ser när de är små och kryper i pälsen, resten tar jag med fästingtång när jag går igenom pälsen. (Gör det var-varannan dag). 

Skulle jag däremot prova något mot fästingar så hade det varit bärnsten, det är åtminstone en naturlig produkt.

• U never saw me

Jag hade bärnstenshalsband på min hund, och han fick ungefär lika många fästingar som när han hade frontline. Hur effektivt det är beror lite på vilken sorts päls hunden har. Det fungerar inte så bra på långhåriga hundar har jag läst.

Frontline och många andra fästingmedel innebär risker, så bärnsten känns som ett mer miljövänlig alternativ utan biverkningar för hunden. Sen är de väldigt fina också.

• Braindead

Jag har testat bärnstenshalsband på ett par hundar genom åren, och den enda det funkade på var den korthåriga. 

Tiken vi har nu fungerar det inte alls på. (långhårig med tjock päls). Tycker det verkar vara väldigt blandade resultat. Många säger att det inte fungerar och andra säger att det funkar kanon. 

♥ Elicia 060405 & Hugo 080303 ♥
  • Emmeliina

Ja vi bor i södra Skåne och de senaste åren tycker jag iaf att det har varit rätt mycket fästingar om jag tänker på var vi har promenerat, knappt något i högt gräs osv. Däremot så är vår hund en chihuahua/papillon så han är ju väldigt kort och då kanske dem fastnar lättare?

Tack för era erfarenheter. Tror jag kommer prova ett bärnstenshalsband, det är ju inte så dyrt att prova heller och kanske kombinera med den där aloe Vera sprayen.

Svar på tråden Bärnstenshalsband till hund