• Skylt

Omogen man bråkar med barnen

Har två barn, 2 och 3,5 år gamla. Båda är väldigt mammiga och för det mesta är det bara jag som gäller! När barn nr2 föddes fick vi dela upp det så att jag fick ta hand om bebisen och min man om det större syskonet och det har liksom hållit i sig. Det större barnet kan ofta säga att hen inte älskar pappa och att hen inte vill att pappa ska natta/borsta tänderna/leka med osv osv utan vill bara att jag ska göra det. Min man kan ibland inte hantera detta utan blir arg och tom elak mot barnet ibland och jag som mamma vet inte hur jag ska hantera det. Ibland känns det lite som mitt fel men sen tänker jag på hur vi är mot barnen. När jag kommer från jobbet kan jag ibland tom strunta i att äta så länge som barnen är uppe för att jag ska få vara med de så mycket som möjligt. Min man läser först tidningen, sedan lägger han sig en stund på soffan och kollar sina mail/facebook/läser nyheter i mobilen och är kanske en liten stund och leker med barnen, sen kollar han lite till på telefonen igen, ryter till om ungarna bråkar osv. Inte precis att han prioriterar barnen. Ibland om barnet säger att hen inte älskar pappa då kan han köra med att säga att ”ja men då ska jag inte ta dig till lekparken nästa gå och jag ska inte göra det för dig och inte det hellre när du inte älskar mig”. Jag hör på hans röst att han skojar men det fattar ju inte 3,5-åringen. Barnet blir ju då ledset förstås.

Jag vet inte hur mycket jag ska agera. Han är en vuxen människa och han får stå själv för sin relation till barnen, men det kanske är mer ok när barnen är vuxna och kan avgöra själva vilket förhållande de vill ha och vem de vill ha det med. Tycker dock inte han beter sig moget alls. Ibland blir han riktigt arg och elak och skriker till 3,5 åringen att han inte vill ha nåt mer med honom att göra och att 3,5åringen inte ska komma o be om något mer från honom osv. Känns som att han är ute efter att såra barnet för att han är sårad över att han inte är älskad. Och det kan jag som mamma inte riktigt tillåta!

Har ibland sagt att det inte är konstigt då han inte är psykiskt närvarande utan sitter där med sin telefon/tidning och bara ryter till när ungarna gör något opassande. Har även sagt ifrån om skrik och elakhet men det går inte hem. När han är trött blir han lätt irriterad och arg och det är nästan som att han inte kan behärska sig.

Det funkar ju bättre (tror jag i alla fall) när jag inte är där för då har barnen inget alternativ, utan det är bara han och det är de införstådda med. Men så fort jag är där så vill barnen ha mig och då blir det besvärligt, och som sagt det slutar inte bra alltid. Det brukar ju ofta sluta med att vi bråkar..allt gammalt skit brukar dyka upp då också så det tar hus i helvete. Igår hände det igen, men då har vi inte bråkat eller ens pratat..jag blev så arg på honom och hans beteende men antar att jag måste ta itu med det ikväll när vi kommer hem….

Någon som har tips på vad jag ska göra? Ska jag ge de mer utrymme att knyta an kontakten? Hur säger jag ifrån IGEN ang bråk och hot? Hur kan jag vara både god förälder och maka?

• Svar på tråden Omogen man bråkar med barnen
  • Lena

Han gör illa dina barn och du låter honom fortsätta. Hade min man sagt till våra barn han inte älskade dem hade min kärlek till honom dött och jag hade lämnat honom

• Natulcien

Hmm...det låter som om du har tre barn att ta hand om..?

Kan det vara så att han mår dåligt, är deprimerad? Han kan ju inte själv må så bra med sin relation till barnen? Hur skulle han reagera om du bad honom söka hjälp?

• Birgitta2

Många barn i den åldern är mammiga så det är förståeligt att de föredrar dig. Men de acceperar pappa när de är själva. Dock: jag har själv syskon. Och jag minns mycket väl när jag var i 4-årsåldern. Jag hade en docka som jag minns pappa pussade en gång. Jag var mammig, men jag blev otroligt svartsjuk och sårad att pappa gjorde så där. Jag kände mig förkastad. Han tog avstånd från mig och föredrog min docka tyckte jag i min naiva tanke. Jag var bara 4 år!

Jag kan tänka mig att när en pappa säger, som din man gör, så till sina barn så blir de både sårade och ledsna. Det blir en utanförkänsla. Och det är inte OK!

Jag tror din gubbe skulle må bra av att gå en kurs i föräldraskap. Hans uppgift på jorden är just nu att ta hand om sina barn och få dom att må bra! Han får inte ens skoja! Inte när det gäller känslor. Han får inte gå ner på barnets nivå i det fallet. Han kan bara säga att "jag vet att du inte tycker om mig just nu, men jag älskar dig ändå". Han måste vara vuxen och behålla den biten. Det spelar ingen roll vad barnen säger, han får vara vuxen och veta bättre. Han behöver inte heller bli sårad för att du är huvudpersonen i barnens liv nu. Det ändrar sig. Han kan faktiskt göra sig själv mer delaktig i deras liv.

• Skylt

jo, jag kan ju lämna honom men han är fortfarande deras pappa och kommer träffa de, med eller utan mig i bilden

• Skylt
    Birgitta2 skrev 2013-04-17 13:47:40 följande:
    Många barn i den åldern är mammiga så det är förståeligt att de föredrar dig. Men de acceperar pappa när de är själva. Dock: jag har själv syskon. Och jag minns mycket väl när jag var i 4-årsåldern. Jag hade en docka som jag minns pappa pussade en gång. Jag var mammig, men jag blev otroligt svartsjuk och sårad att pappa gjorde så där. Jag kände mig förkastad. Han tog avstånd från mig och föredrog min docka tyckte jag i min naiva tanke. Jag var bara 4 år!

Jag kan tänka mig att när en pappa säger, som din man gör, så till sina barn så blir de både sårade och ledsna. Det blir en utanförkänsla. Och det är inte OK!

Jag tror din gubbe skulle må bra av att gå en kurs i föräldraskap. Hans uppgift på jorden är just nu att ta hand om sina barn och få dom att må bra! Han får inte ens skoja! Inte när det gäller känslor. Han får inte gå ner på barnets nivå i det fallet. Han kan bara säga att "jag vet att du inte tycker om mig just nu, men jag älskar dig ändå". Han måste vara vuxen och behålla den biten. Det spelar ingen roll vad barnen säger, han får vara vuxen och veta bättre. Han behöver inte heller bli sårad för att du är huvudpersonen i barnens liv nu. Det ändrar sig. Han kan faktiskt göra sig själv mer delaktig i deras liv.
    Detta har jag försökt säga till honom flera gånger, men det känns ibland som att han beter sig som en 5-åring just för att han inte är mognare än så... När han inte är trött kan han ändå hantera det hyfsat men är han trött och haft det stressigt på jobbet då är han inte lika försående
  • Evelinas

Oj!!
    Jag tror sällan lösningen på problemen är att skilja sig. "Jag skulle lämnat om min man gjorde si eller så" är något kvinnor rätt ofta säger har jag märkt men vad hjälper det barnen???? Nej, man måste ta tag i problemen, inte släppa. Som du själv säger, han är deras pappa och med i deras liv oavsett om du är där eller inte.
    Det låter som din man kommit in i en ond cirkel, han är säkert sårad själv över att det är så här och skyddar sig på sätt och vis genom att inte vara med barnen så mycket.
    Han kanske skulle behöva få hjälp utifrån? Få prata om hur han känner och tycker och få stöd och råd i hur han ska hantera detta?
    Sen är det självklart så att du inte ska acceptera hans beteende gentemot barnen på något sätt men du kanske behöver se honom också? Bekräfta honom, förstå att det är jobbigt för honom? Och att ni pratar om det utan barnen, lugnt och sansat och att han får tänka till och berätta hur han känner.
    Jag hoppas ni kan hitta en lösning!!     

• fläta

Varje påstående som lyder "jag älskar inte dig" och som kommer från barn bör mötas med "men jag älskar dig och jag kommer alltid att älska dig". Så det måste din man förstå och omgående göra något åt.

Däremot kan du som är den som barnen föredrar göra mycket för att hjälpa och underlätta för barnen och deras pappa i deras umgänge. Det är till exempel bra att understödja en positiv känsla för pappa genom att du tar alla tillfällen iakt att berätta om dina egna (positiva) känslor för honom. Ni kan också umgås tillsammans med barnen, och där kan du aktivt styra deras intresse mot pappa. Också när just det inte är möjligt kan du ändå förstärka deras känsla av att pappa är jättebra. Har du en unge på armen som är "mammagosig" så kan du ibland trots det förstärka känslan av positiva kärlekskänslor för pappa. "Åh, så mysigt - här sitter du hos mamma och gosar. Nu vill jag verkligen att allra-mysigaste-bästaste-mest-älskade-pappa också ska vara med. Jag vill krama alla i vår familj eftersom jag älskar er en hel massamassa!"

Få din man att förstå allvaret i att sänka era barn på det sätt han nu gör. Skaffa dig själv en känsla av hur viktigt det är att du inte bidrar till att skapa avstånd mellan barn och pappa. Be honom vara mer närvarande, och ät för guds skull själv mat när du kommer hem. Att vara närvarande i en aktivitet är inte sämre än att avstå från middag som någon sorts martyr skulle göra. Det blir ju bara fånigt och onödigt.   

• Skylt
    Evelinas skrev 2013-04-17 14:00:24 följande:
    Oj!!
    Jag tror sällan lösningen på problemen är att skilja sig. "Jag skulle lämnat om min man gjorde si eller så" är något kvinnor rätt ofta säger har jag märkt men vad hjälper det barnen???? Nej, man måste ta tag i problemen, inte släppa. Som du själv säger, han är deras pappa och med i deras liv oavsett om du är där eller inte.
    Det låter som din man kommit in i en ond cirkel, han är säkert sårad själv över att det är så här och skyddar sig på sätt och vis genom att inte vara med barnen så mycket.
    Han kanske skulle behöva få hjälp utifrån? Få prata om hur han känner och tycker och få stöd och råd i hur han ska hantera detta?
    Sen är det självklart så att du inte ska acceptera hans beteende gentemot barnen på något sätt men du kanske behöver se honom också? Bekräfta honom, förstå att det är jobbigt för honom? Och att ni pratar om det utan barnen, lugnt och sansat och att han får tänka till och berätta hur han känner.
    Jag hoppas ni kan hitta en lösning!!     
    Jag försöker..men oftast uppfatar han det jag säger som kritik och inte som råd.  Jag har tex tagit upp det här med telefonen/tidningarna när vi suttit och pratat och ibland när han håller på så kan jag i förbifarten säga "stäng nu pappa o lek med barnen" men då blir han sur.

Det bästa vore ju förstås att gå en kurs eller prata med någon som kan det här med barn, men jag tror inte han vill det. jag har lånat några böcker på biblan någon gång och han har blädrat i de och ändrat ganska mycket på sitt bemötande av barnen men efter ett tag är han tillbaka i de gamla banorna...tyvärr
  • Flickan och kråkan

Jag håller med om professionell hjälp utifrån. Kommunen brukar ofta erbjuda föräldrasamtal. Min yngsta är oerhört mammig och har alltid varit det. Han är 4 snart. Det har börjat gå över men för ett år sedan så var pappa alltid dum, fisgris och oälskad (självklart var han inte det, men det var vad sonen verbaliserade). För äldsta har både jag och pappa i stort sett alltid gått lika bra. Olika barn. Han är 5 år. Yngsta har ett helt annat temperament överlag och ett starkt behov av att bryta sig loss, markera gränser och samtidigt väldigt bunden till oss föräldrar känslomässigt och ogillar separationer. Jobbig kombination . Det var jättetufft för sambon periodvis. Klart att det är sårande när man älskar sina barn att vecka ut och vecka in månad ut och månad in får höra att man  inte är önskad. han var ihärdig med att försöka behålla lugnet och att bekräfta att han älskade  honom oavsett, men ibland tröt tålamodet.....för att han var ledsen och sårad.

• Evelinas
    fläta skrev 2013-04-17 14:05:10 följande:
    Varje påstående som lyder "jag älskar inte dig" och som kommer från barn bör mötas med "men jag älskar dig och jag kommer alltid att älska dig". Så det måste din man förstå och omgående göra något åt.

Däremot kan du som är den som barnen föredrar göra mycket för att hjälpa och underlätta för barnen och deras pappa i deras umgänge. Det är till exempel bra att understödja en positiv känsla för pappa genom att du tar alla tillfällen iakt att berätta om dina egna (positiva) känslor för honom. Ni kan också umgås tillsammans med barnen, och där kan du aktivt styra deras intresse mot pappa. Också när just det inte är möjligt kan du ändå förstärka deras känsla av att pappa är jättebra. Har du en unge på armen som är "mammagosig" så kan du ibland trots det förstärka känslan av positiva kärlekskänslor för pappa. "Åh, så mysigt - här sitter du hos mamma och gosar. Nu vill jag verkligen att allra-mysigaste-bästaste-mest-älskade-pappa också ska vara med. Jag vill krama alla i vår familj eftersom jag älskar er en hel massamassa!"

Få din man att förstå allvaret i att sänka era barn på det sätt han nu gör. Skaffa dig själv en känsla av hur viktigt det är att du inte bidrar till att skapa avstånd mellan barn och pappa. Be honom vara mer närvarande, och ät för guds skull själv mat när du kommer hem. Att vara närvarande i en aktivitet är inte sämre än att avstå från middag som någon sorts martyr skulle göra. Det blir ju bara fånigt och onödigt.   
    Så bra skrivet!!!
  • Flickan och kråkan

• Skylt
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-17 14:08:26 följande:
    Jag håller med om professionell hjälp utifrån. Kommunen brukar ofta erbjuda föräldrasamtal. Min yngsta är oerhört mammig och har alltid varit det. Han är 4 snart. Det har börjat gå över men för ett år sedan så var pappa alltid dum, fisgris och oälskad (självklart var han inte det, men det var vad sonen verbaliserade). För äldsta har både jag och pappa i stort sett alltid gått lika bra. Olika barn. Han är 5 år. Yngsta har ett helt annat temperament överlag och ett starkt behov av att bryta sig loss, markera gränser och samtidigt väldigt bunden till oss föräldrar känslomässigt och ogillar separationer. Jobbig kombination . Det var jättetufft för sambon periodvis. Klart att det är sårande när man älskar sina barn att vecka ut och vecka in månad ut och månad in får höra att man  inte är önskad. han var ihärdig med att försöka behålla lugnet och att bekräfta att han älskade  honom oavsett, men ibland tröt tålamodet.....för att han var ledsen och sårad.
    Mitt barn brukar i princip lägga sig på golvet o gallskriga om att hen inte vill att pappa ska natta..så hen är inte bara verbal och det är oftas i de här situationerna som min man tappar tålamodet
  • Skylt

Japp, så här borde det vara!
  • Toppen9

Barn brukar ju testa de personerna som står dem närmast för att se var gränserna går och för att testa att de här personerna inte överger barnet....

Ditt barn blir känslomässigt övergiven av pappan varje gång han säger att han inte älskar barnet och de andra dumheterna.

• Skylt
    Toppen9 skrev 2013-04-17 14:19:13 följande:
    Barn brukar ju testa de personerna som står dem närmast för att se var gränserna går och för att testa att de här personerna inte överger barnet....

Ditt barn blir känslomässigt övergiven av pappan varje gång han säger att han inte älskar barnet och de andra dumheterna.

visst är det så! Men hur får jag min man att fatta det?????
  • Flickan och kråkan
    Skylt skrev 2013-04-17 14:12:02 följande:
    Mitt barn brukar i princip lägga sig på golvet o gallskriga om att hen inte vill att pappa ska natta..så hen är inte bara verbal och det är oftas i de här situationerna som min man tappar tålamodet
    Det gjorde min yngsta tidigare också. Och mellan skriken så vrålade han att pappa var världens dummaste, en fisgris och han inte tyckte om honom. Vi gör i ordning och nattar konsekvent varannan kväll för att vår äldsta vill bli nattad av oss båda och att för att vi båda föräldrar älskar och vill vara med båda barnen. Men det var skittufft för sambon. Det skulle jag ju tycka i samma situation också. Jag och sambon pratade mycket om det. Jag försökte så gott jag kunde stötta honom med att det inte handlade om att han inte var älskad utan om helt andra saker - önskan att styra sin tillvaro, sin egen situation och att han även fick reaktion vilket han så klart sökte.

Tipsade sambon om att inte bli arg, utan bara finnas där för lillebror. Bekräfta att han förstod att han vill att jag skulle komma, men att jag var med storbror idag och att han älskade honom även om han tyckte att han var dum. Oftast satt han bara i badrummet med honom (vid i ordninggörande) och så efter mycket vrål och skrik från lillebrors sida så kröp han ihop i pappas famn (pappa som visat lugn och trygghet genom att bara finnas där hur arg lillebror än blev) och sedan så hade de en fin nattning. Och det var en lycklig pappa som kände att det fungerat utan irritation och att han hade ett lite pyre som verkligen älskade honom som tryckte sig mot hans bröst. Men jag fick ofta påminna om att inte tappa tålamodet. Sambon var rätt medveten om att det inte var någon höjdarväg att bli arg, så behövde den där påminnelsen när han började bli irriterad. 

Nu när jag tänker på det så var det bra länge sedan. Idag går det jättebra för sambon att göra i ordning och natta båda och lillebror gär och är gärna med pappa och gör saker. Men det tog rätt lång tid. 

Försök hitta samtalshjälp om din man går med på det.  
  • Birgitta2
    Skylt skrev 2013-04-17 14:24:46 följande:

visst är det så! Men hur får jag min man att fatta det?????
    Din man behöver utbildning. Och lära sig se utanför sig själv. Han måste sätta sig ner på allvar och tänka  "hur reagerar barnen om jag säger så här och så här? Hur hade jag reagerat om jag var 3 år gammal och pappa sade så till mig?"

Detta är inget man kan göra när man är upprörd och trött. När ni båda är på humör så sätt er ner och prata om detta. Sätt äggklockan på 5 minuter och då pratar du om hur du vill ha det. Han får inte sitta och himla med ögonen eller avbryta dig på minsta sätt. Han ska lyssna. Efter fem minuter gör han samma sak. Så får ni fortsätta i några sessioner. Gör detta ett par gånger i veckan. Det är för att ER relation skall få en liten fräsch kick. Utifrån detta kan ni också diskutera hur det skall fungera med barnen och vad man får och absolut INTE får uttrycka sig inför barnen och till barnen.

Bara små tips i all välmening.
Svar på tråden Omogen man bråkar med barnen