• Venna

Måla om matbord och ha utomhus, funkar det?

Jag har letat en evighet efter ett stort vitt runt bord att ha på vår nybyggda balkong, men hittar inget som är stort nog, eller som duger av andra skäl.

Jag har ett gammalt runt matbord i förrådet- skulle det funka att måla det med oljefärg/fönsterfärg och ställa ut tro, eller kommer det inte ens att hålla över en sommar?

Det finns inget tak över balkongen.

• Svar på tråden Måla om matbord och ha utomhus, funkar det?
  • Unbreakable

Stansa åtminstone fast plastduk ordentligt med grova stansar. Försöka kan du och då blir du en erfarenhet rikare.

• Venna

Ja, jag har tänkt tanken att kanske sätta dit en vit duk istället, men är rädd att det ska bli veck på kanterna och det vill jag inte ha.

• Malima

Det borde väl funka tycker jag! Be om hjälp bara så att du får rätt sorts färg å fuska inte med grundjobbet!

• carhe

Lacka bordet med båtlack. Se till att hålla till utomhus när du gör det. Lacka hela bordet, även undersidan, allt du kan komma åt.

• Twinisar

Det går ! Se till att få väck all gammal färg, va noga med grundning och se till att använda färg för utomhusbruk, åk förbi en Färghandel :) och gör ni jobbet bra håller det bra länge !

• SupersurasunkSara

Jag har båtlackat bord och stolar, får se hur länge det håller. Mitt är i trä, sak du lacka på vitt så gulnar det, använd hellre vit utomhusfärg så ska det nog gå bra. Tips: Ta en skål el liknande och häll olja i och låt benens stå där i och suga upp olja alternativt att du limmar på tex gamla plastlock under bordsbenen så att de inte står direkt mot golvet ifall det blir vått

Svar på tråden Måla om matbord och ha utomhus, funkar det?