mucklas skrev 2013-04-18 09:12:40 följande:
Se till att du inte blir orolig och bekymrad själv så han märker det. Det är nog bara en fas, inget att oroa sig över, men du behöver svara på hans oro med lugn och självklarhet. "Ja, mamma måste gå och jobba, men i helgen kan vi åka ut i skogen tillsammans, vill du grilla en korv själv?" Led in kvällssamtalen på aktiviteter du planerar för er tillsammans, stanna inte i oron.
Fortsätt sen att kolla med personalen, be dem hålla ett extra öga på honom. Det brukar inte vara långrandiga konflikter mellan fyraåringar, men det kan ju finnas någon som är extra aggressiv och störande, det kan skapa stor oro, och behöver tas på allvar.
Nä jag försöker hålla nån slags balans här och just det känns lite svårt. Vill ju inte vifta bort hans problem och bara "snacka bort honom" genom att börja prata om annat. Vill ju att han ska känna att jag lyssnar och tar honom på allvar. Och det känns bra att han känner att han kan prata med mig om hur han upplever saker. Jag tänker att om man liksom bygger upp det förtroendet från det de är små, med små pratstunder där han vågar och vill dela med sig av hur han känner, så kommer vi båda ha nytta av det när han blir äldre och problemen av "mer allvarlig art".
Men som du säger har jag också försökt säga att "jo men jag måste ju jobba" samt att försöka prata om lite roliga saker som ska hända på dagis och hemma.
Och jo, jag har ju pratat med personalen om detta och de informerar mig dagligen om hur det varit på dan.
I förrgår hade han suttit ute själv vid en bänk. De hade försökt få med honom på något kul, men då hade han sagt att "nä, har inte tid, tänkte sitta här". Fast då hade han låtit glad och så, inga problem fast han valde den gången att sitta själv.
Han har klagat på ont i benen sista tiden (växtvärk?) och han hade just den dan också skavsår av sina nya gummistövlar, så såna grejer kan ju spela in???
Angående konflikter berättar ibland att det är någon (speciellt en kille) som ibland leker lite hårdhänt med vår son, tex har legat på honom när de åkt madrass i pulkbacken, vilket han tyckt varit jobbigt osv. Men denna kille har varit mycket mer jobbig förut och då var det inga problem att lämna honom på mornarna. Då undvek han helst denna kille, men numer leker han och vår son ofta bra ihop, och är det något så brukar vår son våga säga ifrån eller hämta fröknarna.
Så jag tror inte att det ska vara just detta heller, då borde han mer prata om just det, nu handlar det mer om att han tycker det är
tråkigt och att han
saknar mig.