• Anonym (oron är stor)

Försäkringsmedicinsk utredning

Hej!

Jag har varit sjukskriven sedan juni 2011 för depression och svår tinnitus. Jag har hela tiden genomgått olika rehabiliteringsinsatser såsom tex en speciell sjukgymnast som jobbar med tinnituspatienter, KBT-terapi, brusterapi i öronen m.m. Jag anser att jag sakta men säkert börjar att må lite bättre men det har tagit en väldigt lång tid. Jag och min sjukskrivande läkare hade en plan för hur det skulle se ut framåt, att jag efter sommaren skulle börja jobba 25 % och sedan komma upp i arbetstid och sedan se hur långt jag kom upp tills jag skulle bli utförsäkrad i december i år.

Men nu har försäkringskassan kommit på att man vill skicka mig på en försäkringsmedicinsk utredning. Det kanske är bra men jag känner mig väldigt kränkt och ledsen. Jag har kämpat igenom denna tiden på ett mycket bra sätt och gjort allt för att må lite bättre. I korthet har mitt liv de senaste åren bestått av en otrogen sambo i ett år, min nya sambo svårt sjuk i cancer, vårat barn var ett prematur barn och sedan min tinnitus som bara kom helt plötsligt.

Så det kanske inte är så konstigt att man mått dåligt eller hur.

Men - är det någon här som har gjort en sådan här utredning som kan berätta lite för mig. Gärna allt som ni vet eller har erfarenheter av. Jag vore otroligt tacksam för att någon svarar. Det skulle minska min oro.

Ha det gott.           

• Svar på tråden Försäkringsmedicinsk utredning
  • Philippa

Vad är det för utredning?

• niagara

Du får träffa ett gäng (läkare,psykolog, sjukgymnast mm) under ett par dagar som går igenom hur du mår psykiskt och fysiskt och lämnar utlåtande om vad som ev kan göras mer för att hjälpa dig.,.

• Anonym (oron är stor)

Hej Niagara! Har du gjort en sådan eller vet du något mer om det? Svara i sådant fall jättegärna....

• Anonym (oron är stor)

Hej igen!

Ja, vilka sorts tester de gör. Vad gör sjukgymnasten för något? Vad gör arbetsterapeuten för något? Vad gör psykologen? Träffar man dem en och en? Eller tillsammans? Träffar man alltid dessa yrkeskategorier? Vad kommer de fram till? Om man är sjuk eller inte? Eller hur många procents nedsatt arbetsförmåga man har?Jag tycker att man känner sig ifrågasatt. Jag vill inget hellre än att jobba, jag har gått på universitet i 4,5 år för det yrke som jag jobbar med. Jag saknar mina arbetskamrater varje dag, jag vill ju vara som alla andra. Det som just nu skiljer mig från alla andra är att jag har utsatts för en hel del belastningar på en relativt kort tid och börjar sakta men säkert att återhämta mig. Då känns det här som ett hårt slag i min rehabilitering..........

• niagara

Du träffar dom en och en. De går igenom den del de är utbildade på och de testar dina förmågor. Du får berätta hur dina besvär påverkar dig. Sen sitter de tillsammans och går igenom vad de sett och kommer till en slutsats. Det kan vara allt från förslag på behandlingar och nya infallsvinklar till att de bedömer att din arbetsförmåga är stadigvarande nedsatt. En prognos så att säga.

Du ska se det som en hjälp och ett verktyg i ditt tillfrisknande och din väg tillbaka. Du kommer få träffa "proffs".

• Anonym (oron är stor)

Hej igen! Har Du själv gjort en sådan? Hur går det till? Vad fick Du göra där?

Tack för att du tagit dig tid att svara - det uppskattar jag verkligen. Ha det gott. 

• niagara

Nej jag har inte gjort ngn själv men kommer i kontakt med dem via mitt yrke. Vad du får göra? Prata med psykologen. Göra självskattningstest. Göra rörlighets och styrketester hos sjukgymnast.

Ta kontakt med din personliga handläggare på fk och fråga vilka yrkeskategorier du kommer få träffa. Berätta om din oro så kan hon/han säkert berätta mer ingående och lugna dig. Åter igen: utredningen är inte för att ifrågasätta OM du är sjuk utan HUR man kan hjälpa dig på bästa sätt. Utredningen kostar mkt pengar för fk och görs inte för skojs skull utan det är tänkt att kunna "föra ärendet framåt" dvs en samlad bild, prognos och nya infallsvinklar...

Så försök att släppa din oro och se det som en hjälp.

Svar på tråden Försäkringsmedicinsk utredning