• Anonym (TS)

Mörka fläckar på hjärnan vid MR.

Jag fick göra en akut MR av hjärnan för en vecka sedan pga pirrningar och domningar i händer och fötter. Sedan gjordes även en MR av ryggen då jag haft problem med värk, vilket visade ett diskbråck. På MR av hjärnan visades 3 fläckar berättade läkaren, men jag fick ingen bra förklaring. Eftersom jag mådde så dåligt då tänkte jag inte heller på att fråga. Är det någon som vet vad fläckar på hjärnan är? Med all säkerhet inget farligt eftersom läkaren släppte det, men vore intressant att veta så även jag kan släppa det. Vet att ingen här kan svara säkert vad det är men kanske ändå kan hjälpa mig med en förklaring.

• Svar på tråden Mörka fläckar på hjärnan vid MR.
  • Agapi

De låter ju väldigt konstigt att läkaren inte säger något alls om de! De kan säkert vara massa olika saker, jag är verkligen ingen expert. Men min sambo har MS och de skador han får syns just som mörka fläckar i hjärnan på MRI. 

• Anonym (TS)

Ja läkarens tystnad är konstig men samtidigt är jag inte oroad, för hade de misstänkt något så hade de ju utrett vidare. Men känns ändå konstigt att inte veta. Tack för ditt svar Agapi, hoppas din sambo mår så bra som möjligt.

• Svenskflicka
    Anonym (TS) skrev 2013-04-18 14:33:39 följande:
    Ja läkarens tystnad är konstig men samtidigt är jag inte oroad, för hade de misstänkt något så hade de ju utrett vidare. Men känns ändå konstigt att inte veta. Tack för ditt svar Agapi, hoppas din sambo mår så bra som möjligt.
    Jag skulle råda dig till att få ett ordentligt svar. Har gått igenom liknande undersökningar som du, och jag krävde att få ett svar. Var tydlig med vad du vill veta. 

Jag har dessutom hört talas om vissa läkare som inte vill ge sina patienter ett svårt beslut på en gång, de tvekar, vet inte hur de skall lägga fram det. Men det är bättre att få ett svårt beslut på en gång ist för att gå och oroa sig.

Hoppas att det löser sig.  
  • Anonym (TS)

Svenskflicka, ska träffa läkaren om ca 1 vecka, får fråga då vad fläckarna innebär. Ska ta och skriva ner frågor att ha med mig för jag tycks alltid lämna läkarbesök med fler frågor än svar.

• Anonym (TS)

Någon annan som har erfarenhet av liknande situation? Googlat massor och på en sida läste jag att man kan ha åldersförändringar som ger fläckar och är helt normalt. Men hittar det ingen annan stans så undrar om det stämmer?

• villyvicky

Nu fattar jag inte...är det utrett redan och läkaren har släppt allt, eller eftersom du ska träffa läkaren nästa vecka, är det då du får besked? Vet inte, men eftersom det kallas fläckar sådär, så är det ju en förändring och en förändring kan ju vara varsomhelst, som läkare måste bedöma.

• Anonym (en vän)

min första tanke va som Agapis att det kan va MS för jag har en vän som fick den diagnosen efter att de sett fläckar på röntgen, men som sagt det kan ju finnas massor med förklaringar. Som du säger kanske ålders relaterade saker etc. MIn vän hade domningar på fläckar på kroppen så det är ju inte samma som händer och fötter som kanske kan påverkas av ett diskbråck.
    Lycka till nästa vecka och hoppas allt är i sin ordning! 

• Anonym (TS)
    villyvicky skrev 2013-04-19 13:11:12 följande:
    Nu fattar jag inte...är det utrett redan och läkaren har släppt allt, eller eftersom du ska träffa läkaren nästa vecka, är det då du får besked? Vet inte, men eftersom det kallas fläckar sådär, så är det ju en förändring och en förändring kan ju vara varsomhelst, som läkare måste bedöma.
    MR på hjärnan är släppt, jag ska träffa min husläkare för att diskutera diskbråcket och hur återgå till arbete. Men han har förhoppningsvis även svaren på första MR och kan ge mig någon förklaring. Det var läkare på sjukhuset som gett mig de första svaren men nu ska jag åter till vårdcentralen.  
    Anonym (en vän) skrev 2013-04-19 13:17:41 följande:
    min första tanke va som Agapis att det kan va MS för jag har en vän som fick den diagnosen efter att de sett fläckar på röntgen, men som sagt det kan ju finnas massor med förklaringar. Som du säger kanske ålders relaterade saker etc. MIn vän hade domningar på fläckar på kroppen så det är ju inte samma som händer och fötter som kanske kan påverkas av ett diskbråck.
    Lycka till nästa vecka och hoppas allt är i sin ordning! 
    Tack för ditt svar! 

• villyvicky

Ok, det blir nog bra, tror nog inte det är något allvarligt hur som helst. Annars hade dom nog reagerat och sagt till dig att dom trodde detta var allvarligt. Lycka till med diskbråcket. Och fläckarna är nog bara ålders relaterat, tror nog oss flesta "åldringar" har så, om vi skulle kolla efter. ( Är 43 år gammal själv.)

• Anonym (TS)

Villyvicky tack för att du tagit dig tid att svara! Är nog bara att inse kroppen börjar bli gammal o förändringar sker

Svar på tråden Mörka fläckar på hjärnan vid MR.