Varierar ni burkmaten?
Jag är nyfiken på hur andra föräldrar tänker kring burkmat. Ger ni burkmat både till lunch och middag? Varierar ni mellan olika burkar för att täcka näringsbehovet eller kör ni på säkre kort? Vad äter barnen i övrigt?
Jag är nyfiken på hur andra föräldrar tänker kring burkmat. Ger ni burkmat både till lunch och middag? Varierar ni mellan olika burkar för att täcka näringsbehovet eller kör ni på säkre kort? Vad äter barnen i övrigt?
Vi ger burkmat som ett komplement till den vanliga maten. När vi äter något som inte passar bra i ett litets barn mage eller när vi är hemifrån och behöver ge mat. Efter bad i simhallen eller liknande.
Burkmat är ganska näringsfattig av den enkla anledningen att 80% är billiga produkter som tomat eller potatis/vatten-röra så jag skulle undvika att ge den ständigt. Dessutom är den ganska smaklöst och färdigbandad så det flesta burkar smakar ganska lika.
Däremot har ju burkmat nyttiga ingredienser som är framtagna enligt ganska hårda krav och sammansatt enligt livsmedelsverjet rekomendationer med lite fett och mycket grönsaker.. Så det är ju inget fel på produkten som sådan. Sockerfri är den också.
Länge sen min var så liten, men ja vi gav burk morgon och kväll. Olika sorter. Hon åt även gröt, välling och frukt. Tillsatte olja i maten för extra fett. Delammades till hon var ca 8 mån.