petit brabancon eller??
Är inne på att skaffa en petit brabancon. ska nästa iväg till en uppfödare och hälsa på. Tycker den stämmer in på det jag söker nämligen en robust liten hund som orkar hänga med i skogen eller långpromenader men kan lika gärna ligga hemma och slappa i några dagar med bara korta rastningar och få leka i trädgården. Vill inte ha det här "måstet" över mig med en ras som kräver vissa timmars aktivering varje dag. Jag vill inte heller ha en hund med jakt i sig och en som man kan kan gå lite kurser med om man tycker det passar. Vi har nu i familjen en staffetik på snart 5år men känner att nästa hund ska bli en lite mindre hund som inte kräver lika mycket. Jag håller på mycket med utställningar och och är mycket intresserad av avel så min plan är att jag i framtiden ska ha en kennel. Min sambo är väl inte så förtjust i utseendet men hoppas att han kan ändra sig bara vi får träffa de små pajaserna.
Någon som har andra förslag på en mindre typ av hund. Mina tankar är att det ska vara en ras som:
Som sagt inte kräver timmar med aktivering varje dag men som gärna orkar hänga med på långpromenader.
Helst ingen pälsvård, isåfall minimal (är ingen pälsmänniska)
Social (ej för reserverad)
Inte för skällig (får dock skälla om det kommer någon)
robust och tålig då den ska bo med en staffe och småbarn (självklart har man uppsikt)
Frisk ras (vet att alla raser har några rasbundna sjukdomar/skador men vill att den ska betraktas som realtivt frisk)
Lätt för nya miljöer och vill hänga med på mycket ( vet att det är till viss del träning men vissa raser stressar upp sig lättare än andra)
Gärna något man kan träna/tävla agility med
De får gärna var lite clowniga;) Gillar hundar där det händer mycket och som pratar, gör miner och visar vad de tycker.
Har varit inne på fransk bulldog men den är för sjuk för att jag ska våga chansa att skaffa en.