• rulltårtan

petit brabancon eller??

Är inne på att skaffa en petit brabancon. ska nästa iväg till en uppfödare och hälsa på. Tycker den stämmer in på det jag söker nämligen en robust liten hund som orkar hänga med i skogen eller långpromenader men kan lika gärna ligga hemma och slappa i några dagar med bara korta rastningar och få leka i trädgården. Vill inte ha det här "måstet" över mig med en ras som kräver vissa timmars aktivering varje dag. Jag vill inte heller ha en hund med jakt i sig och en som man kan kan gå lite kurser med om man tycker det passar. Vi har nu i familjen en staffetik på snart 5år men känner att nästa hund ska bli en lite mindre hund som inte kräver lika mycket. Jag håller på mycket med utställningar och och är mycket intresserad av avel så min plan är att jag i framtiden ska ha en kennel. Min sambo är väl inte så förtjust i utseendet men hoppas att han kan ändra sig bara vi får träffa de små pajaserna.

Någon som har andra förslag på en mindre typ av hund. Mina tankar är att det ska vara en ras som:

Som sagt inte kräver timmar med aktivering varje dag men som gärna orkar hänga med på långpromenader.

Helst ingen pälsvård, isåfall minimal (är ingen pälsmänniska)

Social (ej för reserverad)

Inte för skällig (får dock skälla om det kommer någon)

robust och tålig då den ska bo med en staffe och småbarn (självklart har man uppsikt)

Frisk ras (vet att alla raser har några rasbundna sjukdomar/skador men vill att den ska betraktas som realtivt frisk)

Lätt för nya miljöer och vill hänga med på mycket ( vet att det är till viss del träning men vissa raser stressar upp sig lättare än andra)

Gärna något man kan träna/tävla agility med

De får gärna var lite clowniga;) Gillar hundar där det händer mycket och som pratar, gör miner och visar vad de tycker.

Har varit inne på fransk bulldog men den är för sjuk för att jag ska våga chansa att skaffa en.                    

• Svar på tråden petit brabancon eller??
  • ex ungue leonem

En leksakshund borde väl ha alla dessa kvalifikationer?

Vill du läsa min blogg?
  • hundpuss

Dvärgpincher?

Annars tycker jag petit brabancon är helcharmiga, tuffa hundar som jag träffat en del på utställning. Även Affenpinscher är en liten rolig hund.

Sen är det ju helt klart olika från individ till individ men de exemplar jag träffat av raserna har varit trevliga hundar. 

• Apopan

Min farmor och farfar har haft två, och de har skilt sig jättemycket. Den första var en riktig "pensionärshund", krävde i princip ingen motion eller uppfostran, och var ändå supermysig, lydig och allmänt lätt att ha att göra med. Så när den dog så skaffade de snart en till trots att de blivit lite väl gamla för att ha hund. Men en "Goofy" (som den hette) klarade de ju av tänkte dem. Men nuvarande hund har varit en handfull för dem, ett riktigt litet busigt krutpaket. Först tänkte de väl att det skulle lugna ner sig efter kastrationen, och när det inte blev så så hoppades de på att det skulle ge med sig när unghundstiden var över. Men icke. Han bara är sådan. Och då får han rätt mycket motion ändå. Men han behöver ordentligt med hjärngympa för att vara nöjd.

... Men det är ingen jobbig hund egentligen. Jättelättlärd, mysig och trevlig. Och han kommer kanske och flyttar in här snart då farföräldrarna börjar få lite för mycket krämpor, och både jag och sambon ser faktiskt fram emot den dagen. Men så har vi en egensinnig arbetstok till bouvier idag, så den hunden är ju som en liten fis i jämförelse. En härlig liten fis :P

• rulltårtan

Dvärgpincher är för skälliga och reserverade. Har inte träffat någon trevlig än iaf. Sen så bryter de benen lätt och en sån tillsammans me en staffe känns för riskfyllt. Det gör ju absolut inget att det är lite fart, för de mesta är nog lugnare än en staffe ;) känner att jag vill ha en liten behändig hund men som ändå är robust. Vi ska iaf iväg nästa vecka och hälsa på en kennel som finns i närheten:) men är rätt säker på att det här är rasen för oss:)

• qenzo

Uhm bryter de benen lätt?
    Vi har en DP tik ihop med en schäferhane och de leker så det smäller i väggar och möbler. Den som gör illa sig först är schäfern 

Svar på tråden petit brabancon eller??