• Karla79

Serverar ni Sempers mjölkfria fast den innehåller sojaprotein?

Blir tokig... Enagos produktion ligger nere. Sinlac innehåller sojasläkting och är jättesöt. Sempers innehåller sojaprotein. Hur gör ni, ger ni den ändå till era mjölkallergiker? Alternativet är väl att göra egen på mjölkersättning/bröstmjölk (t ex från Ekologiska barnmatsbutiken). Jag helammar och gör egen gröt men skulle gärna vilja ha ett pulveralternativ!

• Svar på tråden Serverar ni Sempers mjölkfria fast den innehåller sojaprotein?
  • skogsvitter

Alltså menar du välling nu..? Jag skulle göra egen om jag var du, eller helt enkelt ge gröt istället. Det är inte svårt eller krångligt att göra egen

• Karla79

Menar gröt o välling. Ja jag gör egen men det kan vara smidigt med en pulvervariant att ha till hands.

• skogsvitter

Vi gav mjölkfritt till dottern och gjorde själva, så tyvärr har jag inget bättre svar. Jag tycker pulverblandningarna öht är förkastliga. Så mycket lättare är det väl ändå inte?? Vad är det som är lättare med pulver?

• pippilirum

Jag gör egen havregrynsgröt, på ekologiska havregryn. Välling ger vi inte utan vill tösen ha mat på natten så blir det ersättning, althera i vårt fall. Har ej vågat ge sempers gröt/välling och helt ärligt så tycker jag det är smidigare med hemmagjord gröt.

• Karla79

På resa eller om man är borta över dagen t ex och inte har tillgång till micro, tänkte jag. Att blanda med uppvämt vatten i termos.

• Egendomligt

Vi ger den mjölkfria vällingen till vår son på 2,5. Vi gjorde allergitest i december som inte visade något alls på soja, så det känns okej att göra det fram tills det finns sojafri välling igen.

Våra tvillingar är 9 månader och äter mjölkfritt i förebyggande syfte än så länge, men de får också sempers gröt eller hemgjord havregrynsgröt med äpple och päron i. De har inte kommit igång med välling riktigt ännu.

• Egendomligt

Tvååringen äter även sojaglass, men det blir ju inte lika ofta som vällingen förstås :)

Svar på tråden Serverar ni Sempers mjölkfria fast den innehåller sojaprotein?