• Björnmossa

Hur är det att flytta till ett litet samhälle?

Hej!

Jag har börjat fantisera om hus på landet, men funderar på hur det skulle vara egentligen.

Idag bor jag centralt i en mellanstor stad med >120 000 invånare. Jag har inget emot att få längre till affärer osv, bara det finns buss och man kan komma in till civilisationen på någon halvtimme. Jag är mer fundersam på den sociala biten.

Har hört om en familj som flyttade till en liten mysig ort i Småland och direkt blev välkomnade av en pingstpastor som tog för givet att de skulle komma med i församlingen. Inget ont om pingstkyrkan, men är man inte troende blir ju det en lite svettig situation kanske. Eller tänk om alla i byn är med i ett jaktlag som allt kretsar kring, och man inte är välkommen om man inte kan tänka sig att stycka en älg. Eller om alla i närheten är av en helt annan sort än en själv så att man aldrig hittar någon att umgås med.

Nån som har erfarenhet och vill berätta lite?

• Svar på tråden Hur är det att flytta till ett litet samhälle?
  • aurora1827

Tja, det är ju det där att folk har koll på varandra lite mer i ett mindre samhälle, man är inte lika anonym.
    Det är nog ofta så att det är lite mer religiöst än exv i en storstad, men det är ju knappast alla som är med i en församling eller som är älgjägare......fast flyttar man till en by med 100 personer kan det ju bli lite knepigt.

Generellt är det lite andra värderingar utanför städerna tycker jag, man värderar familjen, fritiden och naturen högre och så är man ju ofta glad om det flyttar in någon, speciellt familjer med barn, så det blir lite nytt folk.
    Så känns det i alla fall här - vi har flyttat från Stockholm till Kopparberg och det har funkat hur bra som helst. Alla är glada och positiva och välkomnande, på ett helt annat sätt än vad det kan vara i Stockholm.

• JoBa

Vi flyttade till en gammal bruksort med under 1000 invånare. Vi blev väldigt välkomnade av alla på alla sätt. Vi stortrivs här, med föreningslivet, tryggheten, närheten till naturen och allt sånt där.

Nackdelen är att väldigt mycket är långt borta. Närmsta sjukhus är åtta mil bort, till exempel.

För min del uppväger fördelarna rejält. Jag vill inte klämma in mig i en stad igen. Någonsin.

• Elin 885
    Björnmossa skrev 2013-04-18 16:08:25 följande:
    Hej!

Jag har börjat fantisera om hus på landet, men funderar på hur det skulle vara egentligen.

Idag bor jag centralt i en mellanstor stad med >120 000 invånare. Jag har inget emot att få längre till affärer osv, bara det finns buss och man kan komma in till civilisationen på någon halvtimme. Jag är mer fundersam på den sociala biten.

Har hört om en familj som flyttade till en liten mysig ort i Småland och direkt blev välkomnade av en pingstpastor som tog för givet att de skulle komma med i församlingen. Inget ont om pingstkyrkan, men är man inte troende blir ju det en lite svettig situation kanske. Eller tänk om alla i byn är med i ett jaktlag som allt kretsar kring, och man inte är välkommen om man inte kan tänka sig att stycka en älg. Eller om alla i närheten är av en helt annan sort än en själv så att man aldrig hittar någon att umgås med.

jag bor i en stad med ca 50.000 invånare, flyttade hit från sthlm förra sommaren och har inte ångrat mig en sekund.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Björnmossa

Tack för era svar! Jag kan inte bestämma mig om jag innerst inne är en storstadstjej eller en flicka från landet. Dras till båda på olika vis. Ni som har flyttat, visste ni att ni skulle trivas?

Jag oroar mig lite för det här att alla orter har sin egen mentalitet, om ni fattar hur jag menar. Det är lite olika rytm i Stockholm och Göteborg, precis som det är stor skillnad mellan min stad och grannstaden. Självklart bor det trevligt folk överallt men jag funderar på om det kan bli så illa att man helt enkelt inte passar in på ett mindre ställe.

• JoBa
    Björnmossa skrev 2013-04-23 00:06:49 följande:
    Tack för era svar! Jag kan inte bestämma mig om jag innerst inne är en storstadstjej eller en flicka från landet. Dras till båda på olika vis. Ni som har flyttat, visste ni att ni skulle trivas?

Jag oroar mig lite för det här att alla orter har sin egen mentalitet, om ni fattar hur jag menar. Det är lite olika rytm i Stockholm och Göteborg, precis som det är stor skillnad mellan min stad och grannstaden. Självklart bor det trevligt folk överallt men jag funderar på om det kan bli så illa att man helt enkelt inte passar in på ett mindre ställe.

Jag trodde att jag skulle trivas. Veta kan man ju göra först i efterhand.

Jag visste i alla fall att jag inte trivs i stora städer, så att prova på kändes självklart. Jag har aldrig ångrat mig.

Mellanstora städer har jag också provat på, och det har funkat bra.
  • manfrsthlm
    Björnmossa skrev 2013-04-18 16:08:25 följande:

Hej!

hur gick det
  • dessan59

Jag och maken ska flytta till ett litet samhälle om en månad! Vi längtar till tystnaden, och den ro vi önskar.så flyttlasset går om en månad!

jag har bott i Stockholm i 33 år, och aldrig mer! fy för all den stress, samt att jag tycker att klimatet i Huvudstaden är väldigt kylig! Stockholmarna är inte varma människor, sen finns det dom som är det, men annars tycker jag att dom är kyliga av sig!

• manfrsthlm
    dessan59 skrev 2014-09-30 09:06:03 följande:

Jag och maken ska flytta till ett litet samhälle om en månad! Vi längtar till tystnaden, och den ro vi önskar.så flyttlasset går om en månad!

jag har bott i Stockholm i 33 år, och aldrig mer! fy för all den stress, samt att jag tycker att klimatet i Huvudstaden är väldigt kylig! Stockholmarna är inte varma människor, sen finns det dom som är det, men annars tycker jag att dom är kyliga av sig!

där fick du till det
Svar på tråden Hur är det att flytta till ett litet samhälle?