• Anonym (kakooooor)

Varför så sötsugen när man är gravid ??!

Hej hej !

Jag är gravid i sjätte månaden, och jag äter kakor, glass och annat typ varje dag.

Min vikt är just nu 54 kg och jag är 165 cm lång,  

Varför är man så sötsugen ?? Jag var inte lika sötsugen innan jag var gravid.

Ibland får jag ångest när jag ätit glass och druckit ett glas kall cola *mums*

Jag har inte haft anlag för att bli fet, ingen i min släkt är tjock men man vet ju aldrig...

Detta är så svårt, vad ska jag göra för att hålla mig borta från sötsaker ??

Fler som känner igen sig ??!  

• Svar på tråden Varför så sötsugen när man är gravid ??!
  • nozpa

Tvärtom för mig. Är en gottegris i vanliga fall. Fikar nästan dagligen på något sött. Minst en liten kaka om dagen typ. :P
    Men som gravid hade jag inget som helst sug efter sött.  

• Chocoholica

Hormoner, hormoner och åter hormoner. Jag var grymt sugen på pizza, turron (spansk godis) och glass när jag var gravid. Testa att äta regelbundet och frukt 3 gånger om dagen. Det funkade för mig, för det mesta.

• Anonym (kakooooor)
    Chocoholica skrev 2013-04-18 20:27:57 följande:
    Hormoner, hormoner och åter hormoner. Jag var grymt sugen på pizza, turron (spansk godis) och glass när jag var gravid. Testa att äta regelbundet och frukt 3 gånger om dagen. Det funkade för mig, för det mesta.
    Jag äter frukt varje dag med + 1 vanlig måltid och sedan filmjölk med puffar och mackor med ost på, så är det varje dag MEN sedan kommer det där andra.... godis...kakor...läst... gör egen glass med citron i... står och bakar chokladkaka här hemma rätt ofta... 
  • Anonym
    nozpa skrev 2013-04-18 20:27:34 följande:
    Tvärtom för mig. Är en gottegris i vanliga fall. Fikar nästan dagligen på något sött. Minst en liten kaka om dagen typ. :P
    Men som gravid hade jag inget som helst sug efter sött.  

samma för mig fixa inte godis då jag var gravid
  • Anonym (kakooooor)

Men när jag dricker läst och äter kakor osv, får barnet mycket socker då ?? Jag vill inte att mitt barn ska få diabetes för att jag ätit mkt sötsaker.. jag har inte det men ändå.

• Anonym

Det finns en dokumentär på svtplay om just diabetes och livet i magen för bebisar, titta på den, den är superintressant!

vetenskapens värld tror jag serien heter

• Anonym

Under båda mina graviditeter så var jag sjukt sugen på mjölk. Drack massor enbart för att det var så gott. Jag tycker om mjölk men inte dricker jag så mycket som då. jag var aldrig speciellt sugen på godis,vilket jag oroade mig för innan.Trodde jag skulle gå upp runt 30 kilo, jag gick upp ca 8 kg varav bebisen vägde runt 4 i båda fallen :)

• Anonym (kakooooor)
    Anonym skrev 2013-04-18 21:00:21 följande:
    Under båda mina graviditeter så var jag sjukt sugen på mjölk. Drack massor enbart för att det var så gott. Jag tycker om mjölk men inte dricker jag så mycket som då. jag var aldrig speciellt sugen på godis,vilket jag oroade mig för innan.Trodde jag skulle gå upp runt 30 kilo, jag gick upp ca 8 kg varav bebisen vägde runt 4 i båda fallen :)
    Jag har gått upp 3 kilo sedan jag blev gravid.... 
  • Chocoholica
    Anonym (kakooooor) skrev 2013-04-18 20:40:46 följande:
    Men när jag dricker läst och äter kakor osv, får barnet mycket socker då ?? Jag vill inte att mitt barn ska få diabetes för att jag ätit mkt sötsaker.. jag har inte det men ändå.
    Du kan få graviditetsdiabetes och det är inte bra. Barnet kan då riskera att skadas. Tycker du ska läsa den här länken. o.cotot.com/artikel/diabetes-och-graviditet
  • viseversa

För mig kom det extrema sockersuget när jag började amma. Idag gav jag mig faan på att sluta svulla. Inget socker idag för mig. Men det är jobbigt att avstå.

• RöttÄrSött

Du kan inte byta ut något snask mot frukt? Det finns många goda och söta frukter som (förutom för vissa dieter) är bättre än godis och kakor. Det kanske dämpar suget lite.

• Anonym (kakooooor)
    Chocoholica skrev 2013-04-18 21:46:00 följande:
    Du kan få graviditetsdiabetes och det är inte bra. Barnet kan då riskera att skadas. Tycker du ska läsa den här länken. o.cotot.com/artikel/diabetes-och-graviditet
    Hjäälp..  ska sluta med allt snask ! 
  • Chocoholica
    Anonym (kakooooor) skrev 2013-04-18 22:42:38 följande:
    Hjäälp..  ska sluta med allt snask ! 
    Mjaaaa, du behöver inte sluta helt. Håll dig till lite grann på helgerna så ska det nog vara lungt. Glad
Svar på tråden Varför så sötsugen när man är gravid ??!