• scrapparlotta

Jag blir sjuk när jag tränar.....

Blir knäckt!! Har hela året nu försökt komma igång med träningen igen....går på gym. Men varje gång jag börjar så efter 2 - 3 gånger så blir jag sjuk. Förkyld och hängig. Så tar det nån vecka att bli frisk och sen försöker jag igen.....och då blir jag sjuk. Så irriterande. Nu låg jag i influensa i påsk efter att ha varit och tränat några gånger innan det. Började träna denna vecka nu igen då efter influensan. Var där i tis. och igår. Vad händer idag??? Jo, ont i halsen, fryser och känner mig sjuk. Ghahhhhh!!! Varför blir det så här?????

• Svar på tråden Jag blir sjuk när jag tränar.....
  • Almis11

Dålig kost, dåligt med vitaminer och lite sömn. Använd handsprit på gymmet och övriga platser där du träffar mycket folk.

• Bitchos

Du går ut för hårt, kroppen är inte van. Du måste börja mjukt och försiktigt i några veckor innan du ökar. Börja med lätta vikter och många repetioner, typ 3x15. Var noga med kosten, slarva inte.
    Lycka till!

• Twin Dad

Försök ta dig till gymmet under förkylningar också. Det är inte farligt att träna om man bara är förkyld. Kör lätt och vila längre mellan repetitionerna. Har haft samma problem tidigare och det kan nog bero på brister i mineraler och näringsämnen, ligger du i underkant på vikten kan det även vara lönt att lägga på sig 2-3 kilo.

• Bitchos

Bör kanske då tilläggas att om du har sjukdomskänsla, feber eller halsont ska du absolut inte träna. Lite snuva går bra men då ska inte din puls öka vid ansträngning som den kan göra vid sjukdomskänsla, if you know what I mean?

• scrapparlotta

Dålig sömn....japp, det kan det absolut vara en grej. Jag har så svårt att gå och lägga mig på kvällarna. Kl blir lätt 23,30 och mer ändå....och sen går jag upp halv 6 på morgonen. Så det blir inte så många timmars sömn. 
    Annars tror jag kosten inte är nån större orsak. Jag äter nog helt vanlig husmanskost. Det jag slarvar med, eller rättare sagt jag kan inte äta det. Det är grönsaker som ärtor, bönor, kål i alla former och broccoli. Men däremot äter jag gärna lök, majs, paprika, sallad, gruka, tomater......Frukt äter jag inte riktigt varje dag men ändå får jag i mig en del på en vecka. Men visst kan kosten bli bättre.

Tråkigt att behöva köra så försiktigt i början. Jag vill ju ta i. Och förra året vid denna tid började jag och körde ända till nov. Under den tiden sprang jag en del med. Men nov - jan hade vi så mycket att göra på jobbet att jag hann inte träna. Vi jobbade över så mycket då. Men det var ju inte så länge ändå som jag höll upp, så jag borde ju kunna köra på. Men det klart, nu är min kropp så "nere" och dåligt imunförsvar kanske...så jag får börja sakta för det kanske.

Jag vet att man absolut inte ska träna med halsont. Och det värsta är att det är precis det jag ALLTID får, och inte bara en ellet två dagar. Utan gärna en hel vecka. Har ont i halsen som f*n nu. Så jäkla irriterande, nu får jag ju vänta ytterligare ca 2 veckor innan jag kan börja igen.

Och jag väger absolut inte för lite, tvärtom. Jag har ca 12-15 kg övervikt.

Men om jag börjar äta lite vitamintabletter.....tror ni det hjälper då?? 

• Almis11
    scrapparlotta skrev 2013-04-19 08:17:01 följande:
    Dålig sömn....japp, det kan det absolut vara en grej. Jag har så svårt att gå och lägga mig på kvällarna. Kl blir lätt 23,30 och mer ändå....och sen går jag upp halv 6 på morgonen. Så det blir inte så många timmars sömn. 
    Annars tror jag kosten inte är nån större orsak. Jag äter nog helt vanlig husmanskost. Det jag slarvar med, eller rättare sagt jag kan inte äta det. Det är grönsaker som ärtor, bönor, kål i alla former och broccoli. Men däremot äter jag gärna lök, majs, paprika, sallad, gruka, tomater......Frukt äter jag inte riktigt varje dag men ändå får jag i mig en del på en vecka. Men visst kan kosten bli bättre.

Tråkigt att behöva köra så försiktigt i början. Jag vill ju ta i. Och förra året vid denna tid började jag och körde ända till nov. Under den tiden sprang jag en del med. Men nov - jan hade vi så mycket att göra på jobbet att jag hann inte träna. Vi jobbade över så mycket då. Men det var ju inte så länge ändå som jag höll upp, så jag borde ju kunna köra på. Men det klart, nu är min kropp så "nere" och dåligt imunförsvar kanske...så jag får börja sakta för det kanske.

Jag vet att man absolut inte ska träna med halsont. Och det värsta är att det är precis det jag ALLTID får, och inte bara en ellet två dagar. Utan gärna en hel vecka. Har ont i halsen som f*n nu. Så jäkla irriterande, nu får jag ju vänta ytterligare ca 2 veckor innan jag kan börja igen.

Och jag väger absolut inte för lite, tvärtom. Jag har ca 12-15 kg övervikt.

Men om jag börjar äta lite vitamintabletter.....tror ni det hjälper då?? 

Du behöver sova mellan 7-8 timmar per natt. Sömnen är otroligt viktig för människan och speciellt om man vill träna hårt. Du måste ha det som rutin att gå och lägga dig samma tid varje kväll, krävs säkert lite träning men du kommer ha stor nytta av det. Det ser väl hyffsat ut på grönsaksidan försök få i dig så mycket som möjligt och helst en frukt om dagen eftersom du uppenbarligen behöver vitaminerna, välj gärna apelsin.

Det är jättetråkigt att köra lugnt men det är väl bätttre än inget alls? men jag förstår inte riktigt vad det är du tränar, det står att du går på gym men så säger ju många människor och för mig innebär det styrketräning men 80% menar att dom tränar kondition och går på olika pass? Så du får gärna utveckla mer vad exakt du tränar för det blir lättare att avgöra då hur du kan träna när du är sjuk. 

Tar du mediciner för något, en del mediciner kan bryta ner imunförsvaret rätt rejält.   Du behöver helt klart ett större intag utav vitaminer så det skulle jag rekomendera dig till att köpa på hälsokost, ABCDE.  Du behöver ta en C-vitamin om dagen, jag gillar dom i brusform med hallonsmak!    

Jag antar att du tränar för att du vill få bort din övervikt. Så det du kan göra är att ligga i med promenader även när du är sjuk. En timme morgon, en timme kväll alternativt 2 tim kväll.
  • scrapparlotta
    Almis11 skrev 2013-04-19 09:17:40 följande:

Du behöver sova mellan 7-8 timmar per natt. Sömnen är otroligt viktig för människan och speciellt om man vill träna hårt. Du måste ha det som rutin att gå och lägga dig samma tid varje kväll, krävs säkert lite träning men du kommer ha stor nytta av det. Det ser väl hyffsat ut på grönsaksidan försök få i dig så mycket som möjligt och helst en frukt om dagen eftersom du uppenbarligen behöver vitaminerna, välj gärna apelsin.

Det är jättetråkigt att köra lugnt men det är väl bätttre än inget alls? men jag förstår inte riktigt vad det är du tränar, det står att du går på gym men så säger ju många människor och för mig innebär det styrketräning men 80% menar att dom tränar kondition och går på olika pass? Så du får gärna utveckla mer vad exakt du tränar för det blir lättare att avgöra då hur du kan träna när du är sjuk. 

Tar du mediciner för något, en del mediciner kan bryta ner imunförsvaret rätt rejält.   Du behöver helt klart ett större intag utav vitaminer så det skulle jag rekomendera dig till att köpa på hälsokost, ABCDE.  Du behöver ta en C-vitamin om dagen, jag gillar dom i brusform med hallonsmak!    

Jag antar att du tränar för att du vill få bort din övervikt. Så det du kan göra är att ligga i med promenader även när du är sjuk. En timme morgon, en timme kväll alternativt 2 tim kväll.
    Ja, jag vet att jag borde lägga mig tidigare. Och jag lovar, jag ska verkligen försöka det nu, för jag vill verkligen komma igång med träningen igen. Det är bara det att jag inte är trött på kvällarna. Ibland (sällan, men det har hänt) lägger jag mig tidigare för jag vet att jag borde det. Så vid 22 tiden på kvällen har jag lagt mig. Och det har slutat med att jag ligger och kollar i taket i ca 2 timmar. 

Grönsaker jag har nog svårt att äta mer av, jag kan inte äta alla sorten.....jag får inte ner kål, broccoli och ärtor. Men frukt ska jag börja äta mer, det är ju gott.

Jag tränar styrketräning. Fast visst, jag börjar på crosstrainern i ca 15 min. Men sen är det styrketräning med hantlar och maskiner. Nu den senaste tiden har jag testat balansbollen också och tyckte det var jättekul, så det har jag kört med denna vecka, innan jag blev sjuk då.

Nej inga mediciner. Jag är frisk som en nötkärna....hehehee....förutom alla förkylningar då

När det gäller vitaminer, kan jag köpa en sån multivinamin grej då. Finns väl....där ingår väl det mesta. Och så har jag köpt omega 3 nu. 

Ja jag tränar för att gå ner i vikt, men jag tränar också för att jag mår bra av det. Jag körde ju rätt hårt från förra våren och till i höstas då. Mådde kanonbra. Men som sagt, nov - jan jobbade jag jättemycket och orkade bara inte ta mig till gymmet då.

Jag har ju nu tagit promenader då jag varit nåt mellanting, mellan frisk och sjuk. Då har jag varit ute och gått. Inte två timmar om dagen förståss....men ca en timme. Det finns inte en chans att jag kan träna innan jobbet. Jag har en timmes reseväg till jobbet och jag börjar 7. Så nepp, inte. Och kvällarna vill jag gärna vara med mina barn också, så två timmars promenad blir det nog inte. Men en timme tycker jag är ok ändå....

Jag hoppas verkligen att jag kan börja träna utan att bli sjuk, detta är rätt knäckande!!!! 
  • Bitchos

Sedan har det varit en tuff vår med olika förkylningar i omlopp och du kanske har haft oturen att åka på alla dessa.
    Att man behöver multivitaminer är mest skit, inte bra för kroppen som många tror. Du verkar äta rätt bra ändå så du får nog i dig vad du behöver, kroppen är finurlig på det sättet.
    Felet är ofta att man tar i för hårt när man börjar igen. Ha som vana att du efter bortfall från gymmet kör 1-2 veckor med högrepetionsträning och som sagt börja lugnt. Som någon ovan skrev så är sömnen jätteviktig och att inte stressa såklart.

• NELV
    Twin Dad skrev 2013-04-18 22:11:21 följande:
    Försök ta dig till gymmet under förkylningar också. Det är inte farligt att träna om man bara är förkyld. Kör lätt och vila längre mellan repetitionerna. Har haft samma problem tidigare och det kan nog bero på brister i mineraler och näringsämnen, ligger du i underkant på vikten kan det även vara lönt att lägga på sig 2-3 kilo.
    Det är helt sant att man kan träna med förkylning om man är lite mer försiktig MEN problemet är att i början vet man inte om det är förkylning eller influensa. Inluensa ska man inte träna med därför att det kan ge sig på bla hjärtklaffarna. Rekommendationen är att man avstår de första dagarna.
  • Sorbus

Träning sätter ner immunförsvaret tillfälligt. Ju hårdare träning desto större påverkan. Och ju mer otränad man är desto mer tid behöver kroppen att återhämta sig efter ett pass. Om man går från att inte träna alls till att träna hårt och ofta så ökar man definitivt risken för att dra på sig sjukdomar, inte minst så så här års när det fortfarande florerar rätt mycket olika förkylningsvirus och liknande.

Om du har tränat hårt tidigare men sedan haft ett längre uppehåll så kan du helt enkelt inte förvänta dig att du ska fortsätta där du slutade. Kroppen tappar i kondition och styrka och behöver få mjukstarta. Det kan klart vara tråkigt att börja lugnare än man skulle vilja men det är ju ändå bättre än att rivstart - bli sjuk - ha uppehåll- rivstarta - bli sjuk - ha uppehåll och så vidare.

lite mer om träning, förkylning och kosttillskott, bland annat
    www.idrottsdoktorn.se/artiklar/forkylning--vila-traning

• redstripe

Pröva att ta Selen och Zink kosttillskott varje dag. Det har hjälpt mig igenom hela den här vintern utan att jag blivit sjuk. Resten av familjen och jobbet har varit sjuka nära på varannan vecka. Dom sitter och snörvlar brevid mig på jobbet. 

Värt att pröva i alla fall. 

• Bitchos

Håller med Sorbus till punkt och pricka. Han/hon förklarar det en himla massa bättre än mig och vartenda ord är sant.

• scrapparlotta
    Sorbus skrev 2013-04-19 19:27:02 följande:
    Träning sätter ner immunförsvaret tillfälligt. Ju hårdare träning desto större påverkan. Och ju mer otränad man är desto mer tid behöver kroppen att återhämta sig efter ett pass. Om man går från att inte träna alls till att träna hårt och ofta så ökar man definitivt risken för att dra på sig sjukdomar, inte minst så så här års när det fortfarande florerar rätt mycket olika förkylningsvirus och liknande.

Om du har tränat hårt tidigare men sedan haft ett längre uppehåll så kan du helt enkelt inte förvänta dig att du ska fortsätta där du slutade. Kroppen tappar i kondition och styrka och behöver få mjukstarta. Det kan klart vara tråkigt att börja lugnare än man skulle vilja men det är ju ändå bättre än att rivstart - bli sjuk - ha uppehåll- rivstarta - bli sjuk - ha uppehåll och så vidare.

lite mer om träning, förkylning och kosttillskott, bland annat
    www.idrottsdoktorn.se/artiklar/forkylning--vi...
    Ok, jag får försöka träna lite långsammare nu i början då. Hur länge behöver man hålla på med det? Ska jag träna en eller två gånger i veckan? En timme eller mindre?? Och då alltså inte ha för höga vikter? Sen lovar jag att börja sova ordentligt. Ska lägga mig kl 22 på kvällarna nu....Fast det blir inte lätt. 

Att träningen sätter NER immunförsvaret trodde jag ju inte, trodde det var tvärtom. 

Men tack för era svar, blir jätteglad över att få tips! 
  • Sorbus
    scrapparlotta skrev 2013-04-19 21:46:37 följande:
    Ok, jag får försöka träna lite långsammare nu i början då. Hur länge behöver man hålla på med det? Ska jag träna en eller två gånger i veckan? En timme eller mindre?? Och då alltså inte ha för höga vikter? Sen lovar jag att börja sova ordentligt. Ska lägga mig kl 22 på kvällarna nu....Fast det blir inte lätt. 

Att träningen sätter NER immunförsvaret trodde jag ju inte, trodde det var tvärtom. 

Men tack för era svar, blir jätteglad över att få tips! 
    Regelbunden träning har positiva effekter på immunförsvaret, så det är bra att träna (i rimliga doser)! Men precis i anslutning till träningen så får man faktiskt en negativ effekt, framförallt om det är högintensiv träning. Tung träning fungerar nedbrytande, men samtidigt ger det en signal till kroppen att bygga upp och det sker under återhämtningen. Det är därför man ibland säger att det är under vilan som man bygger upp musklerna, om du hört det någon gång.

Hur du ska träna och hur länge kan jag inte svara exakt på, det beror på så många saker. Individuella skillnader, hur tränad/otränad är du idag, faktorer som påverkar återhämtningen såsom vila, bra kost, stress och så vidare, allt spelar in. Om du idag har en hög grad av vardagsmotion i ditt liv, har möjlighet att vila och sova bra och äter nyttigt så kan du träna mer och hårdare än om du idag är helt inaktiv, äter och sover dåligt och stressar mycket. Bra träningsresultat kommer inte bara av träning, helt enkelt.

En tumregel jag läst är att för varje vecka man haft uppehåll ska man räkna med två veckor för att återfå formen. Nu är ju inte det hugget i sten, men det ger ju i alla fall en vink om att man ska låta det ta tid att komma till baka till den form man hade och inte tro att det bara är att sätta igång och så är man tillbaka som vanligt veckan därpå, om man varit borta från träningen en längre tid.

Principen är i alla fall att bygga upp träningen gradvis tills du kommer till den nivå du vill uppnå. Det är alltså inte meningen att man ska köra lugnt några veckor och sedan kan man återgå till full fart igen. Eftersom du går på ett gym så kan du berätta om dina problem med återkommande sjukdomar efter träning och be dem om hjälp med att sätta upp ett bra program för upptrappning.

Från boken "Kvinnans hälsobibel" av Camilla Porsman så kommer följande text om att öka träningsbelastning: "En bra tumregel för hur snabbt du bör öka träningsbelastningen är alltså: långsammare än du tror och helst skulle vilja."... "Öka träningens mängd innan du ökar intensiteten. Det vill säga, börja träna ett-tre pass i veckan med låg-medelhög intensitet. Träna så i några veckor för att vänja kroppen vid denna nya ansträngning. Vill du träna fler dagar i veckan så öka på med ett pass i taget och behåll denna träningsmängd i några veckor innan du ökar på med ytterligare pass. Kom ihåg reglerna för vilodagar! Först sedan du stegvis arbetat dig upp till önskat antal träningsdagar så ökar du endera varaktigheten (tiden) på passen eller intensiteten, men inte båda samtidigt och inte på samtliga pass i veckan. Börja med att öka varaktigheten eller intensiteten i ett pass, låt kroppen anpassa sig till det i några veckor innan du ökar på i ytterligare ett pass, och så vidare. Öka inte träningsaktiviteten (vikterna du tränar med, sträckan du springer, varaktigheten i passen och så vidare) med mer än tio procent per vecka."

Vad som är låg, medel och hög intensitet är ju olika för olika personer så du måste hela tiden utgå från dig själv. Och sedan tycker jag personligen att a och o är att inte glömma vardagsmotionen också.

Svar på tråden Jag blir sjuk när jag tränar.....