• ElsaBritta

    Min man har steriliserat sig och nu vill vi ha fler barn, vad ska vi göra?

    Hej

    Är det någon som är eller har varit i min situation, som är att min man har steriliserat sig och nu har han ångrat sig och kan tänka sig att skaffa ett barn till. Jag har förstått att man kan "plocka ut" spermierna direkt ur pungen istället för att göra en krånglig operation där man försöker upprätta förbindelse igen. Har ni varit med om detta? Vet ni om man har "rätt" att få hjälp av landstinget eller måste man söka privat?
     

  • Svar på tråden Min man har steriliserat sig och nu vill vi ha fler barn, vad ska vi göra?
  • Ellie

    Jag tror inte att ni kan få hjälp av landstinget iom att ni redan har ett barn tillsammans.
    Privat är det inga bekymmer (förutom kostnaden). Jag och min man gjorde så, och jag blev gravid på första försöket. Ring en privatklinik och boka ett informationsmöte.

  • McAnus

    Jag kanske är helt fel ute men upphör inte produktionen av spermier efter ett tag när man har sterilliserat sig?

  • Ellie
    McAnus skrev 2013-04-18 23:08:31 följande:
    Jag kanske är helt fel ute men upphör inte produktionen av spermier efter ett tag när man har sterilliserat sig?
    Nej, den upphör inte, men efter ett antal år försämras kvaliteten. Ibland börjar kroppen producera antikroppar mot egna sperman som förstör den, men detta brukar inte hända förrän efter kanske 10 år. I de flesta fall går det att få bra livsduglig sperma genom ett mycket enkelt ingrepp, med en nål i lokalbedövning.
Svar på tråden Min man har steriliserat sig och nu vill vi ha fler barn, vad ska vi göra?