• Anonym (liten)

Aktivitetsersättning och praktik? Hjälp

Undrar om någon här haft aktivitetsersättning från Försäkringskassan och fått ha praktik under den tiden? Har läst att man kan få göra det, men jag undrar om man måste hitta praktikplatsen själv?

På FKs hemsida läser jag
    "Aktiviteter som en person med aktivitetsersättning kan delta i är till exempel

vissa kurser föreningsverksamhet idrottsaktiviteter medicinsk habilitering aktiviteter där personen lär sig mer om sin sjukdom eller funktionsnedsättning praktik. Det ingår i Försäkringskassans ansvar att erbjuda den som har aktivitetsersättning att delta i aktiviteter. Försäkringskassan upprättar en plan och samordnar aktiviteterna tillsammans med den som har aktivitetsersättning. "

Jag undrar om någon har fått göra något av det här och hur det gick till att samordna. Jag vill göra något som kan utveckla mig och min arbetsförmåga, men vet inte hur/vad jag ska göra. Har tidigare studerat halvtid men det gick både bra och dåligt pga mitt mående och jag hade inget stöd.
    Vill inte ha det såhär hela livet. Vill jobba, tjäna pengar och betala skatt som andra. Ha något att gå till osv. Något jobb i vanliga termer är inte att tala om då jag har en hel del problem som jag inte kan hantera idag.
  • Svar på tråden Aktivitetsersättning och praktik? Hjälp
  • Mercedez

Detta skall väl ske i samråd med din handledare på AF?

• Anonym

Jag har studerat, tränat och praktiserat på försäkringskassans bekostnad under min tid med aktivitetsersättning.

• Anonym (liten)
    Anonym skrev 2013-04-19 21:10:52 följande:
    Jag har studerat, tränat och praktiserat på försäkringskassans bekostnad under min tid med aktivitetsersättning.
    Får man fråga vad du hade för praktik? Eller iaf inom vilket yrkesområde :)
  • Anonym

Din handledare hjälper dig med att välja praktikplats. Självklart får du aktivitetsstöd för att praktisera. Jag har gjort det flera gånger :)

• Anonym
    Anonym (liten) skrev 2013-04-20 01:48:44 följande:

Anonym (liten) skrev 2013-04-20 01:48:44 följande:

Vården, jag pluggade på komvux till undersköterska och ville därefter praktisera mig till yrkeserfarenhet inom mitt utbildningsområde, nu är arbetsförmedlingen inblandade och har jag tur så får jag en anställning med lönebidrag när arbetsförmedlingen förhandlat med arbetsgivaren och facket. Kontakta din handläggare på försäkringskassan så får du hjälp ut i arbetslivet.
  • Anonym (liten)
    Anonym skrev 2013-04-20 13:50:43 följande:

Vården, jag pluggade på komvux till undersköterska och ville därefter praktisera mig till yrkeserfarenhet inom mitt utbildningsområde, nu är arbetsförmedlingen inblandade och har jag tur så får jag en anställning med lönebidrag när arbetsförmedlingen förhandlat med arbetsgivaren och facket. Kontakta din handläggare på försäkringskassan så får du hjälp ut i arbetslivet.
    Okej, hoppas det ordnar sig till det bästa för dig :) tack för svaret
  • Anonym

Ja du kan absolut praktisera under tid med aktivitetsersättning, det brukar kallas för arbetsprövning. Ring din handläggare så får du hjälp! Säg att du gärna vill träffa FK och AF tillsammans, så kan du få stöd direkt!

• Anonym (liten)

Tack för svaren, ska prata med handläggaren när det är dags.

Om någon här haft någon typ av praktik får ni gärna säga vad det var.
    Jag tror att praktik skulle passa mig bäst men är rädd att man måste leta efter något själv..(har sociala problem) finns säkert mycket inom vården men jag mår dåligt av att se människor som mår dåligt eller förvirrade och sjuka gamla. Är så trött på sjukdom så jag tror inte det skulle vara bra.

• Anonym (liten)

Puffar och hoppas på att någon annan vill berätta om de haft praktik med aktivitetsersättning, vad ni fick göra och så

Svar på tråden Aktivitetsersättning och praktik? Hjälp