Aktivitetsersättning och praktik? Hjälp
Undrar om någon här haft aktivitetsersättning från Försäkringskassan och fått ha praktik under den tiden? Har läst att man kan få göra det, men jag undrar om man måste hitta praktikplatsen själv?
På FKs hemsida läser jag
"Aktiviteter som en person med aktivitetsersättning kan delta i är till exempel
vissa kurser föreningsverksamhet idrottsaktiviteter medicinsk habilitering aktiviteter där personen lär sig mer om sin sjukdom eller funktionsnedsättning praktik. Det ingår i Försäkringskassans ansvar att erbjuda den som har aktivitetsersättning att delta i aktiviteter. Försäkringskassan upprättar en plan och samordnar aktiviteterna tillsammans med den som har aktivitetsersättning. "
Jag undrar om någon har fått göra något av det här och hur det gick till att samordna. Jag vill göra något som kan utveckla mig och min arbetsförmåga, men vet inte hur/vad jag ska göra. Har tidigare studerat halvtid men det gick både bra och dåligt pga mitt mående och jag hade inget stöd.
Vill inte ha det såhär hela livet. Vill jobba, tjäna pengar och betala skatt som andra. Ha något att gå till osv. Något jobb i vanliga termer är inte att tala om då jag har en hel del problem som jag inte kan hantera idag.