• Jenny1991

Katten släpper inte musen!

Vi här hemma har ett litet problem med våran 1 1/2 åriga honkatt. När hon fångar möss här hemma så lägger hon inte ifrån sig musen! Hon har den i ett stadigt bett och typ morrar åt oss när vi närmar oss. I början var det inte alls såhär. Då la hon ifrån sig dom direkt, tror att hon har förstått att vi bara slänger ut musen igen. Hur får vi henne till att lägga ifrån sig mössena igen? Är inget roligt att ha armarna sönderklösna precis om ni fattar :P me när vi kastat ut musen så kommer hon och kelar med oss igen. Men det kanske är så för er med? :)

• Svar på tråden Katten släpper inte musen!
  • IceJossan

Måste ni sno musen för henne då? Det är trots allt naturlig föda och betydligt bättre än torrfoder, bortsett från att hon får mask av att äta möss. Låt henne ha musen och när hon går därifrån tar ni bort resterna med ett halvt kilot papper eller nåt.

• Whitetrash86

Men låt henne ha/leka med musen.. det är ju vad katterna normalt brukar göra. Sen är det bara att slänga den när hon är färdig.. klart att hon blir förbannad när ni vill sno den från henne Glad

• anli

Vad händer om ni inte tar bort musen då? Försöker hon äta upp den då eller vill hon bara leka med den?

När min katt fångar möss eller fåglar dödar hon den och leker med den. Utomhus då alltså. Hon har tagit med byten in också men det är inte lika trevligt och då lägger hon den framför oss och ser ut som: visst var jag duktig? Hehe. Det är bara på senare tid som hon ätit upp det hon fångat.

Men att hon blir morrar åt er låter inte speciellt bra. Ni kan inte säga ifrån med rösten så hon hör att hon liksom gör något som inte är okej? Det fungerar för oss när vår klöser på soffan osv. Nu kanske det här meddelandet blir jobbigt. Skriver från mobilen :)

• anli

Fast ja det är ju en naturlig instinkt de har så jag förstår ändå att hon inte vill släppa den. Men om hon äter den ute borde det vara ok om ni inte vill ha en massa kladd inne. Men frågan är hur ni ska få ut den då utan att hon blir sur :P

• Neasmamma

Mina katter morrar också när nån av dom har en mus, iofs försöker de sno av varandra. Sambon brukar öppna ytterdörren och sen går jag efter katten och säger att du får gå ut om du ska ha musen! Alternativt tar jag henne i nacken och under rumpan och lyfter ut henne.. Dom äter alltid deras fångst om det inte är en näbbmus fast äldsta katten har faktiskt ätit en, en gång förut! Brukar berömma när de är ute med bytet :)

• viseversa

Min svärmor har på något vis lärt katterna att inte ta in sina byten i huset. Har dom fångat en mus får dom vara ute om dom ska ha den. Tar dom in den blir dom av med den helt enkelt. Funkar väldigt bra. Dom håller sig ute med sina byten.?

• Fru Mamma

Var glad för att djuren hon tar in är döda iallafall... Vår honkatt har tagit in både fåglar och möss, men döda dom? Neeeej... Men katter är ju sådana, dom vill "försörja" familjen, och vissa katter vill lära familjen att jaga själva..

• Emmeliina

Kan inte ni inte undvika att släppa in katten med bytet då?

Min katt har börjat fånga större saker nu. Han drar hem kaninbebisar och ekorrar och han äter upp dem också. Även om det är i hans natur känns det hemskare än när han tog möss och sånt, även om det fångas fortfarande också.

• Jenny1991

Har sett hur hon leker med dom ute och då slänger hon upp dom högt i luften. Haha kanske inte så trevligt att få en mus i nyllet! Är ju mest näbbmus hon kommer med då det finns gott om det här. Vi har ju kattlucka då svårt att inte släppa in henne då. Men får testa att låta henne va då en gång. Fast måste hålla koll på vart hon hår då vi har ett stort hus här hemma :)

• Miah21

Har du testat berömma henne?
    Ofta tar katterna med bytet hem för att de vill visa hur duktiga jägare de är.
    Berömmer man dom så brukar de släppa bytet eller hålla de utomhus.
    Funkade på mina katter när jag växte upp.    

Mamma till Julia, 100126 + Liten i magen, 130526
  • myone

Är det näbbmöss så leker katten antagligen bara, då katter inte äter näbbmöss (minns inte orsaken just nu). 

• Tia F

Mitt ex föräldrars katt jagade runt en skata på den inglasade altanen. Fågeln flög runt som en tokig och katten efter. Det var tydligen rena blodbadet på möbler och fönster när föräldrarna kom hem och såg vad som hänt. Den stackars fågeln hade krashat mot sakerna där och börjat blöda mitt i jakten.

• Jenny1991
    Miah21 skrev 2013-04-19 09:18:21 följande:
    Har du testat berömma henne?
    Ofta tar katterna med bytet hem för att de vill visa hur duktiga jägare de är.
    Berömmer man dom så brukar de släppa bytet eller hålla de utomhus.
    Funkade på mina katter när jag växte upp.    
    Ja efter så har hon fått en lite godis. Men kanske ska ge henne de innan man tar musen?
  • IceJossan
    Jenny1991 skrev 2013-04-19 10:31:47 följande:
    Ja efter så har hon fått en lite godis. Men kanske ska ge henne de innan man tar musen?
    Ja du kan inte ta bytet ifrån henne och tro att hon ska acceptera det bara. Hon vill ju ha sitt byte.  Så du får låta henne vara eller försöka locka med nåt annat.
Svar på tråden Katten släpper inte musen!