• Anonym (Mamma)

Förstår inte Bornholmsmodellen!

Genant kanske, men hur många ljud är det egentligen i ord som:
    lås

näsa
    myra
    bok
    osv.
    Hur ska man tänka? Är det ett ljud eller två i tå, t ex? Fattar inte sonens läxa, trots att jag är lärare i svenska på högstadiet.....  :(

• Svar på tråden Förstår inte Bornholmsmodellen!
  • dogcatbird

OK, jag är också lärare i svenska på högstadiet och jag fattar inte heller. Menar de ljud eller stavelser??

• Lenamt

Hej!
    Ljud är ju alla bokstäver, alltså hur de låter inte vad de heter. Så då har ju tex tå två ljud.

Men menats du stavelser så har just tå bara en stavelse.
    Näsa har två stavelser tex.
    Pröva klappa stavelserna, då brukar det bli lättare. Lycka till!

• Lowika

Lånat och klistrat: Språkljud - eller fonem - är det talade språkets atomer. Språkljuden betyder ingenting i sig själva, men hopsatta till en räcka blir de till ord. Ett exempel på ett språkljud är b-ljudet som finns i ‘bil’. Ett annat språkljud är p-ljudet som finns i ‘pil’.

I bil och pil är det bara ett språkljud som skiljer orden åt, men orden betyder helt olika saker. Samtidigt betyder ju inte b eller p något i sig själva. Därför brukar man säga att språkljuden är de minsta betydelseskiljande delarna av språket.
    En del språkljud motsvaras av en bokstav. Bokstaven b uttalas [be:] när man bokstaverar eller rabblar alfabetet men språkljudet är [b]. Man säger ju [bi:l], inte [be i: el].

Ett språkljud motsvaras inte alltid av en bokstav. Exempelvis kan det språkljud som kallas “sje-ljudet” skrivas på många sätt - t ex sk, sj, stj, si (skära, sjal, stjärna, fusion). Omvänt kan samma bokstav uttalas med olika språkljud, såsom bokstaven a i ‘hal’ respektive ‘hall’.

Så i ditt fall blir det lika många ljud som bokstäver?
  • Anonym (Mamma)

Hur är det då med näsa? Är det fyra ljud (en-ä-es-a) eller två (nä-sa)? 

• fyrabarnsmor4
    Anonym (Mamma) skrev 2013-04-19 14:51:02 följande:
    Jag tycker det är två...
  • HASP