• Anonym

Missfall efter vecka 9?

För en vecka sedan gjorde jag ett ultraljud och allt såg fint ut. Fostret var samma längd som den ska ha den veckan och hjärtat slog på fint. "Den ser stark ut!" sa de. Jag fick nästa tid för ultraljud en månad efter då även lite fler prover ska tas. Läkaren förklarade att nästa gång är det möjligt att se lite mer, tex kroppsdelar o.s.v på fostret och att det har vuxit rejält. Nu är jag i början på vecka tio och det är tre veckor kvar till nästa kontroll (bor förresten i utlandet och här är de väldigt generösa både med alla slags tester samt ultraljud). 

Idag går jag in i vecka 10 och läste nu att  missfallsrisken är stört vecka 10-11. Kunde knappt tro mina ögon! Stämmer detta? Eller är det för att så många inte gör tidiga UL och att ett ma yttrar sig flera veckor senare som det inträffar? Alltså att hjärtat aldrig kom igång och så kommer det ut i vecka 10? Eller sker egentligen flest ma och mf dessa veckor?

Sedan tycker jag att nästan alla som svarar på inlägg här på Familjeliv har fått missfall. Rena skrämseltrådar. Kan det vara så att det känns som statistiken är större eftersom det är så många som fått missfall "som skriver av sig" medan de som de gått bra för bara går omkring med ett leende på läpparna och inte bryr sig om att ge sig in i sådana här diskussioner? 

Någon som har erfarenhet/fakta/teorier? 

• Svar på tråden Missfall efter vecka 9?
  • Sunshine811

Hej!

Jag tror inte att det är så att missfall är störst v.10-11. Det finns inga vetenskapliga bevis på det vad jag vet. Däremot är det känt att missfallsrisken är störst innan vecka tolv. Själv fick jag beskedet om missfall igår, då skulle jag varit i vecka 10 men livmodern visa en storlek på v.8+. 

Det är klart att alla som fått missfall har behov av att skriva av sig, det är kanske inte alltid man har så många att prata med det om utanför forumet. Det blir inte heller samma sak att säga det till någon som inte vet att man varit gravid, tycker jag i alla fall.

Lycka till

Kram, Sunshine           

• Kujänta

Så här har jag förstått det, i v 5-6 börjar hjärtat slå = stor risk, i v 8-9 börjar moderkakan ta över näringsförsörjningen = stor risk. Har aldrig hört att det är högre i v 10-11.

• Anonym

Jag har hört och läst på många sidor att har hjärtat väl börjat slå är mf risken jätte mycket längre! Då de största orsaken till mf är att de blir nått med hjärtat och att de inte börjar slå! Men de absolut flesta mf vad jag hört sker nästan direkt, mensen blir ev någon dag sen/ tidig och su vet inte ens att du varit gravid!

• Anonym
    Sunshine811 skrev 2013-04-19 07:38:29 följande:
    Hej!

Jag tror inte att det är så att missfall är störst v.10-11. Det finns inga vetenskapliga bevis på det vad jag vet. Däremot är det känt att missfallsrisken är störst innan vecka tolv. Själv fick jag beskedet om missfall igår, då skulle jag varit i vecka 10 men livmodern visa en storlek på v.8+. 

Det är klart att alla som fått missfall har behov av att skriva av sig, det är kanske inte alltid man har så många att prata med det om utanför forumet. Det blir inte heller samma sak att säga det till någon som inte vet att man varit gravid, tycker jag i alla fall.

Lycka till

Kram, Sunshine           
    Så himla tråkigt att höra om ditt missfall. Styrkekramar!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-19 07:49:23 följande:
    Jag har hört och läst på många sidor att har hjärtat väl börjat slå är mf risken jätte mycket längre! Då de största orsaken till mf är att de blir nått med hjärtat och att de inte börjar slå! Men de absolut flesta mf vad jag hört sker nästan direkt, mensen blir ev någon dag sen/ tidig och su vet inte ens att du varit gravid!
    Ja precis! På några sajter och i forum har jag läst att läkare till och med sagt att om hjärtat slår fint i vecka 8-9 är risken för missfall lika som efter vecka 12. Men sedan har jag läst många forum som skrivit att det bara är en myt och att det inte alls ska vara säkrare bara för att man hört hjärtat slå för vecka 10-11 är den mest riskfyllda perioden. Det var ju då jag började fundera. Vet inte vad man ska tro! Förstår ju ändå att de allra flesta sker alldeles i början, men man kan väl aldrig gå säker... 
  • Anonym

Nä man går aldrig säker! Inte under hela grav. Inte under de första året efter barnet är fött och aldrig någonsin så länge du lever! De kommer alltid finnas mer eller mindre oro! Men jag skulle nog känna mig ganska lugn i din sits! Allt såg ju bra ut! Och de flesta graviditeterna går ju bra! Har själv haft 2 mf innan jag fick mitt första barn, och hade inte gjort nått ultraljud dom grav. Tredje grav. Gjorde jag ett ultraljud i v 8-9 och hjärtat slog och ut kom sedan en perfekt liten bebis! För varje vecka som går är du 1 vecka närmare!

• Anonym (Tilia)

Vad jag har läst:  Har du sett ett normalutvecklat foster på VUL i v 8-9 eller så, så är risken för missfall redan nere på ca 1%.

De högre risksiffrorna gäller om man räknar på en stor grupp gravida som inte genomgått några undersökningar innan v 12, om du förstår hur jag menar?

Svar på tråden Missfall efter vecka 9?