Missfall efter vecka 9?
För en vecka sedan gjorde jag ett ultraljud och allt såg fint ut. Fostret var samma längd som den ska ha den veckan och hjärtat slog på fint. "Den ser stark ut!" sa de. Jag fick nästa tid för ultraljud en månad efter då även lite fler prover ska tas. Läkaren förklarade att nästa gång är det möjligt att se lite mer, tex kroppsdelar o.s.v på fostret och att det har vuxit rejält. Nu är jag i början på vecka tio och det är tre veckor kvar till nästa kontroll (bor förresten i utlandet och här är de väldigt generösa både med alla slags tester samt ultraljud).
Idag går jag in i vecka 10 och läste nu att missfallsrisken är stört vecka 10-11. Kunde knappt tro mina ögon! Stämmer detta? Eller är det för att så många inte gör tidiga UL och att ett ma yttrar sig flera veckor senare som det inträffar? Alltså att hjärtat aldrig kom igång och så kommer det ut i vecka 10? Eller sker egentligen flest ma och mf dessa veckor?
Sedan tycker jag att nästan alla som svarar på inlägg här på Familjeliv har fått missfall. Rena skrämseltrådar. Kan det vara så att det känns som statistiken är större eftersom det är så många som fått missfall "som skriver av sig" medan de som de gått bra för bara går omkring med ett leende på läpparna och inte bryr sig om att ge sig in i sådana här diskussioner?
Någon som har erfarenhet/fakta/teorier?