• Anonym (Bryter ihop)

Ska man lämna en spelmissbrukare? Ge mig styrka!!!

Jag orkar inte mer! Vet inte vart jag ska ta vägen! Vill ha styrkan att lämna! Eller hoppet om en lösning!

Min sambo har ett spelmissbruk och igår hade vi ännu ett storbråk, det största någonsin. Jag bestämde mig att en gång för alla ge han ett ultimatum, jag sa att jag inte kan leva med ngn som sitter varje dag framför datorn och spelar. Att jag inte mår bra. Jag frågade om han inte kunde tänka sig att sluta med det för min skull. Han sa att han inte har ett spelmissbruk, att han kan sluta men inte vill. Att likaväl som jag skulle va olycklig med hans spelande skulle han vara det utan spelandet.
    Att det inte är rättvist för någon av oss och att det då är att inse att det bästa kanske vore att gå isär...

Jag älskar honom så mycket, varför kan han inte bara sluta spela?

Han är skuldsatt både hos kronofogden och inkasso och han vill att jag bara ska ge det några månader. För han tror på det han gör, han vet han är bra på sport betting och kommer bli skuldfri inom ett år. Har han inte lyckats kommer han lägga av men han tror på detta. Han vill bara spela ihop en vinst så han blir skuldfri och kan börja om sitt liv på nytt när han är nollställd.

Vad ska jag ta mig till? Jag har hela livet framför mig, jag orkar inte sitta inne om dagarna, känner mig så ensam. Vill umgås med honom, mer än en gång i månaden och utanför dessa jävla väggar. Jag går tom. till en psykolog..så dåligt mår jag.

Har han rätt? Han betalar sin hyra som han ska och sin del av utgifterna, då tycker han att han har rätt att spendera resterande pengar hur han än vill.

Varför jag vet han har ett spelmissbruk? Anhöriga har bekräftat detta. Han har några gånger spelat bort sin lön, han har aldrig pengar kvar i slutet av månaden. Har mår dåligt vid en förlust och får magont och går och lägger sig i ett helt dygn, han sjukskriver sig från jobbet ibland pga spelandet...osv osv...        

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-19 11:37
    Hans förbättringar är att han nu tar bort pengar till hyra, cigg, busskort, mat osv. Och det han har kvar spelar han bort.

Just det gör att jag inte vet vad som är rätt att göra...för det är ju ändå spelandet jag stör mig på!
  • Svar på tråden Ska man lämna en spelmissbrukare? Ge mig styrka!!!
  • Anonym (Bryter ihop)

Ge mig svar! Ge mig hopp! Vad är det rätta att göra? Jag drömmer om barn och familj och vägen dit känns så långt...

• Anonym (..)

Sitter i samma skit jag med TS. Vi har haft ett storbråk nyligen med ang pengar som försvinner, nu är det lite värre för oss då han har satt mig hos KF också.

Jag är nu beroende av varje krona från honom för att kunna lösa saker.. kan inte lämna honom. 

• Anonym (Bryter ihop)
    Severus skrev 2013-04-19 11:25:18 följande:
    Han låter inte som ett bra skaffa-barn-virke. Alls
    Han är en underbar människa, den jag vill ha som pappa till mina framtida barn! Men hans spelmissbruk tar fram en annan sida av honom..en personlighet som egentligen inte är han...
    Anonym (..) skrev 2013-04-19 11:28:50 följande:
    Sitter i samma skit jag med TS. Vi har haft ett storbråk nyligen med ang pengar som försvinner, nu är det lite värre för oss då han har satt mig hos KF också.

Jag är nu beroende av varje krona från honom för att kunna lösa saker.. kan inte lämna honom. 

Det är min mardröm, att det ska gå så långt att tom. jag får problem. Jag lånade förr ut pengar till honom när han var arbetslös, han har en skuld på 150 000 kr hos mig där han betalat av 50 000kr och har 100 000 kvar nu. Jag satte ner foten för ett par månader sedan och har inte gett en enda krona till honom sen dess.
  • Anonym (..)
    Anonym (Bryter ihop) skrev 2013-04-19 11:35:38 följande:
    Han är en underbar människa, den jag vill ha som pappa till mina framtida barn! Men hans spelmissbruk tar fram en annan sida av honom..en personlighet som egentligen inte är han...

Det är min mardröm, att det ska gå så långt att tom. jag får problem. Jag lånade förr ut pengar till honom när han var arbetslös, han har en skuld på 150 000 kr hos mig där han betalat av 50 000kr och har 100 000 kvar nu. Jag satte ner foten för ett par månader sedan och har inte gett en enda krona till honom sen dess.

Ja man blir medberoende och tror på de dom säger att dom ska lösa saker... Jag har lånat ut pengar till honom, han har lensat mitt konto flera ggr innan jag ens betalt räkningar. Jag har tagit smslån för att försöka lösa saker. Allt gick åt skogen tyvärr.

Man blir så insyltad i skiten fast man inte förstår det förrän allt är försent =( 
  • Anonym (Fd spelberoende)
    Anonym (Bryter ihop) skrev 2013-04-19 11:35:38 följande:

Hoppas för Guds skull att ni har denna skuld på papper?!
  • Anonym (Bryter ihop)

Förutom ca. 10 000 kr finns resterande summa på papper.

• Anonym

så länge han inte tycker att han är spelberoende blir det bara tomma ord. Om jag var du skulle jag separera och säga att han kan återkomma när han är fri från sitt beroende. Inte lätt, jag vet men så länge vardagen bara rullar på förstår han inte...

• Anonym (Bryter ihop)

En del tycker han ska få ha sin summa att spela för, och är det slut så är det.
    Medans andra tycker han ska sluta rakt av annars så är det att dra.... 

• lillajag82

Han är missbrukare! Du är medberoende! Ni bägge behöver såklart hjälp... men du kan inte hjälpa honom..du kan bara hjälpa dig själv! 
    Han har kanske "skärpt" till sig en stund med att sätta undan pengar till allt det nödvändiga men handen på hjärtat...hur länge tror du det kommer hålla?  

• Anonym (anhörig)

Jag har varit gift med en missbrukare.. vi har börjat blogga tillsammans nu efter skiljsmässan.

http://spelmissbrukarenskamp.blogspot.se/

Där kanske du finner lite svar. 

De flesta missbrukare säger samma sak, tror på detta, drömmer om drömvinsten som ska göra de skuldfria m.m.. Allt är bara skitsnack, det han måste göra är att inse och erkänna sitt verkligen problem, sin sjukdom.

Mitt råd till dig är att inte ha något med honom att göra så länge han spelar. Allting anpassas efter hans spelande, du kommer vara en skugga, du kommer bara må sämre, det är inte värdt!

• Anonym (anhörig)

Jag har varit gift med en missbrukare.. vi har börjat blogga tillsammans nu efter skiljsmässan.

http://spelmissbrukarenskamp.blogspot.se/

Där kanske du finner lite svar. 

De flesta missbrukare säger samma sak, tror på detta, drömmer om drömvinsten som ska göra de skuldfria m.m.. Allt är bara skitsnack, det han måste göra är att inse och erkänna sitt verkligen problem, sin sjukdom.

Mitt råd till dig är att inte ha något med honom att göra så länge han spelar. Allting anpassas efter hans spelande, du kommer vara en skugga, du kommer bara må sämre, det är inte värdt!

Svar på tråden Ska man lämna en spelmissbrukare? Ge mig styrka!!!