Kan jag skydda min sgi med hjälp av FP efter sjukskrivning
Hej!
Jag har varit heltidssjukskriven ett tag och om sjukskrivningen fortsätter blir jag utförsäkrad i december. Min fråga är - om FK inte godkänner min sjukskrivning och drar in min sjukpenning så kan jag omöjligt gå tillbaka direkt till heltid. Det fanns en plan om att börja jobba först 25% och sedan se hur mycket jag orkar jobba fram till sjukförsäkringens slut. Men om jag tvingas att börja jobba tidigare än den planering som min läkare angett, kan jag då skydda min SGI med hjälp av FP? Eller är det bortkastat att använda dem. Jag vet om att det finns en karenstid på 87 dagar innan man kan bli sjukskriven igen. Men då får väl inte FP räknas in i dessa dagar? Så då kanske jag inte kan skydda min SGI genom att tex börja jobba 25% och FP 75%. Jag kan väl inte heller begära tjänstledighet under en period eftersom då har jag ingen inkomst och riskerar väl då att bli nollklassad? Så jag får väl i sådant fall välja mellan pest eller kolera. Jag kanske inte orkar jobba mer än 25% till att börja med och då får jag ju inte någon särskilt hög SGI om jag skulle bli sjuk men det är väl bättre än inget antar jag.
Under karenstiden på 87 dagar som måste vara mellan två sjukskrivningsperioder räknas väl alla dagar - kalenderdagar, semesterdagar....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-19 12:03
Och under dessa 87 dagar kan man ha VAB då??