• Bebis 2005

Hund med till Åland? Nån som vet reglerna? *snabbt svar önskas*

Vi funderar på att semestra lite på Åland. Jag har sökt efter regler för hundar att få följa med, men hittar ingenting.
    Är det nån av er som har åkt eller tänkt åka till Åland med er hund? Vad krävs?

Tacksam för svar! Kram !

• Svar på tråden Hund med till Åland? Nån som vet reglerna? *snabbt svar önskas*
  • Brodsmulan

Vet att tar man dem med till Danmark måste djuret gå igenom karantän och få speciella sprutor innan.. till Finland tror jag faktiskt det kan vara värre på återvägen.. tror nog vovven kan hamna i karantän innan den få komma in i Sverige igen.. men inte helt 100..
    Hoppas du kan få bättre klarhet i saken, men vet att Finland har problem med vissa djursjukdomar.

• Bebis 2005

ok, jag antog att man behövde en massa olika vaccinationer etc

Min tanke var om de har samma regler som Norge, där man fritt får ta med sig vovven...

• Brodsmulan

Jo, Norge vet jag är annorlunda, dit åker min pappa ofta.. till Danmark åker min svägerska och hennes familj till släkten med vovve och de var tvugna att gå igenom en hel del med hunden första gången, sen ör det lättare.
    Men vad jag vet och har hört så bara utställningar osv är jobbigt att åka på till Finland iom att det krävs så mycket dit.. men vet tyvärr inte vad.
    Förhoppningsvis kommer en kompis online senare ikväll och då kan jag få svar, hennes familj kommer från Finland och de har haft med sina Colliehundar dit, hon bordev eta vad som krävs.. eller åtminstonde hur det var för ett par år sen.. var ett tag sen de hade vovvar med.

• Brodsmulan

Hittade en länk som ger lite info iallafall
    medlem.spray.se/valpenjill/new_page_14.htm

utdrag:
    Om du planerar att ta in - eller resa ut och komma tillbaka - till Sverige med din hund, gäller följande:

* Hunden måste befunnit sig inom EU/EFTA regionen under de senaste sex månaderna.

* Den ID-märkta hunden måste vara vaccinerad mot rabies, leptospiros, valpsjuka och avmaskad (mot dvärgbandmask). Dessutom måste ett godkänt blodprov av rabiesantikropparna tagits, allt i enlighet med Jordbruksverkets regler. Hunden måste vara ID-märkt vid vaccineringarna, blodprovstagningen och avmaskningen.

* Bl.a följande handlingar - i original - måste medfölja hunden:
    sammanställt vaccinationsintyg, friskintyg och införseltillståndet.
    Införseln ska ske över bemannad tullplats och anmälas till tullen.
    Djurägaren måste vara registrerad importör hos Jordbruksverket (sk införselstillstånd).
    Nya regler för införsel av hund och katt:

* Från och med den 3 juli 2004 gäller nya EU-regler för införsel av hund och katt till Sverige. Det som kommer förändras är bl.a att det inte kommer att behövas något tillstånd för införsel från EU/EFTA-länder. Däremot kommer det att krävas ett djurpass som intygar vilka vaccinationer som gjorts. OBS! Till och med den 2 juli 2004 gäller alltså de gamla (nuvarande) regler. För ytterligare information om de nya reglerna hänsvisar vi till Jordbruksverket (se uppgifter nedan).

lite matnyttig information iallafall

• mammahärochnu

Gå till tullverkets hemsida www.tullverket.se och läs. Du måste till Finland ha pass till din hund, det tar 6 månader att ordna med allt, id-märkas, rabiesvaccinationer som ges x 2 sen måste man vänta 120 dgr innan ett blodprov tas som visar om djuret bildat antikroppar mot just rabies+ övriga vaccinationer parvo och valpsjuka tror jag det är med...
    Vi ska till veterinären nu på måndag med våra 2 hundar; då måste hundarna med + alla papper på vaccinationer o dyl sedan hunden var valp fram till nutid då- det är en värdehandling du sen måste bevara hundens hela livstid. Kostnad: 400:-/hund för passen, sen tillkommer ju för de övriga kostnaderna men räkna med ca 2000.-

Man måste med andra ord vara ute i mycket god tid inför resan men läs reglerna på hemsidan så får du veta mer.

• Hanny

Detta kopierade jag från finska tullens hemsida.

Hundar och katter

Krav på vaccination mot rabies

En resande får till Finland medföra hundar och katter för vilka en veterinär i avgångslandet har gett intyg på att de vaccinerats mot vattuskräck, dvs. rabies, minst 30 dygn och högst 12 månader före införseln med ett vaccin som godkänts av jord- och skogsbruksministeriets avdelning för livsmedel och hälsa.

Vaccinationskravet berör inte hundar eller katter som den resande medför från ett rabiesfritt land, om införseln sker direkt från landet i fråga, genom ett annat rabiesfritt land eller endast flygledes genom ett rabiesland så att djuret inte före fortsatt flygning har avlägsnat sig från flygstationens transithall eller fraktlokaler.

Vaccinationskravet gäller inte heller hundar eller katter under 3 månader som förs in från ett EU-land. En hund eller katt som är över 3 månader gammal skall ha vaccinerats före införseln från ett EU-land, men karenstiden på 30 dygn krävs inte. När hundar och katter som är över 3 månader gamla förs in från ett land utanför EU, krävs karenstiden på 30 dygn inte vid förnyad vaccination. Det är fråga om förnyad vaccination, när djuret har veterinärens påteckningar om minst två vaccineringar.

Krav som gäller echinococcus
    Katter och hundar som förs in i landet skall ha ett veterinärintyg på att de högst 30 dygn före ankomsten till Finland har fått en lämplig dos av en för ifrågavarande djurart godkänd medicin som innehåller praziquantel och verkar mot bandmask som orsakar echinococcus. Av intyget skallframgå ägaren till djuret och uppgifter om själva djuret samt medicinens namn, dosering och tillförselsätt.

Medicinbehandling mot bandmask krävs inte om djuret införs direkt från Sverige, Norge (exklusive Spetsbergen), Förenade Kungadömet eller Irland, eller om djuret införs från ett EU-land, Förenta Staterna, Kanada eller Schweiz och är under 12 veckor gammalt eller om djuret införs till Finland efter en utlandsresa som varat högst 24 timmar.

Avdelningen för livsmedel och hälsa ger närmare upplysningar om godkända rabiesvaccin samt om införsel av hundar och katter på annat sätt än tillsammans med resande, tfn (09) 1605 3387 eller (09) 1605 3382

Hoppas att du får en trevlig resa!

• Hanny

Hittade detta på svenska jordbruksverkets hemsida:

Checklista för införsel av hund och katt
    från Belgien, Danmark, Cypern, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Gibraltar, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

ID-märkning med mikrochip eller en klart läslig tatuering. Microchip av ISO-standard bör väljas. Om du använder annat chip måste du själv föra med dig en avläsare för ID-kontroll vid gränspassagen,

vaccination mot rabies enligt vaccintillverkarens rekommendationer med ett vaccin godkänt av WHO (vaccination behövs ej vid direktinförsel från Storbritannien och Irland),

antikroppstest som utvisar minst 0,5 IE/ml rabiesantikroppar. Provet ska tas tidigast 120 dagar och senast 365 dagar efter senaste grundvaccination mot rabies, d.v.s. med samma tidsfrister som i nuvarande regler (antikroppstest behövs ej vid direktinförsel från Storbritannien och Irland). Endast laboratorier som EU godkänt får anlitas . Om revaccination utförs enligt tillverkarens rekommendationer krävs inte förnyat test därefter,

avmaskning mot dvärgbandmask (Echinococcus spp) utförd av legitimerad veterinär i avsändarlandet med ett prazikvantel- eller epsiprantel haltigt preparat inom tio dagar före införseln. Pendlare mellan Sverige och Danmark kan även fortsättningsvis använda fyraveckorsintyg,

dokumentation i form av ett pass där behörig veterinär noterar alla nödvändiga åtgärder (se nedan för mer information).

Följaktligen kommer följande införselkrav att försvinna: friskintyg, vaccination mot leptospiros och valpsjuka samt registrering/tillstånd för registrerad importör. Jordbruksverket rekommenderar dock att djuret vaccineras mot leptospiros och valpsjuka för att förhindra att dessa sjukdomar förs in i Sverige.

Kram Johanna

• Bebis 2005

TACK SNÄLLA FÖR ALL HJÄLP!!!

Det blir ingen resa denna sommaren iallafall...eftersom jag inte har alla de intyg som krävs etc

Svar på tråden Hund med till Åland? Nån som vet reglerna? *snabbt svar önskas*