• Tiffany

Hopplöshet

Känner en sådan hopplöshet och sorg. Har knaprat citalopram i ca 9 år nu efter flera års misslyckade försök att sluta, sorgen väller över mig och känner en hopplöshet var och varanndag, den senaste nertrappningen jag gjorde levde jag dem tre första månaderna på rosa moln, den lycka jag kände var inte i från denna värld, alla känslor kom tillbaka.. det var verkligen som att födas på nytt och ingen kunde vara mer lycklig än jag!

sen kom helvetet och jag blev så sjuk och isolerade mig i yttligare tre månader .. nu har jag under ett års tid trappat ner så jag är på låg dos (glad för det) men känner fortfarande av massa symtom och vill bara ta det sista steget och sluta för gott men är så rädd..

nån som har lyckats sluta med ssri efter ca 8-9års användande konstant?

• Svar på tråden Hopplöshet
  • JanaLiiN

Gå till läkare och prata igenom detta ordentligt. Det finns annan medicin än citalopram som du skulle kunna prova och ha nytta av, om du inte tycker du mår bra nu. Har du fått hjälp med terapi?

• Tiffany
    JanaLiiN skrev 2013-04-19 15:48:27 följande:
    Gå till läkare och prata igenom detta ordentligt. Det finns annan medicin än citalopram som du skulle kunna prova och ha nytta av, om du inte tycker du mår bra nu. Har du fått hjälp med terapi?
    har försökt med läkara att sluta i flera år, har gett upp att dem ens vet vad dem pysslar med, dem sa "du kan känna dig lite sjuk" jag blev sängliggande i flera månader med fruktansvärda utsättningssymtom..

Jag är dödsrädd och får panik av att testa någon ny medicin som att jag är så rädd hur det påverkar kroppen

går i KBT nu ihopp om att jag kan försöka milda något symtom som kommer men känner hopplösheten som att det mesta grundar sig på medicinen , hade inte ett enda av dessa problem innan jag började medicineras :(

Undrar mest ifall de finns nån annan som har samma helvete som mig och vill stöttas och kämpa tillsammans
  • PumpkinQueen

Jag har inte medicinerat lika länge som du, men vad min läkare sa när jag gick på antidepressiva (tror det var ssri) var att det inte på något vis var farligt att fortsätta att äta dem under en lång tid. Jag förstår att du vill sätta ut medicinen och känna dig fri, men om du mår så dåligt just nu kanske det är bäst att fortsätta med dem ett tag till? Prata med en läkare, om du inte gillar den du går hos så byt. Det finns ju även andra preparat än just citolapram, om det är så att du upplever stora biverkningar av dessa. Ge dig inte förrän du är nöjd, du förtjänar att må bra. Jag önskar dig lycka till.

Ja, det är jag på bilden
  • Tiffany
    PumpkinQueen skrev 2013-04-19 16:16:44 följande:
    Jag har inte medicinerat lika länge som du, men vad min läkare sa när jag gick på antidepressiva (tror det var ssri) var att det inte på något vis var farligt att fortsätta att äta dem under en lång tid. Jag förstår att du vill sätta ut medicinen och känna dig fri, men om du mår så dåligt just nu kanske det är bäst att fortsätta med dem ett tag till? Prata med en läkare, om du inte gillar den du går hos så byt. Det finns ju även andra preparat än just citolapram, om det är så att du upplever stora biverkningar av dessa. Ge dig inte förrän du är nöjd, du förtjänar att må bra. Jag önskar dig lycka till.
    Anledningen till varför jag vill sluta med dem är för att jag har fått så mycket problem utav dem, övervikt +25 kg cirka, högt blodtryck, känner aldrig glädje, enbart likgiltig, alltid trött, tinnitus, och massa mer, känner att jag hellre kan vara död om jag fortsätter med dem, var som sagt utan dem under en period förut och mådde så bra att det kändes som att födas på nytt... ska snart ta yttligare ett steg i nertrappningen och hoppas på det bästa
  • PumpkinQueen
    Tiffany skrev 2013-04-20 14:34:36 följande:
    Anledningen till varför jag vill sluta med dem är för att jag har fått så mycket problem utav dem, övervikt +25 kg cirka, högt blodtryck, känner aldrig glädje, enbart likgiltig, alltid trött, tinnitus, och massa mer, känner att jag hellre kan vara död om jag fortsätter med dem, var som sagt utan dem under en period förut och mådde så bra att det kändes som att födas på nytt... ska snart ta yttligare ett steg i nertrappningen och hoppas på det bästa

Som sagt, det finns ju andra tabletter som har andra biverkningar. Om berättar för läkaren om dina biverkningar kan hon eller han kanske ge dig någon annan sorts piller. Men lycka till, oavsett vad du väljer att göra.
    Ja, det är jag på bilden
Svar på tråden Hopplöshet