• Anonym (kronofogden)

Hur fan blir man av med betalningsanmärkningar ?

Jag har 3 st betalninganmärkningar , samtliga skulder blev betalda ganska omgående  , handlade om skitskulder (3 st p-böter)

De första två fick jag i samband med min första flytt efter en skilsmässa
    Den tredje fick jag i samband med att jag flyttade ihop med min nuvarande sambo för snart 2 år sen (oktober)

Har försök överklaga med fick mer eller mindre långfingret av kronokalle. Hur blir man av med dem ? Hur länge ska man behöva dras med skiten ? Och hur länge kan man inte ta ett billån pga det ?

Har en gammal skitbil som håller på att smulas sönder i bestådsdelar sakta men säkert , kostar skjortan i både reparationer , olja och soppa , men pga av betalningsanmärkningarna så får man leva med den och hoppas på att den inte rasar ihop totalt den närmaste tiden. Känns sådär att åka omkring med ungarna i den. 

• Svar på tråden Hur fan blir man av med betalningsanmärkningar ?
  • Schack73

1) betala skulderna
    2) har för mig att de syns i 3 år efteråt men kan minnas fel.

Har du försökt få lån till bättre bil? Alla banker och bilhandlare är inte lika nogräknade. Om man kan visa att man har en stadig inkomst kan det gå bra ändå :)

• Elin 885

precis som ovan skriver så syns varje anmärkning i tre år EFTER att de har betalats!

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Trevligt

Går inte !
    Ligger kvar 3 år eller 5 år eller livsvarigt !!
    Allt beroende på vilken typ det är.
    Är det skatter försvinner dessa och avskrives efter 5 år, oftast.
    Banker och kontokort ger sig aldrig.
    Bara att kämpa igenom dessa år. 

• Anonym

Betalninsanmärkningar försvinner 3 år efter att du fått dem, om du betalat dem under den tiden. Har du provat att få ett utdrag på ditt skuldsaldo, och prata med din bank? Kan du visa att du har stabil ekonomi kanske du kan få lån ändå...?

• Trevligt
    elmadumle skrev 2013-04-19 19:23:31 följande:

En anmärkning ligger kvar i tre år från det datum den uppkom.

Inte alla !
  • Elin 885
    Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?

Kreditupplysningsföretagen har vanligtvis kvar uppgifter på en privatperson i tre år efter den dag anmärkningen registrerades. För juridiska personer (företag) får uppgifterna finnas kvar i fem år. När en ansökan om betalningsföreläggande registreras mot en juridisk person finns den uppgiften kvar i längst två år efter utgången av det år då ansökningen gjordes.

Uppgifter om skuldsanering ska försvinna fem år efter den dag den tillkom. Om betalningsplanen är längre än fem år försvinner uppgiften den dag betalningsplanen tar slut.

Dölj svarNär får jag en betalningsanmärkning? Hur länge finns en anmärkning kvar? Vad innebär den?

När utslag har meddelats i mål om betalningsföreläggande kan det medföra en betalningsanmärkning. Mot en fysisk person (privatperson) finns noteringen kvar i minst tre år efter registreringsdagen. För en juridisk person t.ex. aktiebolag, finns noteringen kvar i minst fem år.
    Långivare och andra kan vända sig till kreditupplysningsföretagen och få reda på dina betalningsanmärkningar vid en så kallad kreditupplysning. Du kan då få svårt att låna pengar, hyra lägenhet etc.

Vill du veta om du har en betalningsanmärkning kan du vända dig till ett kreditupplysningsföretag. På Datainspektionens hemsida finns en lista över kreditupplysningsföretagen.

Källa: www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym (Spara)

Hej!

3 år syns skulden och kommer hindra dig från att ta lån. Men om du ändå anser att du skulle haft råd att ta lån nu för att täcka en nyare bil, så är det en bra idé att lägga undran samma summa redan nu varje månad. Om du lägger undan tex 2000 kr/mån så har du ju en bra bas den dagen du nu ska låna, så slipper du ta det lånet på så många år. Dessutom innebär det ju att du har en buffert om du behöver laga din skruttbil innan dess :)

Svar på tråden Hur fan blir man av med betalningsanmärkningar ?