• Miss Happiee

Orolig - Spädbarn - Jag herpes - kan smitta?

Är jätteorolig efter att ha läst en tråd här på FL angående spädbarn som smittas med herpes så måste fråga om någon vet hur allvarligt det är om bebisen skulle smittas... Jag har herpes sen tidigare och upptäckte idag att jag fått en blåsa på läppen... Har ringt både 1177 och KK (hänvisning dit då amningshjälpen är stängd) men de kan inte svara på min fråga utan säger bara fortsätt amma... Det jag ville veta är hur stor risken är att bebisen smittas av herpes om utifall jag skulle få det på bröstvårtan (känns som att det är omöjligt att veta om det skulle komma där och nu inbillar jag mig att det känns som det brukar på läppen innan det bryter ut) samt hur sjuk den skulle bli men de hade ingen aning... Känner mig sjukt orolig ;(  

• Svar på tråden Orolig - Spädbarn - Jag herpes - kan smitta?
  • Majuuu

Jag har haft läppherpes sedan jag var 4 år. Har 2 barn och har varit ännu mer noga med att tvätta händerna och att använda munsårsplåster sedan första barnet föddes.
    Herpes smittar inte till bröstvårtan från läppen sådär bara, så ta det lugnt. Men munsårsplåster är ett bra tips så du slipper vara noijig.

• cloudberry79

Så länge du inte har en synlig herpesblåsa på bröstvårtan kan du amma vidare (och ger då barnet skydd mot infektionen, eftersom ditt immunförsvar aktiveras). Det är större risk att bebisen får den av pussar. Jag har en exprematur son och då är man försiktig med ALLA som har CMV-antikroppar, även om man inte har en pågående infektion. Om ditt barn är friskt och fullgånget skulle jag amma på helt enkelt!

(M)amma till V -07 och E -12
  • Lekia

Mina fick herpes när de var ca året. De flesta mammor har ju faktiskt herpes så jag tycker inte du ska vara orolig.

• Miss Happiee

Tack för era svar... känns lite lugnare... Är det inte samma som läppen när det gäller bröstvårtan, att det smittar som mest innan blåsan blossar upp?

• Majuuu
    Miss Happiee skrev 2013-04-19 21:09:48 följande:
    Tack för era svar... känns lite lugnare... Är det inte samma som läppen när det gäller bröstvårtan, att det smittar som mest innan blåsan blossar upp?
    Det smittar ju bara om du har en aktiv blåsa.
  • Lekia

Sannolikheten att det helt plötsligt skulle ploppa upp en herpesblåsa på din bröstvårta känns långt borta Va lugn du bara, vet hur det är vara första gångsförälder

• jos85

Herpes smittar även utan synliga blåsor, det är en utav anledningarna till varför det är så vanligt - man är inte medveten om att man är smittsam.

• jos85

Troligen skyddar mammans antikroppar via amningen. Även jag blev smittad runt året gammal, trots att min mamma hade det sedan tidigare.

Apropå farligheten för spädbarn att få herpes så är det framförallt vid förlossningen, och då framförallt om mamman är nyinfekterad och inte hunnit utveckla egna antikroppar (som isf kan skydda barnet).

• Miss Happiee

Jag har haft herpes i lite drygt tio år, hade även ett utbrott i mitten av graviditeten, då kanske hon hunnit bilda antikroppar? Hoppas... Än en gång tack för era svar :)

• mammalovis

Som jag förstod det kunde barnet smittas om jag hade en aktiv herpesinfektion vid förlossningen. Hade jag haft en aktiv infektion hade det blivit kejsarsnitt.

• SysterEmelie

Så vitt jag vet så innebär det endast risker vid förlossningen om du har genital herpes och inte herpes på läppen.
    God hygien och munsårsplåster så ska du se att såret stannar på läppen.

• Housemouse

Har du nånsin haft herpes på bröstvårtan? Annars känns ju oron ganska obefogad. Sen är det ju ingen farlig sjukdom, om olyckan skulle vara framme...

• cloudberry79
    Housemouse skrev 2013-04-20 12:48:57 följande:
    Har du nånsin haft herpes på bröstvårtan? Annars känns ju oron ganska obefogad. Sen är det ju ingen farlig sjukdom, om olyckan skulle vara framme...
    För alldeles nyfödda (vid förlossningen) kan det vara jättefarligt, men i TS fall ska det inte vara någon risk. Bildas det en blåsa på bröstvårtan så ska man såklart inte fortsätta amma, men så länge man inte har någon blåsa så skulle jag bara amma på. Jag har aldrig haft en aktiv infektion, men har antikroppar, så någon gång har jag blivit smittad (förmodligen av min mamma när jag var liten).
  • Housemouse

Ja precis, det är ingen genital herpes i samband med förlossning det handlar om, så det är en ofarlig sjukdom, som sagt.

• Miss Happiee

Har så vitt jag vet inte haft någon blåsa där men visste fram till jag läste om herpes häromdagen att man kunde ha det... Men kollar varje gång innan jag ammar att brösten ser ut som de ska, så hoppas de fortsätter så Glad

• Miss Happiee
    cloudberry79 skrev 2013-04-20 18:37:57 följande:
    För alldeles nyfödda (vid förlossningen) kan det vara jättefarligt, men i TS fall ska det inte vara någon risk. Bildas det en blåsa på bröstvårtan så ska man såklart inte fortsätta amma, men så länge man inte har någon blåsa så skulle jag bara amma på. Jag har aldrig haft en aktiv infektion, men har antikroppar, så någon gång har jag blivit smittad (förmodligen av min mamma när jag var liten).

Hur fick du veta att du blivit smittad?
  • cloudberry79
    Miss Happiee skrev 2013-04-21 12:06:35 följande:

Hur fick du veta att du blivit smittad?
    Jag har en exprematur son och på NUS tar de rutinmässigt prover på alla som föder exprematura barn, eftersom man måste frysa mjölken två dygn och får inte amma alls före vecka 32 om man har antikroppar mot herpesvirus. Det går nämligen inte att se på proverna om man har en primärinfektion på gång eller om man har haft sin infektion för trettio år sedan. Positiva prover=amningsförbud till 32 fulla veckor och frysa mjölken tills dess.
Svar på tråden Orolig - Spädbarn - Jag herpes - kan smitta?