• Söker

Rätt till rast i restaurang?

Vet någon vad som gäller om man jobbar i restaurang när det kommer till raster/pauser? Jobbade tex häromdagen 12h efter att jag hade haft lunchrasten och fick inte sitta ned en enda gång eller ta någon rast. Vill veta vad som gäller så jag kan säga till om det. Finns det något lagstadgat? Kan ju kontakta facket men det är ju inte förrän på måndag och jag jobbar hela helgen, så tacksam för svar. :)

• Svar på tråden Rätt till rast i restaurang?
  • RestoreMe

du hittar det om du söker på nätet, sökord, hotell och restaurang +arbetsmiljö

Våga se och förändra
  • booya
    Har en anställd rätt till betald paus varje timme?
    Den anställde ska ha en rast efter fem timmars arbete. Lagen säger dock inte hur lång rasten ska vara, men om det bara finns en rast under arbetsdagen bör den inte vara kortare än 30 minuter.

Utöver rasterna ska arbetstagaren kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Under en paus får arbetstagaren inte lämna arbetsstället och pausen räknas som arbetstid. Lagen säger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger uttryck för att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt.

enligt http://www.av.se/fragorochsvar/790.aspx

En annan tumregel är: 5 min rast per inarbetad timme. = 40 min. Lunch på 30 min en räknas inte när man jobbar 8 timmars dag eller längre. Så för de som kan det så kan de ta en 20 min rast på morgon och en 20 min rast på eftermiddagen, eller en 50 min lunchrast.
  • Annat78

Man har rätt till rast efter fem timmar om inget annat står i kollektivavtal. På vissa arbetsplatser har man måltidsuppehåll och då får man ta paus när arbetet tillåter, på vissa har man förhandlat fram rast efter sex timmar

• mebbebebbe

Vad jag har lärt mig (via arbetsmiljökursen i skolan) så har ALLA rätt till 5 minutersrast 1 ggr/h och 20 min lunch, ofta slår ju folk ihop de 5 minuterna så de får längre lunchrast

• Lindsey Egot the only one

Är du med i facket så ring dom på måndag. Annars ringer du dom och går med i facket.

• CarroKG

I restaurangbranschen så är det måltidsuppehåll om tillfälle ges som gäller, så är det mycket att görs kan det bli svårt att ta rast. Du jobbade dock ett väldigt långt pass, 12 timmar efter lunchrast, hur många timmar jobbade du innan? Kan vara en idé att se över arbetstidslagen så att du inte jobbar för länge och att du får tillräckligt med dygns och veckovila. Det brukar restauranger generellt inte ha koll på.

• Prefix87

har själv jobbat inom den genren och restauranger brukar vara extremt dåliga på att hålla dessa lagar, med rasterna. där brukar det vara mer normalt att man sitter OM det finns tillfälle.
    inte helt ok enligt mig...

• LunaLunatic
    mebbebebbe skrev 2013-04-20 06:18:02 följande:
    Vad jag har lärt mig (via arbetsmiljökursen i skolan) så har ALLA rätt till 5 minutersrast 1 ggr/h och 20 min lunch, ofta slår ju folk ihop de 5 minuterna så de får längre lunchrast
    Inte alla. Jag jobbar pass om nästan 10 timmar utan rast. Det beror på arbete.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • mebbebebbe
    LunaLunatic skrev 2013-08-05 06:55:47 följande:
    Inte alla. Jag jobbar pass om nästan 10 timmar utan rast. Det beror på arbete.
    men nu gäller det ju restaurang iaf, då borde man väl ändå ha rätt till rast?
  • sportpappa
    mebbebebbe skrev 2013-08-18 01:12:59 följande:
    men nu gäller det ju restaurang iaf, då borde man väl ändå ha rätt till rast?
    Man får kolla på i kollektivavtal och eventuella lokala avtal och se om det finns något inskrivet. I lagen ges bara utrymme för toalettbesök och paus om det är möjligt på grund av arbetet.
  • Morran01

Där jag jobbar så har vi måltidsuppehåll, jobbar skift på träindustri. Då får vi ta paus när arbetet tillåter. Vi är 5 st i arbetslaget och ibland hinner den som är sist på rasten inte äta innan klockan 12 om vi börjat vid 06.00. Vi kan även bara gå en åt gången för att hålla produktionen igång..Helt värdelöst

Svar på tråden Rätt till rast i restaurang?