• Mandelbiskvi

När startade er 3:e förlossning?

Kom 3:e barnet likt de andra eller inte? Alltså om de andra kom tidigt eller sent och 3:an följde mönstret eller inte?
    Hur startade förlossningen?
    Tog det lång tid?
    Känner mig lite tjatig, men sitter och väntar på min 3e och har 5 dagar kvar till BF....så lite otålig och nyfiken.
    För mig var det så här med de första 2:
    Barn 1 dotter 40+8 (BF enl ul+8 menar jag) Tog lång tid, eller ca 11 h.
    Barn 2 (son) 40+3 (samma här BF enl dateringsultraljudet+3 dtýgn) Snabbare ca 4 h efter att jag visste fl på gång...

Och är någon lika "sprängfärdig" och rastlös som jag, skriv ni också! Jag bollar gärna lite om förlossningar och annat. Börjar bli så nära nu...och allt är mycket spännande. Särskilt som 3:an är en Joker som man inte kan förutsäga lika lätt. :-0

Om ni väntar 3:an och är nära, har ni börjat känna av någonting...? (Jag trodde det var på gång igår, men tji fick jag!)

• Svar på tråden När startade er 3:e förlossning?
  • Mandelbiskvi

Savu: Grattis"! Vad kul. =))
    Jag var inne på BB  (igår kväll) och det var falsklarm tyvärr, men jag var öppen 1,5 cm, dock inga värkar, bebsien mådde toppen & hjärtljuden var fina så det var bra.
    Får jag fråga hur det var för dig före förlossningen? Du kanske inte vill skriva här, men vore kul veta. Hade du känningar så länge, hur kändes det? Som svaga värkar/tryck neråt? Annat? Andra typiska tecken?
    Spännade...tänk att man kan vara så osäker fast man fött två, är inte konstigt? Jag tycker det, men känner mig "kymig" titt som tätt. =)

• Kärnan

Här är en till med bf om 5 dagar, 24/4, väntar också trean så den här tråden är ju högintressant för mig med!

Min första startade 37+3, vattnet gick vid 01.00 på natten. Värkarna startade vid 10 på förmiddagen efter. Sen kom han inte ut förrän vid halv tre nästa natt.

Tvåan blev en igångsättning pga för lite fostervatten i 40+1

Nu är jag alltså 39+2 och har haft förvärkar, mensvärk och massor med sammandragningar (som inte gör ont men är jättejobbiga) i flera veckor. Så jag har också trott att det varit på g ett tag. Det är ju så psykiskt påfrestande att gå och hoppas och vänta...

• Kärnan

Jag har som en tung, tryckande känsla i nedre delen av magen och livmodern. Känns som en stor ballong som skaver och ska spricka när som helst..

• savu

Tack! Jag var inne på fredag morgon, då var jag less på att ha regelbundna "värkar" var 10e minut som knappt gjorde ont. Men hur ont skulle det göra, det var ju tredje gången liksom. Jag var dock knappt öppen alls. Hade förvärkar (får jag väl kalla dem) hela tisdagen, sen inget förrän onsdag kväll och natt, sen gick det över igen till torsdag natt och morgon. Sen gick det över igen efter besöket och kom tillbaka på lördag eftermiddag. Vaknade natt mot söndag och då var det bara att åka in. Då gjorde det mera ont. Äntligen!!

• Mandelbiskvi

Savu & Kärnan: Vad lustigt! Ni verkar ha haft/ha det klurigt precis som jag.
    Jag har egentligen inte direkt värkar, men molsmärta och bit bra tryck neråt, och ja...det är ju liksom fart i olika delar av magen, typ bebisen och tarmarna är i gång...=) ähum.(Ursäkta infon.)
    Sedan i onsdags har magen tyngt bra neråt och det är mer droppformat än tidigare, samtidigt är det fullt ös på min bebis som kravlar med ben och armar/rygg (ruckbar men inte fixerad än). Han lever loppan där inne och verkar föräska trycka neråt, tnker jag.
    Igår hade jag mensvärksaktigt och dygnet innan dess var jag sjukt hungrig hela tiden, mycket på kolhydrater och sött men också rejäl mat. Och bebisen höll igång natten till igår, som en vilde, men ändå...inte på gång.
    Precis som kroppen signalerar "det är på gång"...
    Ändå är jag inte van få tidigare, det är ju först den 25 april, trots allt, och det kan gå över....
    Har mått småilla nu i slutet också, kymig och som sagt känns ändå lite på gång, sedan avstannar det och är lugnt.
    Berätta gärna mer! =)

Savu: kändes det väldigt tydligt när det väl var dags? Hur upplevde du det? Det är det man undrar, hur ska man verkligen veta?

• savu

När det äntligen var dags gjorde det ont, jag fick andas genom värkarna och min sambo märkte skillnad, jag var mer påverkad då. Men det var fortfarande klart hanterbart. Men jag var fortfarande inte helt säker... Blöjbyte!

• mariakihl84

Intressant väntar nr. 3 den 2/5 idag känns lite som menssmärtor gurglande mage och kräkts. Sjukt orkeslös... Fick första sonen 2 dagar innan bf. Och tvåan kom 4 dagar innan bf. Trean har jag förstått är lurig ;)

• savu

Jag hade inget direkt tryck neråt, utan gick på tiden mellan värkarna. När de kom var tredje minut, vilket de började göra så fort jag reste mig ur sängen den natten hon kom, tillsammans med att de faktiskt gjorde ont då, åkte vi in. Tur det, vi hann vara 50 minuter på förlossningen.

• jessiejones

Spännande tråd. Jag väntar oxå trean. BF är. 7 maj och här har jag haft förvärkar i flera veckor. Nu tycker jag att de blivit lite smärtsamma men ändå inte så att d är på gång. Allt verkar vara annorlunda m trean. Jag har aldrig haft såhär mycket förvärkar veckorna innan BF. Mitt första barn kom BF+ 10 och jag hade förvärkar 1,5 dygn innan, kom in på förlossningen runt 22 och han är född kl 6 på morgonen. Andra barnet:vattnet gick kl 1,30 på natten och hon föddes kl 7 på morgonen, tre dagar tidigare.. Ja hur Ska det bli m trean??? Är så nervös., min man jobbar nätter och långt hemifrån också. Han har tagit semester 1 vecka innan BF och en vecka efter- hoppas det sker då.

• Mandelbiskvi

Jessiejones: Lycka till och hoppas att din man är där när det händer. Vi får hålla kontakten här/i egna boxen med meddelanden om du/ni vill som också väntar.

Mariakihl: Verkar som du har besvär med magen, eller har du fått värkar också? Hoppas det blir bra. Ibland kan ju tydligen sådant sätta igång förlossning har jag läst. Lycka till hur som helst.

Jag har inget nytt än, men lite förvärkar inatt och bus i magen några nätter med vild bebis. Och lite oro som man har trots "erfarenheten". Verkar kanske bli värre med just erfarenheten, vem vet, man vet mer och känner sig med medveten kanske.
    Men allt kommer säkerligen gå alldeles utmärkt! =)

• mariakihl84

Idag är de som bortblåst... Hade som menssmärtor hela natten badade igår då hade jag inte ont. Säker förvärkarna som börjat ?!

• missimi

Jag har bf om 4 dagar med min 3:a. Första kom 37+2 andra 40+0.
    Vet inte alls vad man ska tro om denna luringen. Har trott att det har varit på gång flera gånger men nej då. Kommer få gå över denna gången... 

• mormamma

1: vecka 39 tog 12 timmar varav 4 på förlossning
    2:vecka 37 tog 4 timmar varav 50 min på förlossning
    3: vecka 38 tog 3 timmar varav 1 timme på förlossning

Den sista klart bästa. fort men med kontroll.

• mormamma

Inga känningar alls innan nr 2 och 3. Startade med slempropps lossning och sen var de ute tre timmar senare.. 

• Calma

Hej!
    Jag väntar också barn nr 3. BF i morgon! (27:e)

Har haft mycket förvärkar och falsklarm hela senaste veckan tycker jag.
    I går började förvärkarna göra mer ont och trycka på neråt på ett annat sätt inbillar jag mig.
    Hela natten har jag haft ont i magen och knappt kunnat sova. Hela dagen har jag haft molvärk i magen och lite i ryggen. Småvärkar helt oregelbundna har jag haft sedan igår. Nu på kvällen tycker jag att värkarna har blivit ytterligare lite starkare... Men jag vet inte. Man inbillar sig så mycket och känner efter hela tiden...

Med första barnet hade jag inga förvärkar alls. Förlossningen startade med värkar på morgonen, jag vaknade av dem kl 7.30. Ett dygn senare är hon född. Men då avstannade förloppet några timmar på eftermiddagen därinnan också...

Med andra barnet hade jag också massa falsklarm och förvärkar. Var inlagd 3 dygn för bevakning i v. 25.
    Efter det så var vi inne på FL massor av gånger och trodde det var "dags". Men nej nej nej. Inte då.
    Blev sedan igångsatt 10 dagar innan BF pga. fruktansvärda foglossningar!
    Så jag fick aldrig känna en spontan förlossningsstart den gången.

A 040211 L 070130 och lillasyster i magen BF 130427
  • Mandelbiskvi

Calma: som du har det nu tycker jag att det är för mig! (Nu med 3:an alltså.)

Har varit på falsklarmskoll för andra gången idag, förra gången för 1 v sedan. Då var det mest mensmolvärk och tryck neråt, knasig mage och så, men då var det 0 värkar men bra hjärtljud hos bebisen.

Nu idag var jag på vanlig rutinkoll hos mvc bm, allt fint men efter att jag bara kissat kom en liten nätt blödning.
    Jaha, så då frågade jag bm efter besöket, (mvc-bm), om det och hon sa att det nog inte var något att oroa sig över. Om jag fick besvär skulle jag ringa BB/förlossningen. Så det gjorde jag.
    Men efteråt började det mola och känans som mensvärk igen...så jag snackade med BB och de tog in mig för koll, med misstänkt fl-start.Lite för att jag tjatade och var lite osäker...
    Men icke! Jag var inte mer öppen och värkarna var som bortblåsta! Bebisen är aktiv med fina hjärtljud, bara tokbökig i magen och spjärnar så att det framkallar sammandragningar..:-0.
    Lurigt som attans!

För mig var förlossningen med 1:an långsam med stabil men jag fick kolla natten före the d.day, Lång latensfas.
    Mkt smärta, EDA, tog sin tid men dottern ploppade ut fint i slutet.

Barn 2 var inte en tillstymmelse till falsklarm. Han kom när jag skulle in för kontroll BF+3 och jag sa att det kändes "lite mensvärkigt" och bad dem att kolla om nåt var på g.
    Då sa bm på BB att jag inte alls hade regelbundna värkar. Vid koll inuti var jag halvvägs genom förlossningen. 4 h senare ligger han i min famn. =))

Så jag tror jag blir gråhårig: När ska jag veta att det verkligen är på G?

Jag får nog vänta tills det gör riktigt ont nästa gång. Hm. Känner mig fjantig.
    Vi bor ca 30 min från närmsta BB så jag måste hinna in, och lämna bort barnen.

Tror jag blivit helknasig: När vet man? Hur vet man? Och kommer det gå snabbt när det händer eller kommer jag ha en lång fl. Ingen vet, inte jag!

Har mensvärkiga känningar men tänker nu spela cool och inte ränna in för minsta lilla. Ska banne mig hitta på annat i helgen så jag släpper fixeringen vid detta. Gå och fika, ta barnen och leka och vara så avspänd jag kan.
    Vila, njuta av våren och livet och göra trevliga lagom saker. Snart nog blir jag supermamma mjölkmaskin. =)

Tips? Tankar? Hur får man veta? Det måste ju göra ont innan man börjar krysta, rent logiskt, får bara hoppas att man känner av smärta/värkar en liten stind innan bebisen dyker upp...ähum.Men jag är väl en känslig viol då...hm.

Men det ska nog gå bra! Finns ju många goda exempel. De flesta man hört om har ju ändå hunnit in, om inte har de fått hjälp av ambulanspersonalen och fixat det hela trots allt. =)

• Calma

Jag är också lite orolig angående hinna in i tid. Inte för att det varit några problem med det dom andra gångerna, men man har ju hört historier där det bara tar några timmar från första värken. Jag har en hel timme in till förlossningen (5 mil på halvtråkig landsväg) Visserligen har vi en förlossning till, som bara ligger 25 minuter  härifrån (motorväg), men där vägrar jag att föda. Har hört så mycket negativt om den förlossningen...
    De andra två är födda där jag vill föda nu.

Men blir det kaos så får vi väl vända bilen på andra hållet i stället........ :-/

Som sagt ska ju barnvakten hinna hit och ta hand om de andra två också.

Det är hopplöst att bara gå att vänta, och ännu värre eftersom man har så mycket känningar. Man blir liksom lurad  hela tiden. Hade varit lättare utan alla känningar tror jag.

BF idag, så vi får väl se när lillasyster behagar att komma ut!! 

A 040211 L 070130 och lillasyster i magen BF 130427
  • mariakihl84

Vi har en timme till fl. Vi åxå. Nästan 12 mil. Sist med barn nr. 2 ringde vi barnpassning som kom direkt efter första värken och vi åkte direkt. Hann vara på fl. Nästan 3 timmar så tror och hoppas hinna nu med :) 5 dagar kvar idag

Svar på tråden När startade er 3:e förlossning?