• mucklas

    Boktips till 12-årig läslus?

    Jag har en grabb som fyller 12 i maj och som önskar sig böcker. Han har läst och gillar Harry Potter-böckerna, massa Terry Pratchett och fullkomligen älskar alla Bert-böcker. Han gillar också faktaböcker, helst såna med korta stycken med text och mycket bilder.
    Tips på presentböcker?

  • Svar på tråden Boktips till 12-årig läslus?
  • mucklas
    Frontline skrev 2013-04-20 13:30:02 följande:
    Sagan om ringen böckerna kanske kan vara nåt...
    Tusen tack för tipset, men han har lystnat på dem som ljudbok när han var sjuk. Han gillade dem.
  • mucklas
    Mälaröbo skrev 2013-04-20 13:53:03 följande:
    Böckerna om Tam draktämjaren går inte att lägga ifrån sig.
    De är ganska korta, eller hur? Skulle gärna ha lite längre böcker också, så han hade att göra ett tag. Tusen tack!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Vid den åldern började jag läsa Twain, Kipling och Heinlein. Men det beror ju helt på hur din son är, mognad etc.

    De är definitivt inte lämpliga för alla 12-åringar utan kan nog snarare sägas vara böcker för femtonåringar. Men som sagt, jag läste dem och hade stor behållning av dem vid den åldern.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Jespis

    Vargbröder - tror det är 5 böcker i den serien, ganska tjocka.

    Ungdomsklassiker (Robinson Crusoe, Skattkammarön osv)

  • frökenelisabeth

    Lloyd Alexander har skrivit en serie på sju böcker tror jag om landet Prydain. Den första heter "De trennes bok". Jag var jätteförtjust i serien som barn. Kanske kunde vara nåt?

  • augustisten

    Dickens älskade jag i den åldern.

    Annars Narnia-böckerna och "En ring av järn"-böckern av Susan Cooper är helt fantastiska.

    Min son är mycket yngre men gillar också Harry Potter och vi har just läst "Tvillingarna Thornweights testamente" högt. Den tyckte jag själv var jättespännande, så den rekommenderas.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Ett annat alternativ som jag också gjorde i den åldern var att börja läsa om böcker på engelska. Eftersom jag redan hade läst en viss bok så gjorde det inget att jag inte förstod precis allt.

    Även Alistair MacLean och Desmond Bagley kan kanske vara intressant, relativt lättsamma äventyrsböcker. Även där är det dock en fråga om mognad.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Aspie
    Sagan om klanen Otori-serien kan jag varmt rekommendera! När jag var i din sons ålder läste jag också Harry Potter och böcker av Terry Pratchett. Sculduggery Pleasant gillade jag med, likaså Bläck-serien. Jag började läsa Liftarens guide till galaxen (utgåvan med alla volymer i en), men jag orkade inte med den när det inte kändes som om jag kom någonstans med den (boken var så himla tjock!).

    En bokserie som inte är särskilt munter, alls är Syskonen Baudelaires olycksaliga liv. Den är egentligen tragisk rakt igenom, men jag älskade ändå böckerna. Men man ska nog ha lite udda smak för att gilla den serien.
  • Aimee68

    Jag läste alla fem böckerna med Enit Blyton när jag var i den åldern men de kanske är för barnsliga om han läser mer avancerade böcker;)? Finns ju massor annars i den serien.

  • Mellanmjölkens land

    Lite tjockare böcker som jag gillade när jag var ca 11-15 år:

    Sagan om det magiska landet Deverry började jag läsa när jag var i ungefär den åldern. Nackdelen där är att de 2 sista böckerna aldrig översattes till svenska. Katherine Kerr

    Sagan om Belgarion och Sagan om Mallorea älskade jag, speciellt den första eftersom huvudpersonen är i tonåren där. David Eddings har även skrivit några fler serier men de vet jag inte vad de heter på svenska

    Sagan om drakens återkomst är bra men fruktansvärt lång. Varje engelsk bok delas upp på 2 svenska och det är över 10 engelska böcker (jag gav upp eftersom jag inte orkade vänta på att nästa skulle ges ut). En bit in i serien står den dessutom och stampar ett tag vilket säkert bidrog till att jag gav upp. Robert Jordan

    Sagan om Paksenarrion var populär men det kan delvis ha berott på att det inte är så vanligt med kvinnliga hjältinnor i fantasy. Elisabeth Moon

    Annars är ett tips att gå till biblioteket och kolla på avdelningen för svensk fantasy. Bibliotekarierna borde kunna hjälpa dig.

    Jag läste även tunnare böcker, typ Hundstjärnan men jag vet precis vad du menar med att böckerna tar slut så fort. När jag var i 16årsåldern slutade jag köpa svenska böcker eftersom jag läste ut dem på under ett dygn oavsett tjocklek.

  • FruNyfiken

    Nu har jag en dotter, så tipsen kanske inte passar.

    Hon läser Twilight, alla delar. Hungerspelet, alla deltar. Divergency (eller vad den nu heter), så kallad uppföljare till Hungerspeltet. Har kommit ut med första boken, två till är på väg.

    Kanske det kan vara något?

Svar på tråden Boktips till 12-årig läslus?