• Lavish

Ta med fika till kalas? Vett och etikett.

Hej!

Jag tänkte se om familjelivs expertis kan hjälpa mig med ett i-landsproblem som jag har.

Det är så att upprepade gånger när jag bjudit in till fika eller kalas för släkten så tar de med sig en massa fika till mig. Det gäller vår föräldrageneration, det vill säga mina föräldrar, min sambos mamma, och min sambos pappa med familj. Detta gör mig obekväm.

Jag är uppfostrad med att man ska ha mycket att bjuda på när man bjuder in till fika/kalas, gästerna ska trugas och det ska finnas mer på bordet än vad de kan tänkas äta upp. Således lägger jag tid på att baka och förbereda och brukar duka upp ett sånt bord när jag bjudit in gäster. När då gästerna själva dyker upp med massor av fika uppstår det en pinsam situation när det finns så mycket kaffebröd att det mesta är kvar när vi fikat klart.

Som exempel: Sist jag hade födelsedagskalas hade jag bakat två olika sorters bakelser till varje gäst, och dessutom fanns det massor med småkakor och godis. Då dyker svärmor upp med en enorm tårta hon bakat till fikat och mina föräldrar har med sig en vetelängd. Tårtan åt vi ca 1/8 del av och sen slängdes resten senare eftersom vi inte kunde äta upp allt.

Jag får ju känslan när gästerna dyker upp med fika av att de inte litar på att jag kommer att ha fika så att det räcker till dem. Jag vill absolut inte att mina gäster ska behöva känna att de måste ta med fika till mig. Jag förstår ju att det inte är illa menat på något sätt, men frågan är:

Hur kan jag uppmana mina gäster att inte ta med sig fika till mina kalas, och vara tydlig men inte otrevlig?

• Svar på tråden Ta med fika till kalas? Vett och etikett.
  • surfacing

Säg att dom inte behöver ta med sig fika, "det är så synd om det blir dåligt för vi hinner inte äta upp det" osv. Eller om dom då envisas med att dom så gärna vill ta med, kom överens om vad dom skall ta med så kan du skippa den delen.

Eller gör som många jag känner, blir det över så tas det med till fikan på jobbet.

• QnA

Jag har också råkat ut för det, speciellt sen jag fick barn. Mest tror jag det är välmening, de som tar med fika tänker att jag kanske inte hunnit ordna det själv. Dessutom har jag andra släktingar i min generation som aldrig hinner fixa något alls och alltid ringer runt till de som ska komma och ber dem ta med olika saker, så kanske tror släkten att jag gör på samma sätt. Så tror jag att det kan vara en liten släng av att föräldragenerationen har svårt att inse att deras barn är vuxna nu och faktiskt klarar att fixa ett kaffekalas på egen hand.

För att lösa problemet skulle jag ringa de inbjudna ett par dagar innan och stämma av lite om kalaset och i förbifarten nämna att jag har stått och bakat i en vecka och inte förstår hur jag ska bli av med alla bakverk. Fungerar inte det skulle jag säga rakt ut att personen inte behöver ta med något eftersom jag har mer än nog redan.

• Lavish

Tack för svar!

Ja jag antar att det handlar om att de inte litar på att jag kan fixa ett kafferep och vi har ju en tvååring så kanske de tänker att vi inte hinner med. Men det är ju just att de tänker så som jag finner lite förolämpande.

De har ju varit här och fikat massor med gånger och vet att det brukar finnas fika. Om jag mot förmodan inte skulle hinna, t.ex om de bjuder in sig själva på kort varsel, så säger jag ju i så fall till att det inte finns något fika hemma. Jag bjuder ju inte in till födelsedagskalas för att låta gästerna upptäcka när de kommer att det bara finns sumpkaffe liksom.

Jag har ju försökt säga varje gång att "oj vad mycket fika det blev nu, det här kommer vi inte orka äta upp" etc. Och försöka truga att de ska ta med sig en del hem igen. Ska jag alltså säga vid inbjudan att "snälla ta inte med dig något kaffebröd" ?

Svar på tråden Ta med fika till kalas? Vett och etikett.