Äggplock 16 år
Hej!
Jag hoppas att jag har hamnat rätt nu, detta är mitt första inlägg.
Som rubriken säger så är jag 16 år, anledningen till att jag skriver här är för att jag har fått reda på att jag antagligen har väldigt liten äggreserv. Detta känns ju såklart väldigt jobbigt och är ingenting jag väntade att få höra vid 16 års ålder. Att jag ens har mätt dessa värden är för att jag hade cancer när jag var liten och att min behandling ansågs kunna ha påverkat dessa värden, men betydligt mer än vad jag trodde. Ska ta nya värden om någon månad och då dessa värden är lite gamla, men det går ju inte att hoppas på att de blivit bättre, snarare sämre...
Eftersom ingen kan säga exakt hur många år jag kommer att ha ägg kvar så lutar det åt att jag kommer behöva plocka och frysa ägg inom snar framtid för att kunna bli biologisk förälder. Detta är något jag ser som en möjlighet och är självklart oerhört glad över att det finns, men ändå är jag fylld med frågor och lite rädsla över de behandlingar jag kommer behöva göra... Sprutorna, själva äggplocket, smärtan, hur skulle jag kunna klara det? Tänk om mina ägg inte klarar upptiningen om några år och att jag då inte har kvar några ägg... Känner mig verkligen så ung för att gå igenom något sånt här :/
Är det lätt att ta sprutor själv?
Är det fel av mig att vara rädd?
Hur stor är chansen att jag ens kan bli gravid i framtiden om det plockas väldigt få ägg?
Rörigt inlägg, men skulle verkligen uppskatta om någon orkade svara på lite av mina funderingar!