• Little Ms Chatterbox

I Vilken ordning "ska" man se filmerna? (Star Wars)

Hörde härom dagen på radion att det fanns en ordning som var den bästa att se filmerna om Star Wars. Har även sett det på The Big Bang Theory att de rangordnar de olika filmerna. Där kommer jag ihåg att de graderade efter hur bra filmerna var men det jag hörde på radion så verkade det som om man fick en bra tidsmässigt kronologiskt ordning på filmerna om man såg de på ett annat sätt än SW, SW: II, SW: II, SW: IV, osv. Som jag fattade det iaf. 

Nu är jag inget Star Wars fan, eller inte ens gillar det. Man kan nog säga att jag rent ogillar SF/fantasy kategorin. MEN har en son som gillar det och vill gärna göra honom glad och tänkte kanske köpa någon DVD-box eller så...

Någon som hörde samma som jag på radion eller om det finns någon halvofficiell ordning som man kan gå efter?

• Svar på tråden I Vilken ordning "ska" man se filmerna? (Star Wars)
  • Letisia

Ettan tvåan trean fyran femman och sist sexan. Så tycker jag man ska se dom. På tv brukar dom dock alltid visa fyran, femman, sexan, ettan, tvåan och sist trean. Vilket blir helt fel om man ska följa historien kronologiskt.

• Ellaria

Fyran, femman, sexan.

Alltså, de som kom ut först, andra och tredje.

De som kom på 2000-talet behöver/ska man inte se.

You know nothing, Jon Snow
  • Ellaria
    Letisia skrev 2013-04-21 00:53:26 följande:
    Ettan tvåan trean fyran femman och sist sexan. Så tycker jag man ska se dom. På tv brukar dom dock alltid visa fyran, femman, sexan, ettan, tvåan och sist trean. Vilket blir helt fel om man ska följa historien kronologiskt.
    Fast de kom ju ut i den ordningen som TV visar. Skulle man väntat med att se fyran, femman och sexan tills ettan, tvåan och trean kom ut hade det aldrig blivit någon etta, två eller trea.
    You know nothing, Jon Snow
  • Letisia

Eller såhär: 1,2, serien clone wars, 3,4,5,6. Såhär hade jag velat sett det om jag skulle se det för första gången

• Letisia
    Ellaria skrev 2013-04-21 01:06:16 följande:
    Fast de kom ju ut i den ordningen som TV visar. Skulle man väntat med att se fyran, femman och sexan tills ettan, tvåan och trean kom ut hade det aldrig blivit någon etta, två eller trea.

Jag tänker på att följa historien kronologiskt. Det är så jag kommer visa det för min dotter när hon växt till sig
  • JoBa
    Ellaria skrev 2013-04-21 01:05:08 följande:
    Fyran, femman, sexan.

Alltså, de som kom ut först, andra och tredje.

De som kom på 2000-talet behöver/ska man inte se.

Exakt så!

Stjärnornas krig, rymdimperiet slår tillbaka, Jedins återkomst. Sedan börjar man om med Stjärnornas krig och fortsätter i samma sekvens en gång till. Så kan man hålla på länge, och de nyare filmerna behöver man aldrig sakna.
  • Mithra

Jag ser dom från början, dvs ettan, tvån, trean, fyran, femman och sist sexan. Storyn går ju så? Något annat verkar ologiskt för mig och mitt huvud.

Förövrigt tycker jag att dom nyare är bättre än dom gamla.. dom gamla ser (enligt mig) rätt B ut. Ettan är min favorit.

Svar på tråden I Vilken ordning "ska" man se filmerna? (Star Wars)