• Anonym (Orolig)

Gravid och ätit Atarax- HJÄLP!!!

Hjälp!

Jag är ungefär gravid i v.5+2 och har ätit Atarax vissa kvällar pga oro och svårt att sova.
    Jag har tagit 2 tabletter vissa kvällar.

Nu kollade jag bipacksedeln och det stod att gravida absolut inte skulle äta dessa!!!! Hjälp!

Någon som vet hur detta kan påverka mitt barn??

• Svar på tråden Gravid och ätit Atarax- HJÄLP!!!
  • MLB

Du kan inte lita på svar du får på FL. Ring 1177 och fråga.

• Anonym (Orolig)

1177 var inte mycket till hjälp....

Kunde inte ge mig något svar. Sa att jag skulle ringa BM och rådfråga imorgon....

Någon annan som vet?

• The Fugly

Äsch, det där funkande ju inte alls.

Från janusinfo.se:

"Preparat: Atarax

Bedömning

Försiktighet rekommenderas med användning av hydroxizin särskilt under graviditetens senare del. Om exponering skett under tidig graviditet finns av detta skäl ingen anledning att diskutera ett avbrytande av graviditeten.
    Bakgrund

Publicerade stora studier om hydroxizin saknas. De få studier som finns talar inte för någon uttalad risk för fosterpåverkan.

I det svenska Medicinska födelseregistret finns 968 barn vars mödrar uppgivit användning av hydroxizin i tidig graviditet. Av dessa hade 21 barn någon missbildningsdiagnos (2,2%) mot 20 förväntade. Missbildningsfrekvensen var således den förväntade och inte heller kunde någon överrepresentation av någon speciell typ ses."

Så, högst sannolikt ingen fara alls men ta inte mer. Be din läkare om Lergigan istället, det har samma effekt men är ok för gravida och används dessutom som behandling mot graviditetsillamående.

Oroa dig inte och grattis till graviditeten :)

• Anonym (Orolig)

Tack för länken, guld värd!

"

Bedömning

Försiktighet rekommenderas med användning av hydroxizin särskilt under graviditetens senare del. Om exponering skett under tidig graviditet finns av detta skäl ingen anledning att diskutera ett avbrytande av graviditeten.

Bakgrund

Publicerade stora studier om hydroxizin saknas. De få studier som finns talar inte för någon uttalad risk för fosterpåverkan.

I det svenska Medicinska födelseregistret finns 968 barn vars mödrar uppgivit användning av hydroxizin i tidig graviditet. Av dessa hade 21 barn någon missbildningsdiagnos (2,2%) mot 20 förväntade. Missbildningsfrekvensen var således den förväntade och inte heller kunde någon överrepresentation av någon speciell typ ses.

Fem barn hade något hjärtfel (7 förväntade), tre barn hade någon njurmissbildning (1-2 förväntat) tre barn hade hypospadi (2-3 förväntade) tre barn hade någon kromosomdefekt (1-2 förväntat). Ett barn hade kraniostenos, ett hade hydrocefali och ett barn hade en fotfelställning.

Hydroxizin ingår också i ett kombinationspreparat med nikotinsyra och meklozin (Histilos) med indikation Menières sjukdom. I det Medicinska födelseregistret finns inget barn vars moder uppgivit denna exponering.

Frågan om regelbundet bruk av hydroxizin under graviditeten kan leda till bestående störningar i barnets hjärnfunktioner är inte löst. Fall av abstinenssymptom hos den nyfödde har rapporterats.
    "

Gjort är gjort och kan inte göra så mycket åt det, får tänka framåt. Gör om, gör rätt!!!

• The Fugly

Nej, 1177 har dåligt koll.

På janusinfo kan man kolla upp läkemedel och fosterpåverkan under graviditet och sen även läkemedel och amning när den dagen kommer.

Stockholms läns landsting ligger bakom den och det kan vara bra att tipsa behandlande läkare om sidan, förvånansvärt många vet inte att den finns.

• Anonym

Var gravid en gång och hade tagit atarax innan jag visste, de sa de var ingen som helst fara.

• Anonym (Orolig)

Jag har tagit totalt 12*25 mg tabletter under tiden jag varit gravid.... det är ju ändå ganska många....

Anonym: Hur många tabletter hade du ätit innan du visste att du var gravid?

The Fugly: Sidan var toppen verkligen, ska lägga den som favorit och tipsa läkarna om denna :) Tusen tack

• Anonym

TS: Det var kanske en 4 tabletter jag tagit på 25 mg.

• Anonym (Orolig)

Okej, vad tror du risken för mig kan vara?? 12 tabletter är ändå ganska mycket som sagt...

Svar på tråden Gravid och ätit Atarax- HJÄLP!!!