• Fatheya

Ont i vaderna nästan varje natt

I ungefär ett års tid har jag haft ont i vaderna nästan varje natt. När jag går och lägger mig börjar det göra ont. Det gör inte mycket ont men så pass att jag inte kan somna. Jag skulle nästan vilja påstå att det känns som växtvärk men inget tar bort smärtan.

Masserar jag så gör det riktigt riktigt ont men det hjälper inte efteråt. Värmekudde känns skönt men det tar inte bort smärtan. Ställer jag mig däremot upp så gör det inte ont längre.

Skillnaden idag mot för tidigare är att jag fortfarande har ont nu på morgonen. Att stå och gå hjälper tydligen inte heller idag.

Kramp är det inte, det har jag då och då och det här känns inte likadant.

Så vad det kan vara? 

• Svar på tråden Ont i vaderna nästan varje natt
  • Stokke

Vättskebrist. Pröva att dricka mera vatten under dagen.

• Fatheya
    Stokke skrev 2013-04-21 10:33:00 följande:
    Vättskebrist. Pröva att dricka mera vatten under dagen.
    Kan det vara så enkelt? Jag dricker väldigt dåligt så jag får väl testa på det då. Glad
  • Stokke

Detta drabbar mig de gånger jag har varit ute och druckit alkohol. Så jag tror på vätskevrist. Hoppas vatten hjälper dig.

• jjoohhaann

Det kan gott och väl vara kramp pga vätskebrist. Har du ett "stående arbete"? I sånt fall kan det vara bra att stretcha vaderna innan du går och lägger dig. Testa det.

• Pallas

Det kan vara kaliumbrist också. Banan är ett enktel botemedel.

• Blitz

Testa magnesiumtabletter.  Har hjälpt mot mina vadproblem under de 1,5månaderna ja använt de.

Mina smärtor har även kunnat hjälpas genom att massera rumpan och på så sätt mjuka upp musklerna,muskelfästena som går ner i benen och även nerverna som går ner i benen och som kommit i kläm.

Det är verkligen hemskt  att sova med smärtande ben :(

• Blåbäret0

Tänkte också restless leg syndrome!
    Det behöver inte vara myrkryp, det kan kännas som smärta. Har för övrigt precis som dig i perioder, det är oerhört jobbigt...

Tipsar om massageboll, en sådan där i plast med piggar. Det sätter igång blodflödet samt masserar musklerna.
    Läs på om RLS och se ifall det stämmer, finns medicin för det. (iallafall naturmedicin)

Något jag märkt har hjälpt är att aktivera benen så mycket som möjligt innan sovdags, prova promenad, stretcha, yoga, lätt gympa, step eller liknande. Men inget träningspass då kan det bli värre...!

Svar på tråden Ont i vaderna nästan varje natt