• Anonym (TS)

Bygga om klädkammare till barnrum?

Hejsan.

Jag och min sambo väntar vårt första barn i juli och har nu på allvar börjat planera hur vi ska lösa problemet med att bo ganska litet, men ändå ha möjlighet att ge barnet eget rum när det blir lite större. Vi stormtrivs i våran tvåa, som ligger knappt 5 minuters promenad från våra jobb, har uteplats och bra kommunikationer och vill absolut slippa flytta innan vi måste.
    Vi har en ganska stor klädkammare som vi nu funderar på att omvandla till ett litet barnrum. Klädkammaren saknar fönster, men vår tanke var att bygga in ett fönster i dörren så att det kommer in naturligt ljus. Kammaren är 2,5*1,8 m ( 4,25 kvm). Där får plats en spjälsäng/växasäng, en liten garderob och någon form av litet skrivbord med lådor och hyllor för leksaker.

Är det helt upp i det blå att tänka sig att använda klädkammaren som rum? Förvaring har vi gott om för övrigt och det som står i klädkammaren är idag sånt som lika gärna kan förvaras i förrådet.

• Svar på tråden Bygga om klädkammare till barnrum?
  • Anonym (TS)
    Tirem skrev 2013-04-21 10:48:03 följande:
    Finns det ventilation i rummet?
    Ja, det är ett hus från 50-talet med ventiler i varje rum. Sen några år inkopplat till en central fläkt, så det ska fungera bra, eventuellt måste man kanske installera ett luftintag för att få bra luftväxling.
  • Fiona M
    Anonym (TS) skrev 2013-04-21 10:53:03 följande:
    Ja, det är ett hus från 50-talet med ventiler i varje rum. Sen några år inkopplat till en central fläkt, så det ska fungera bra, eventuellt måste man kanske installera ett luftintag för att få bra luftväxling.
    då låter det som ni kan få ett mysigt litet rum till barnet.
  • Essence

Jag tycker att det låter som att ni redan är omtänksamma föräldrar som tänker mycket på hur ert barn ska ha det bra, utan att för den delen behöva förändra hela era liv med att till exempel flytta.
    Det viktigaste är ju ändå att ni tar hänsyn till barnet och dess behov, och det gör ni om det finns bra med ljus och ventilation i rummet. Kör på!  

• Anonym (TS)
    Essence skrev 2013-04-21 10:57:17 följande:
    Jag tycker att det låter som att ni redan är omtänksamma föräldrar som tänker mycket på hur ert barn ska ha det bra, utan att för den delen behöva förändra hela era liv med att till exempel flytta.
    Det viktigaste är ju ändå att ni tar hänsyn till barnet och dess behov, och det gör ni om det finns bra med ljus och ventilation i rummet. Kör på!  
    Fiona M skrev 2013-04-21 10:54:13 följande:
    då låter det som ni kan få ett mysigt litet rum till barnet.
    Skönt att höra. Flytta lär vi väl göra förr eller senare men det känns som om det blir tillräcklig omställning med en bebis utan att också behöva flytta, få längre till jobbet osv. Det är ju dessutom inte helt lätt att hitta lägenheter med trädgård i en storstad och vi känner att trädgården kommer underlätta stort under den första tiden då man kan smårasta hundarna där under dagen och inte behöva gå mer än 3-4 riktiga promenader varje dag.

• Fiona M

vårt sovrum är runt 7 kvadrat, så jag tror absolut ni kan ha det som barnrum rent storleksmässigt.
    låter som ni tänker sunt också, det är så mycket att landa i ändå utan att dessutom flytta mitt i allt.

• LunaLunatic

Har byggt om min klädkammare till sovrum! Hade en etta, så klädkammare + sovalkov blev ca 6 kvm. Har en 120-säng, garderobsvägg och byrå. Ventil i väggen (+sån där dörrkarm som har luftspalt längst upp) och glasblock för ljusinsläpp. Jättemysigt och svalt på sommaren eftersom inte solen gassar rakt in.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym

NI klarar er absolut i ett par år på det viset! Men när barnet börjar springa omkring och behöva mer utrymme kan det bli svårt. Jag tycker - bygg om! Det låter som att ni har en bra plan. Men ställ er i lite bostadsköer redan nu, kanske kan ni få en trea i samma område om 3-4 år om ni börjar köa nu?

• Anonym

Vårat barnrum användes inte alls det första året. Barnet sov i våran säng. Ett spädbarn behöver inget eget rum. Vänta och bygg om sen!!

Svar på tråden Bygga om klädkammare till barnrum?