• Apelsin

Tusen myggbett men inga myggor

Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden men testar här.

Jag har börjat få enormt mycket "myggbett". Låt oss säga... 20 stycken? Det är mer än jag fått på kanske tio år mitt på sommaren förr. Men nu är det vår och jag har bara sett en enda mygga i vårt hus och kanske bara 5 stycken utomhus hittills. Max. 

Jag funderar på i fall det är nåt annat än myggbett även om det ser exakt likadant ut. Det finns ju en del som fått löss och loppor i sängen men om vi har det, borde inte min sambo också få bett då? Min son är också fri från bett. Eller kan det vara så att som med myggor så biter de bara en del människor?
    Jag tyckte att jag hade färre bett när jag till slut gav upp och lade mig i soffan i hopp om att odjuren bara finns i sängen. Dessutom tror jag att jag har i stort sett bara bett på de sidor som jag ligger på när jag sover vilket får mig att tro att det är löss. Men som sagt var, sambon har inte ett enda bett.

Jag kliar och kliar och kliar. Försöker låta bli men jag blir tokig! Det blir fler för var dag. 

Vad är det för bett? 

• Svar på tråden Tusen myggbett men inga myggor
  • roffe

Har du bytt tvättmedel eller sköljmedel? Jag tänkte om det kanske är någon allergi. Löss har jag aldrig haft, vet inte så mycket om det, men då borde ju resten av familjen oxå drabbats av det. 

Hoppas du kommer på vad det är, jag är allergisk mot insektsbett så jag förstår verkligen det där jävla kliandet som driver en till vansinne! Testa att ta Salubrin på betten (stinker som ättika dock) eller Xylocain bedövande salva. Finns på apoteket :)  Det kan även hjälpa att ta receptfria allergitabletter, men på mig hjälpte det bara litegrann. 

• Pumpkin

Kan vara fågel- eller snöloppor t ex, rätt vanligt den här tiden på året. Vi har mest troligt haft fågelloppor inne nu, då jag började få massa myggbettsliknande bett som kliade som sjutton. Maken fick ett, sonen inget. Tydligen (enligt Anticimex som vi pratade med) är man olika känslig och "god" helt enkelt.

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • alfabetan

Jag tycker att det låter som vägglöss. Titta noga i skarver i madrassen, bakom golvlister, vid eluttag etc så kan du kanske hitta en. I sådana fall så biter de säkert maken också men att han inte regerar på bettet på samma sätt som du.

• Pumpkin
    alfabetan skrev 2013-04-21 18:02:24 följande:
    Jag tycker att det låter som vägglöss. Titta noga i skarver i madrassen, bakom golvlister, vid eluttag etc så kan du kanske hitta en. I sådana fall så biter de säkert maken också men att han inte regerar på bettet på samma sätt som du.

Vi trodde först att vi hade fått in vägglöss, men Anticimex-killen sa att med så många bett skulle spåren (bajs t ex) vara tydliga. Och att det som sagt är säsong för både fågel- och snöloppor.

Men det är absolut värt att gå igenom sovrummet ordentligt för att se om det finns spår av vägglöss.
  • Apelsin

Tack för alla svar!

Så hur tycker ni att jag ska gå till väga? Ringa Anticimex? Det vore ju pinsamt om det ändå vore myggbett. (Fast det borde det inte vara)

Det är utsprett över hela min kropp. Ofta i grupper. På armen har jag tex 8 stycken bett ungefär, på ena höften har jag kanske också 7 stycken. Sen har jag några till som sitter, tja lite här och där. På tån, två på bröstet osv.

De är ibland väldigt små bett men när jag har som värst klåda så blir de väldigt stora (såklart). Större många ggr än vanlig myggklåda. 

Har inte bytt tvättmedel. Hade dock liknande förra året såhär års men då var det nog överdos av tvättmedel. Om det inte bara var samma sak fast vi fick bort det fort?

Har små svarta prickar i sängen som jag sett att man "ska ha" vid löss (avföring) men det har jag nog haft förr utan att ha ohyra. Kan ju komma av kläder eller vad som helst.

• Pumpkin
    Apelsin skrev 2013-04-21 18:45:39 följande:
    Tack för alla svar!

Så hur tycker ni att jag ska gå till väga? Ringa Anticimex? Det vore ju pinsamt om det ändå vore myggbett. (Fast det borde det inte vara)

Det är utsprett över hela min kropp. Ofta i grupper. På armen har jag tex 8 stycken bett ungefär, på ena höften har jag kanske också 7 stycken. Sen har jag några till som sitter, tja lite här och där. På tån, två på bröstet osv.

De är ibland väldigt små bett men när jag har som värst klåda så blir de väldigt stora (såklart). Större många ggr än vanlig myggklåda. 

Har inte bytt tvättmedel. Hade dock liknande förra året såhär års men då var det nog överdos av tvättmedel. Om det inte bara var samma sak fast vi fick bort det fort?

Har små svarta prickar i sängen som jag sett att man "ska ha" vid löss (avföring) men det har jag nog haft förr utan att ha ohyra. Kan ju komma av kläder eller vad som helst.

Jag hade ringt Anticimex imorgon och rådfrågat åtminstone. Det gjorde vi och då ville de komma och kolla för säkerhets skull eftersom risken ändå finns att det är vägglöss och det vill man åtgärda snarast.
  • Apelsin

okej, då ska jag göra det. :)

• LinaOliver

Blev du av med det som bet dig? Hur isåfall? Jag har fått samma sak. behöver råd o hjälp 

Svar på tråden Tusen myggbett men inga myggor