• Anonym (Aj)

Nån med Lichen ruber?

Jag har haft besvär med sprickande underliv sedan barn nummer tre för 4,5 år sedan. Det spricker alltså om jag skulle ha sex (samlag) I princip är det som att öppningen är för stram i nederkanten och splittas upp varje gång.
    Gick så till en privat gynekolog som sa att det såg väl tajt ut o skickade remiss till gynkliniken. Där träffade jag en manlig gynekolog som tyckte jag skulle smörja med ovesterinkräm och "töja" med fingrarna dagligen. Detta kändes märkligt o jag kollade med gynekolog nummer ett som sa att han inte alls trodde att det var en lösning. Lösningen enligt honom vore att helt enkel  snitta upp en gång för alla och så sy det på nåt sätt så att det skulle bli mer utrymme.
    Tog kontakt med gyn igen efter några månader - hade då provat det gyn nr 2 sa men utan verkan.
    Träffade gyn nummer 3 som sa att det kunde vara svamp och ville att jag skulle köra svampkur. Provade två olika receptbelagda men ingen har hjälpt. Jag har aldrig under tiden heller haft några klassiska svampsymtom men de ser det tydligen på sina odlingar.
    Kom sedan i kontakt med gyn nummer 4 som har stor erfarenhet av sånt här. Vi har kört nya svampkurer , hon har haft mig till att skaffa värsta hårbusken för att underlivet skulle vara så skyddat som möjligt. Och jag har smort med olja i tid o otid varje dag. Plus nåt fuktgivande från ACO.
    I november sa gyn nummer 4 att "nu ger vi detta tre månader och har det inte gett med sig så opererar vi " (så som gyn nummer 1 sa från första början)
    Jodå nu har det gått tre månader o jag stegar dit med fortsatt sprickande, och då säger hon nu att "Jag undrar om inte detta är Lichen ruber?!"
    Sen fick man ett par härliga bedövningssprutor i det allra heligaste (aaaaajjjj!!!) och så STANSADE hon ut ett par små bitar som nu har rest iväg för analys.Så nu går man med två hål nertill och ser totalt misshandlad ut. Är det nu INTE Lichen Ruber så opererar vi....suck!
    Har läst en del på nätet om LR och det känns ju precis som att det skulle vara detta. Behandlingen är enligt gyn 4 livslångt smörjande med kortisonkräm för att hålla det i schack.
    Så nu undrar jag om det finns nån mer med denna , vad jag förstår, rätt ovanliga åkomma? Hur är det för er? Tog det tid att fastställa att det var just LR det rörde sig om?

Så trött på detta! 

• Svar på tråden Nån med Lichen ruber?
  • Anonym (Lichen2)

Jag fick min Lichen sclerosus diagnos för några veckor sen. Men det har kliat och varit irriterat och ömt, inga problem vid samlag, snarare när jag haft smeksex eller haft tajta jeans. Hon såg det och jag ser också blekheten i slemhinnan nu. Som bleka partier där slemhinnan ser annorlunda ut.
    Men TS, ha gott hopp. Antingen ser de på biopsin att det var Lichen ( på mej tog dom inget prov, egentligen skulle jag vilja det för att vara säker) och min gyn sa att det är tacksamt att behandla med cortison. Visserligen för evigt vid behov, men det kan visst bli besvärsfria perioder också.
    Lichen ruber är väl lite annorlunda, den kan man ha överallt på kroppen tror jag. 

Eller så är du stram av ärrvävnad, om det kom efter sista barnet så låter det rätt troligt? Jag har gjort en liten operation efter mitt första barn där man snyggade till ärrvävnad som gjorde ont så att jag inte kunde ha samlag. Det läkte fint, och blev bra. 

• Anonym (skit)

hej,

jag har blivit diagnostiserad med lichen planus, en skitsjukdom. trodde det var komplikaitoner efter förlossningen, eftersom det började då. sprack, fick sår och till slut växte jag ihop så jag inte ens kunde få in fingret. 
    har nu opererats och medicinerar med ovestering och kortisonsalva och de tär mycket bättre. dock har jag frotfarande skador kvar, som är permanenta så nu hoppas jag abra att smärtan försvinner och att jag någon gång igen kan ha sex, vilket jag fortfarande inte vet.

hoppas du får rätt behandling. det är ju vitkigt att det inte går alltför länge. hade jag fått rätt hjälp direkt när jag sökt hade jag sluppit bli så dålig.  

• Karin Hjärtstam

Jag fick diagnosen Lichen Ruber på Karolinska i Stockholm. Hade grymt mycket utslag. Har läkt det helt, utan kortison. Du får gärna höra av dig. Jag finns på eniro. Mvh Karin Hjärtstam

Svar på tråden Nån med Lichen ruber?