• Anonym

Vilka umgängestider hade ni valt?

Jag ska flytta och tar med mig barnen. De bor nu varannan vecka, men eftersom jag flyttar till en annan kommun blir det svårt att fortsätta med det. Och innan ni börjar protestera så ska pappan också flytta till samma kommun som mig, men han måste först sälja sitt boende och det kommer dröja ett tag. När han har flyttat blir det varannan vecka igen.

Men tills dess så funderar jag på vad som blir bäst för barnen. Mina förslag är att antingen har pappan barnen varje helg, fredageftermiddag till söndagkväll. Eller så har han dem varannan helg och då torsdageftermiddag till måndagmorgon.

Har ni bra argument för och emot de olika varianterna? Jag kan se flera fördelar och nackdelar med båda, men tänkte se vad andra tycker också. Två av barnen går i skola och kommer alltså vara tvungna att vara en viss tid på skolan i kommunen där jag bor. Kan tillägga att restiden mellan kommunerna är 30 min och att pappan passerar min nya kommun på väg till och från jobbet på fredagar (inte de övriga dagarna).   

• Svar på tråden Vilka umgängestider hade ni valt?
  • Anonym

Om det är för en kort period så kvittar det väl hur ni gör egentligen. Singla slant om ni har svårt att bestämma er. Om det handlar om en lite längre period skulle jag personligen föredra alternativ 2 eftersom det för barnens del skulle innebära både vardag och helg hos båda föräldrarna.

• Lena

Två normala helger och en långhelg på fyra veckor känns bättre än båda förslagen.

• Anonym (fia)

tycker nog att du ska fråga ditt ex vad han önskar, det är ändå han som offrar barnen under en period. Fråga vad som passar han bäst.... 

• Anonym (fia)
    Anonym skrev 2013-04-21 20:29:11 följande:

Eller så ska man kanske utgå från vad som är bäst för barnen. Eller...??
    det är självklart det viktigaste av allt, men det ska ju även passa honom som ska köra. fråga vad han vill och kolla sen vad som passar bäst för barnen
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-21 20:29:11 följande:

Eller så ska man kanske utgå från vad som är bäst för barnen. Eller...??
    Men är barnen vana vid varannan vecka och förändringen är en kortare tid så spelar det inte så stor roll om de är hos pappa fredag till söndag eller torsdag till måndag...
  • Anonym (pappa m. barn)

Jag tycker att Lenas förslag låter som en bra utgångspunkt - två vanliga helger och en längre helg.

Det ger pappan och barnen mer tid - för det är enligt min erfarenhet tid i timmar och närvaro som spelar roll.

Det är svårt att veta exakt vad som kommer att hända i framtiden och planera för att ge barnen en mjuk övergång där de får så mycket tid som möjligt kvar i sitt gamla liv. Det underlättar övergången för barnen.

Jag har under de drygt 10 år jag varit pappa gått från att vara mest själv med barnen till att ha delade veckor, varannan vecka, alla helger utom en i månaden och nu sista månaderna varannan helg.

Min plan var att byta jobb, sälja mitt boende och flytta efter de där 45 minuterna det handlar om - jag har jobbat lite åt andra hållet

Efter tre år har jag hunnit byta jobb två ggr (det första jobbet drabbades av en folkilsken chef som med ledningens goda minne trakasserade anställda) och jobbar vissa dagar i veckan på mammans ort, barnet har bott hos mamman 3 år  och vill inte ha varannan vecka längre. Det första året var barnet deprimerat - första ggn jag hälsade på barnet hemma hon mamman i den nya stan så var barnet mycket tillbakadraget, blygt och osäkert. barnet gick då sista terminen i första klass.

Jag ägnade också helgen barnet skulle vara med mamman till att besöka barnet och då jag fick första jobbet i stan så träffade jag barnet en dag i veckan dessutom. Då jag tvingades byta jobb i somras så åkte jag hela hösten och vintern de extra 7 milen till stan en eller två ggr i veckan för att träffa barnet.

Nu är barnet snart 11 och umgänget med kompisarna här hemma har klingat av då den vardagliga kontakten med dem inte finns kvar samtidigt som kompisarna där barnet har sin vardag och sin skola behöver ges mer tid. Alltså är det enda rimliga att barnet får mer tid hemma med mamman där kompisarna finns precis som barnet vill just nu.

Samtidigt vill inte barnet bli av med sin gamla värld helt och hållet - och jag har behövt hålla vägen hem hit öppen för barnet då mamman ibland då hon krisar får för sig att hon ska flytta till andra sidan Sverige.

• Brumma

Kolla med barben - det beror ju lite på ålder oxå - kanske vill de vara med vänner från den nya skolan vissa helger..
    Seean, om pappan åker förbi skolan på fredagar, så vore det väl ok att på torsdag eftermiddag, vv, åka den extra biten på 30min tur o retur, o att pappan på fredagen lämnar barnen på skolan på fredag förmiddag..
    Mitt förslag är alltså - torsdag - söndag vh..
    Men tror ni löser det, förhoppningsvis tar det inte så lång tid innan pappan kan flytta efter..

• Anonym

att du inte alls har ledig tid med barnen på helgerna utan bara har vardagskarusellen tycker jag inte låter bra. varannan helg är bäst tror jag o det hade jag valt.

• Anonym (pappa m. barn)

Själv skulle jag byta bort mycket just för att få dela vardagskarusellen med mitt barn - men så tyckte jag också om alla vaknätter då h*n var liten. 

• Anonym

Tack för alla era tips! Jag gillade nog idén med två vanliga helger och en långhelg på fyra veckor. Jag ska nog ta och diskutera det förslaget med pappan.

• Anonym (pappa m. barn)

Bra TS,

och håll det öppet för framtida förändringar - ingen vet vad som kan hända.

Svar på tråden Vilka umgängestider hade ni valt?