• InCasu

Korttidsfasta som metod för viktminskning?

Som ni säkert känner till finns det en del som talar för att det finns positiva hälsoeffekter med korttidsfasta (16-24 timmar) - vilket inte är samma sak som att utsätta kroppen för svält (svältande människor brukar inte både inleda och avsluta ett kalorifritt dygn med en näringsrik brakmåltid) - även om det behövs mer forskning för att vara säker på effekterna.

Men jag tänkte inte diskutera korttidsfasta ur hälsosynpunkt utan som viktminsningsmetod/metod för att behålla idealvikten.

Viktminskning/att behålla vikten är ju på samma gång väldigt banalt och väldigt komplicerat. Alla vet ju att vikten handlar om kalorier in och kalorier ut, men hur man får den delen av befolkningen som är benägna att överäta att inte göra det är ju desto svårare.

Man har sett att personer som korttidsfastar ett par dagar i veckan går ner precis lika mycket som de som äter samma antal kalorier fast jämt utspritt över veckan.

Själv har jag nyligen (några veckor sen) börjat korttidsfasta två dagar i veckan. Övriga fem dagar äter jag som vanligt, vilket innebär att jag oftast äter rätt vettigt men emellanåt freakar ut lite och dricker en läsk eller nåt annat crazy (ja, jag tycker att det är crazy att dricka flytande socker).

Jag har hittills gått ner sakta men säkert och börjar så sakteliga tro att jag faktiskt hittat nåt som fungerar i det långa loppet. Planen är att fasta två dagar i veckan tills jag når mitt viktmål (som inte är min "idealvikt", men en "good enough-vikt"), och därefter endast fasta en enda dag i veckan, i syfte att ligga stilla på good enough-vikten.

Varför tror jag att detta kanske faktiskt kan fungera i längden? Jo helt enkelt av det skälet att det inte kräver en ständigt påslagen självdisciplin. Som så många andra har jag genom åren haft månader med grym självdisciplin, som därefter följts av månader när jag inte orkat stå emot frestelserna. Men med korttidsfastemetoden behöver jag bara vara disciplinerad under några timmar, och sen vidtar 2-3 dagar när jag på det stora hela tillåter mig att både äta mig mätt och t o m freaka ut litegrann och inte lägger kraft på att vara disciplinerad.

Vad tror ni, är detta årets viktminskningstrend, och framför allt, tror ni att det kan funka i längden (främst ur efterlevnadssynpunkt)?

• Svar på tråden Korttidsfasta som metod för viktminskning?
  • surfacing

Jag är tveksam... min fundering är hur kroppen mår i långa loppet av det. Jag tror ju tyvärr att risken är att man faller tillbaka i sina gamla vanor ändå. Jag tycker ju spontant att det är lättare att ändra kosten helt, jag tror mer på en livsstilsförändring än att äta samma som innan och sedan fasta ett par dagar i veckan. För min del hade risken varit stor att disciplinen tryter och jag "skjuter" upp fastan (alltså struntar i det)  efter ett tag.

Jag räknar kalorier, tar mina snedsteg då och då, men eftersom jag tvingat mig att ändra hela min inställning till mat så fortsätter jag att gå ned. Gått ner 13 kg på 9 veckor och motivationen och viljan är fortfarande på topp.

Huvudsaken är ju att man hittar det som funkar för en själv. Men jag hade nog mått sämre av fastan än att köra stenhård disciplin 24/7. För min del hade jag nog tyvärr frossat för mycket dom dagar jag åt och ätit ikapp mina "missade" dagar.

• Pikapika

Tror det är jättebra på alla sätt! Jag gör det från och till, och funkar väldigt bra för min aptitreglering :)

• Mandel

Man ska äta när man är hungrig och äter man bra mat (inte snabba kolhydrater) så är man inte hungrig hela tiden utan klarar sig utan problem utan mat i 16 timmar eller mer.
    Har svårt för att tro att kroppen måste äta hela tiden på regelbundna tider för i så fall borde allt liv vara utdött för länge sedan.
    Björnar äter ju exempelvis upp sig  på hösten och äter sedan inget för ens till våren och då har de även lyckats föda barn och dia under tiden!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kattis

Jag har läst en hel del om fasta och om olika metoder. Nej nu är jag ingen expert eller så men min tro är att vid fasta så hinner kroppen ta hand om allt man stoppar i sig innan nytt kommer in i kroppen.

Jag fastar varannan dag alt 2 dagar i veckan.

• InCasu
    surfacing skrev 2013-04-22 07:19:12 följande:
    Jag är tveksam... min fundering är hur kroppen mår i långa loppet av det. Jag tror ju tyvärr att risken är att man faller tillbaka i sina gamla vanor ändå. Jag tycker ju spontant att det är lättare att ändra kosten helt, jag tror mer på en livsstilsförändring än att äta samma som innan och sedan fasta ett par dagar i veckan. För min del hade risken varit stor att disciplinen tryter och jag "skjuter" upp fastan (alltså struntar i det)  efter ett tag.

Jag räknar kalorier, tar mina snedsteg då och då, men eftersom jag tvingat mig att ändra hela min inställning till mat så fortsätter jag att gå ned. Gått ner 13 kg på 9 veckor och motivationen och viljan är fortfarande på topp.

Huvudsaken är ju att man hittar det som funkar för en själv. Men jag hade nog mått sämre av fastan än att köra stenhård disciplin 24/7. För min del hade jag nog tyvärr frossat för mycket dom dagar jag åt och ätit ikapp mina "missade" dagar.
    Härligt att du hittat en metod som fungerar för dig!

Efter åratal av upprepade misslyckanden vet jag dock att jag inte klarar av att ligga på kaloriunderskott 24/7 särskilt länge. Någon gång när jag varit sjukt motiverad har jag väl klarat det 2-3 månader men helvete vilken mental kraft det krävt. Och sen har utförslöpan börjat igen...

I själva verket klarar jag ju faktiskt inte ens av att ligga på kalorijämnvikt om jag äter 24/7. I så fall hade jag ju liksom inte dragit på mig några extrakilon... Sakta men säkert går jag upp när jag äter "som jag vill" (och då menar jag inte som jag verkligen vill, vilket vore att mosa i mig som en gris, utan som jag klarar utan att behöva mobilisera större självdisciplin än jag klarar långsiktigt).

Lider långt mindre av fastan än jag nånsin kunde föreställa mig. Lider, det gör jag. Men faktiskt inte mer än jag alltid gör när jag inte fått mat på sissådär tre timmar. Börjar därför så smått tro att detta kan vara den långsiktigt fungerande lösningen för mig. Ett par dar i veckan för att gå ner. Och vid min målvikt bara göra det en dag i veckan. En dag i veckan är faktiskt rätt sällan. Men likväl tillräckligt ofta för att veckokaloriintaget ska påverkas rätt kraftigt, dvs. den enda fastedan kan kompensera för ett visst överätande de övriga sex dagarna utan att jag behöver gå upp. Tänker jag.

• surfacing
    InCasu skrev 2013-04-22 11:15:41 följande:
    Härligt att du hittat en metod som fungerar för dig!

Efter åratal av upprepade misslyckanden vet jag dock att jag inte klarar av att ligga på kaloriunderskott 24/7 särskilt länge. Någon gång när jag varit sjukt motiverad har jag väl klarat det 2-3 månader men helvete vilken mental kraft det krävt. Och sen har utförslöpan börjat igen...

I själva verket klarar jag ju faktiskt inte ens av att ligga på kalorijämnvikt om jag äter 24/7. I så fall hade jag ju liksom inte dragit på mig några extrakilon... Sakta men säkert går jag upp när jag äter "som jag vill" (och då menar jag inte som jag verkligen vill, vilket vore att mosa i mig som en gris, utan som jag klarar utan att behöva mobilisera större självdisciplin än jag klarar långsiktigt).

Lider långt mindre av fastan än jag nånsin kunde föreställa mig. Lider, det gör jag. Men faktiskt inte mer än jag alltid gör när jag inte fått mat på sissådär tre timmar. Börjar därför så smått tro att detta kan vara den långsiktigt fungerande lösningen för mig. Ett par dar i veckan för att gå ner. Och vid min målvikt bara göra det en dag i veckan. En dag i veckan är faktiskt rätt sällan. Men likväl tillräckligt ofta för att veckokaloriintaget ska påverkas rätt kraftigt, dvs. den enda fastedan kan kompensera för ett visst överätande de övriga sex dagarna utan att jag behöver gå upp. Tänker jag.

Helt klart tycker jag att du ska köra på om det funkar för dig. Och jag kan väll i och för sig hålla med att lida en dag i veckan är betydligt bättre än 24/7. Men sen kommer man ju till det där med att alla människor är olika (tur är väll detGlad). Jag lider nog mer av att fasta en dag än att äta begränsat hela tiden.
    I vilket fall, lycka till med viktnedgången!
  • Mme

Jag har läst en del om 5:2 och tänker testa det (man äter max 500 kcal som tjej, 2 dagar i veckan). Nu är ju inte det fasta, men iallafall kraftigt reducerat kaloriintag.

Vattenfastar du eller dricker du något annat? Kul att höra att det funkar bra för dej!

• InCasu
    Mme skrev 2013-04-22 12:50:03 följande:
    Jag har läst en del om 5:2 och tänker testa det (man äter max 500 kcal som tjej, 2 dagar i veckan). Nu är ju inte det fasta, men iallafall kraftigt reducerat kaloriintag.

Vattenfastar du eller dricker du något annat? Kul att höra att det funkar bra för dej!
    Låt säga att onsdag är fastedan.

Tisdag kväll 22.00: Nattmacka

Tisdag kväll 22.01-Onsdag kväll 21.00: Massa vatten, 2-3 koppar kaffe, te

Onsdag kväll 21.01: Vafan jag vill.

:)
  • basset

Jag har också börjat med 5:2. Måndagar och torsdagar äter jag max 500 kalorier. De övriga dagarna äter jag det jag vill. Är inne på v.3, men har inte vågat väga mig än.
    Vi kan väl följas åt? 

• InCasu
    basset skrev 2013-04-22 20:31:21 följande:
    Jag har också börjat med 5:2. Måndagar och torsdagar äter jag max 500 kalorier. De övriga dagarna äter jag det jag vill. Är inne på v.3, men har inte vågat väga mig än.
    Vi kan väl följas åt? 
    Ja för tusan! Kul!
Svar på tråden Korttidsfasta som metod för viktminskning?