• MalinEve

Vad hittar ni på när ni VAB-ar?

Är just nu hemma och vabar eftersom min pojke hade feber igår med öm hals och nackont. Han har fortfarande ont i halsen, men är för övrigt ganska pigg nu när febern lagt sig. Vad gör man då? Han vill inte bara sitta vid TVn och när han lekt med sina leksaker blir han lätt uttråkad. Hur gör ni när ni är hemma med små sjuka troll? Vi har bakat och stökat i köket, som är hans favoritgrej, men sen då? Dagen har ju ganska många timmar kvar när kl är 8.30 på fmSolig

• Svar på tråden Vad hittar ni på när ni VAB-ar?
  • skogsvitter

Vi har inte ens ätit frukost än så kl 8.30 är absolut inte fm för oss! Vilken tid stiger ni upp egentligen?? Beroende på ålder kanske det är dags för en vila om ni varit vaken så länge. Vi brukar passa på att vila upp oss ordentligt, ligger och myser i soffan större delen av fm, eller kanske tar tag i sådana där städ-grejer som man annars aldrig har tid med. Tex rensar garderoberna eller sorterar i städskrubben. Är nästan alltid också ute en stund, även om barnet är sjukt. Nu är det så skönt att man bara kan sitta på altan med lite glass kanske. Vi brukar också oftast ta en sväng med bilen, kanske åker och handlar eller tittar på fiskarna i djuraffären, om det inte är allvarligare sjuka än förkylning.

Annars är pussel och pyssel alltid poppis här, men sånt är ju olika från barn till barn så hemma-aktiviteter varierar ju stort förmodar jag. Jag brukar göra trolldeg i ett par olika färger som också brukar vara en så grej som är poppis när de är sjuka.

• duntoss

jag brukar försöka pyssla med barnen, eller om barnet kikar film eller nått så städar jag lite,tvättar eller hittar på annat. 

• Lindsey Egot the only one

Vi bara är! Är barnen sjuka så kan faktiskt en aktivitet om det bara är att pyssla kännas jobbigt. Brukar du själv hålla dig aktiv och göra en massa när du är sjuk?

• Lady Namárië

Det beror ju helt på vilket skick barnet är i. Orkar hen inte vara upe ligger vi mest i soffan och läser, spelar (vi har ett par bra appar som låter oss leka dockskåp eller kalas utan att behöva vara uppe ) eller ser film. Är barnet däremot hyggligt piggt kanske vi är ute en stund, leker med trolldeg/play doh, ritar eller pärlar. Den där sista dagen hemma, när de egentligen är friska men inte helt i skick att vara på förskolan, hjälps vi t. ex åt med städning och hushållsbestyr.

So say we all
  • MalinEve

Min pojke är 5 år och vi är uppe vid halv sju oavsett dag, friska eller sjuka. Han har liksom jag en morgonpigghet. Linda Efraim, jag ville bara få lite tips. Tänkte att det kanske finns fler än jag som har aktiva barn, när febern är borta. Jag tänker inte dra ut honom på maraton, så klart anpassas aktiviteten efter formen =)

• En blå giraff

Jag är hemma med min 1,5 åring idag och vabbar. Vi har varit ute en stund på gården, lite lugn lek ser jag inget hinder för så länge han orkar. Vi har sandlåda ute som vi gräver i. Sen gick vi en liten promenad med vagnen och tittade på traktorerna som står här i närheten. 

TS: Dataspel älskar min 5-åring och det kan ju vara roligt att göra tillsammans också. Finns ju många bra spel på lego.se eller bolibompa. 

Svar på tråden Vad hittar ni på när ni VAB-ar?