• Anonym (undrar)

kan soc ge mig en barnvagn?

Hej! Jag går på soc sen 2månader tillbaka..pga separation från mitt barns pappa. Jag börjar plugga i aug.
    Men nu till frågan, kan soc ge mig ett bidrar på en barnvagn? min barnvagn är helt sönder och sätta barnet där i vore idiotiskt.
    Jag bor i en relativt liten kommun och inga barnvagnar finns ute på blocket. Det är en sittvagn som behövs, mitt barn är 1år

• Svar på tråden kan soc ge mig en barnvagn?
  • Moflo

Då för 12 år sedan när jag gick på soc och väntade mitt första barn fick jag bidrag till en kombivagn, en begagnad som jag hade hittat via en tidningsannons. Priset var 800:-, men jag fick snällt be om kvitto och sedan gå på socialkontoret och visa upp både kvitto och vagn.

• Anonym (undrar)

Ja jag är fullt medveten att kvitto ska skrivas :) jag ska på möte nästa vecka och jag ska ta med mig vagnen så hon kan se med egna ögon..får jag inget bidrag måste jag ta på avbetalning eller liknande

• puss

Man går inte på soc pga separation. Det gör man på grund av ekonomiska orsaker.

• Anonym

Måste rätta dig...

Du har inte ekonomiskt bistånd p.g.a att du gått isär med din sambo. Du har ekonomiskt bistånd för att du saknar egen försörjning och förlitade dig på en annan person och hans pengar.

Ja, det kan vara så att socialkontoret kan hjälpa dig med pengar till en barnvagn. Men korrekt svar får du bara om du kontaktar din handläggare!

• Dr Mupp

Ja de kan hjälpa dig, men det handlar om bidrag till en begagnad vagn. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (köpte)
    Anonym (undrar) skrev 2013-04-22 09:01:30 följande:
    Ja jag är fullt medveten att kvitto ska skrivas :) jag ska på möte nästa vecka och jag ska ta med mig vagnen så hon kan se med egna ögon..får jag inget bidrag måste jag ta på avbetalning eller liknande

Vi köpte en felfri ligg/sittvagn på Bra o begagnat för 200 kr.Inte en solblekt eller avskavd färg
  • Dr Mupp
    Anonym (undrar) skrev 2013-04-22 09:01:30 följande:
    Avbetalning? Hur dyr vagn behöver du egentligen? 

Jag köpte en Emmaljunga softy för 75 kr. Den hängde med i fem år. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym

Även om man bor på en liten ort brukar det finnas loppisar eller barnmarknader som anordnas av tex förskolan, skolan, kyrkan, någon sportklubb etc. Kolla där efter vagn, du kan få en för en riktigt billig penning!

• viseversa

Jag har sålt en vagn för 100:- själv. Och den var i bra skick. Ville bara bli av med den snabbt.

• kaffeamanda

Bollnäs har en skänk- och tiggsida på facebook, kanske ni har något liknande i er kommun?

• Surkärring

varför bidrar inte pappan till barnets försörjning och köper en barnvagn? 

Endast döda fiskar följer strömmen
  • nozpa
    puss skrev 2013-04-22 09:02:53 följande:
    Man går inte på soc pga separation. Det gör man på grund av ekonomiska orsaker.
  • kaffeamanda

Till er som tycker att det är så viktigt att påtala att det är ts ekonomi som är problemet och inte att hon separerat:

Vi vet inte varför hon har separerat. Tänk om hon har blivit ekonomiskt misshandlad av sin man, inte fått lov att arbeta på många år. Blivit nertryckt psykiskt och fysiskt i flera år. Och så äntligen har hon tagit mod till sig att lämna! Så små kommentarer som ni kastar ur er då kan faktiskt göra väldigt mycket skada då.

Dessutom handlade ts tråd om hur hon ska få tag på barnvagn   

• Anonym (fler alternativ)

Om du inte kan hitta en vagn gratis hos någon släkting eller bekant som du kan få eller låna så kan du väl fråga soc. Om de inte hjälper dig så kan du höra med kyrkan, annars så har många kvinnojourer börjat med att skänka saker till kvinnor som har det dåligt ställt.

• Anonym (tipsar dig)

Kollade in på blocket en snabb vända och fann dessa annonser... du kan ju be dem att skicka vagnen så får du ju köpt en billig vagn, om de inte bor där du bor...?

http://www.blocket.se/kalmar/Brio_sittvagn___400_SEK_46631828.htm?ca=9&w=3

http://www.blocket.se/vasterbotten/Sittvagn_Emmaljunga_retro_samt_Carenavagn_46631735.htm?ca=9&w=3

http://www.blocket.se/orebro/Fin_Emmaljunga_Scooter_46629505.htm?ca=9&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Resevagn_46629175.htm?ca=9&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Brio_vagn_46626185.htm?ca=9&w=3

Dessa vagnar var bara från första sidan, sökte på sittvagn, hela Sverige. Så nog finns det att få tag i. Lycka till.

• Anonym (tror)

Mitt inlägg blev raderat pga off topic, så jag får väl skriva ett mer relevant svar... Min poäng var i alla fall att: Ja, jag tror att man kan få pengar till barnvagn av soc, eftersom jag vet att det finns folk som inte arbetar som har dyra barnvagnar, så jag antar att dom har fått pengar till det från soc.

Svar på tråden kan soc ge mig en barnvagn?